کد خبر: ۴۶۱۵۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۸     ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
جمال شورجه:
به نظرم فیلم آقای فرهادی ساختار نسبتا خوبی داشت اما از نظر مفهومی و محتوایی ایراداتی بر آن وارد است که اتفاقا احساس من این است که اسکار را به خاطر مفهوم و موضوع گرفته است.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از فردا، جمال شورجه را دیگر همه می‌شناسند. کارگردانی که آثار ماندگاری در سینمای ایران به جای گذاشته و همچنین در زمینه دفاع مقدس یکی از فعال ترین و پرکارترین سینماگران کشور محسوب می‌شود.

از تصمیمات شورای عالی سینما برای مان بگویید. با توجه به اینکه مسئولان فرهنگی کشور در این شورا حضور دارند، گمان می کنید این شورا چه اندازه انتظارها را برآورده کرده است؟

مواردی که در شورا مطرح می شود عمدتا معضلات و مشکلات سینما در سطح کلان است. البته در آنجا سیاستگذاری نمی شود. اما برای تسهیل در امر راه افتادن اینگونه مباحث بودجه های کلانی لازم است تا بتوان در سطح وسیع و گسترده ای به ساخت سالن های سینمایی و در مراکز استان ها به احداث شهرک های سینمایی پرداخت. این ها تصمیم گیری هایی است که به سرعت در شورای عالی سینما در حال اتفاق است. همچنین درباره ی سیاست هایی که در امور سینمایی قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن بپردازد، صحبت می شود. در پی آن خط و جریان اصلی سینما، که چه باید کرد و به کدام سطح باید هدایت شود، مورد بررسی قرار می گیرد. از این دست می توان به تولیدات فاخر اشاره کرد که دارای چه ویژگی هایی هستند. و نیز در سطح کلان به مسائل تولیدات مشترک با دیگر کشورها توجه بسیار مبذول می شود.

در شورا به اکران سینمایی های ما در جوامع دیگر پرداخته می شود و مورد بحث قرار می گیرد. که البته وزارت امور خارجه و بازرگانی نیز می بایست به این قضیه ورود بکنند. مشکلات و معضلات سینما در حضور رئیس جمهور، که در راس شورا قرار دارد به مشورت گذاشته می شود. رئیس جمهور با صلاحدید کارشناس هایی که در شورا حضور دارند، از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دبیر شورا که رئیس سازمان سینمایی یعنی آقای شمقدری ست، مستقیما به تلاش برای به تصویب رسیدن تصمیمات شورا در هیئت دولت می پردازد.

با توجه به اهمیت سینمای دینی گمان می کنید تا کنون تولیدات سینمایی ایران تا چه اندازه انتظارها را برآورده کرده است؟

این موضوع به نگاه ما به احکام دینی بستگی دارد که چقدر به دین به صورت جزئی نگر یا کلی نگر بپردازیم. وقتی فیلمسازان ما به توسعه ی اخلاق در جامعه می پردازند در واقع در ساحت دین مشغول به ساخت فیلم شده اند. به نظرم هیچ فیلمسازی دوست ندارد بگوید فیلم غیر دینی می سازد. به طور کلی فیلمسازان نادری هستند که ادعا می کنند موضوع فیلم شان به دین ربطی ندارد یا اخلاقی نیست.

به هر جهت پروانه ی ساخت هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود به فیلم هایی تعلق می گیرد که مبانی دینی در آن ها رعایت شده باشد، در غیر این صورت فیلم های ضد دینی و ضد اخلاقی در همان بدو ورود به شورای پروانه ی ساخت مردود می شوند و جلو تولید آنها گرفته می شود. به هر حال این موضوع به خود فیلمساز بستگی دارد که چقدر با دین و مفاهیم آن احساس قرابت می کند تا به همان نسبت در آثارش به آن بپردازد.

چرا سینمای ایران کمتر رویداد فرهنگی در خور تعالی و رشد سینمای دینی داشته است؟

خب البته آثار چندانی درباره ی موضوعات و شخصیت های فاخر در صدر اسلام مانند سلمان فارسی یا انسان های وارسته و تاثیرگذار در دفاع مقدس مانند شهید عراقی تولید نکرده ایم. اما همیشه به تبلیغ دین در آثارمان پرداخته ایم. رعایت مسائل شرعی ، حلال و حرام، اقامه ی نماز و... را در فیلم ها گنجانده ایم. بازهم به فیلمساز بستگی دارد که چقدر پرداختن به شخصیت های فاخر صدر اسلام یا دفاع مقدس در درجه ی اهمیت برای شان واقع باشد.

با توجه به اینکه شما از اعتقادات مذهبی و دفاع مقدس برخوردارید چرا در میان آثارتان مستند یا داستانی در مورد سرداران بزرگ هشت سال دفاع مقدس نمی‌بینیم؟

خیلی تلاش کرده‌ام بتوانم پرتره ای درباره ی شهید بابایی بسازم. از پانزده سال پیش قرار بود این پروژه را کارگردانی کنم. در ستاد نیروی هوایی اتاقی موسوم به اتاق شهید بابایی بود که من هر روز مانند کارمندان نیروی هوایی به آنجا می رفتم و با افرادی که اطلاعاتی از شهید بابایی داشتند مصاحبه می کردم و اطلاعت را ضبط می کردم. حتا فیلنامه نوشته شد. برای اینکه بتوانم بهتر به این موضوع ورود کنم برای شناخت بهتر شهید بابایی به ساخت سریالی در مورد شهید دوران پرداختم. سال ها درباره ی شهید بابایی تحقیق کردم و با نیروی هوایی فیلم دایره ی سرخ را کار کردم. اما تا به حال این توفیق نصیب من نشد که بتوانم چهره ی این بزرگوار را به تصویر بکشم و این پروژه را آقای احمدی به عهده گرفتند. یکبار هم درباره شهید بروجردی تصمیم گرفتم فیلمی تولید کنم. برای سال های بسیاری در مورد ایشان نیز تحقیق کردم. فیلمنامه نوشته شد و به فیلمبرداری هم نزدیک شدیم. اما توفیق حاصل نشد.

فیلمنامه دچار اشکلاتی شد و حساسیت ساخت این موضوع در حضور مسئولان صدا و سیما کمرنگ شد. در حال حاضر هم اطلاعی ندارم چه کسی به این موضوع می پردازد.

آیا بعد از 33 روز روند شما در فیلمسازی تغییر خواهد کرد؟

سعی خواهم کرد آثاری را که در آینده تولید می کنم فرامرزی تر باشد و نقاط مشترکی در میان ادیان پیدا خواهم کرد. تصمیم دارم در زمینه ی بیداری اسلامی در دنیا تلاش کنم. چرا که معتقدم می بایست دنیا از جهان اسلام خصوصا میهن ما آثاری ببیند. با نگرشی ضد استکباری و ضد استبدادی و ضد حکومت های ظلم و جور پرده از فتنه هایی که امریکا و جهان غرب علیه اسلام و مسلمین به کار می بندد، برداشته می شود. این ها موضوعاتی است که باید آثارمان را به این سمت منتقل کنیم.

آیا دلیل خاصی شما را وادار می کند به مشاوره در کارگردانی فیلم هایی مانند فرزند خاک یا بالاتر از خطر بپردازید؟

عمدتا در پروژه هایی مشاور یا تهیه کننده بوده ام که در راستای افکار و اعتقادهای خودم بوده است. مثل آثار دینی و دفاع مقدس. دوست دارم به فیلمسازان جوانی مانند آقای حسن نجفی کارگردان آسمان هشتم، کمک کنم که معتقد به نظام جمهوری اسلامی هستند و با اعتقادات و باورهای من که همان اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی است همسوی اند.

نظرتان درباره ی اسکار امسال که به آقای فرهادی تعلق گرفت چیست؟ آیا این جایزه را به عنوان افتخار ملی قبول دارید؟

این فرصتی است که گمان می کنم تهیه کننده ها و مسئولین ما باید برای نمایش آثاری که متناسب با اهداف و سیاست های کلان نظام است استفاده کنند. به نظرم فیلم آقای فرهادی ساختار نسبتا خوبی داشت اما از نظر مفهومی و محتوایی ایراداتی بر آن وارد است که اتفاقا احساس من این است که اسکار را به خاطر مفهوم و موضوع گرفته است. این فیلم در سطح پایین تری از فیلم های دیگر کاندید اسکار بود و کار بی نظیر و بی سابقه ای محسوب نمی شود. اما به هر دلیلی که این جایزه را داده اند باید از فرصت استفاده کنیم.

شما به سینمای action هالیوود علاقه مند نیستید و از آن انتقاد می کنید. اما منتقدان خود شما معتقدند سینمای شما هالیوودی است. چرا ژانر action را انتخاب کرده اید؟

در همه جای دنیا اینگونه فیلم ها پربیننده ترین هستند. فکر می کنم این ظرفیت و موقعیتی است که باید برای عملی کردن اهداف و اندیشه های مان استفاده کنیم تا مخاطبان داخلی و خارجی زیادی را جذب کنیم. مانند فیلم 33 روز که کاملا ضد اسرائیلی و ضد صهیونیستی است در عین حال ملودرام و action  است. به نظرم این ژانر برای انتقال مفاهیم مفید خواهد بود. اگر بتوانیم ایگونه فیلم ها رادر جهان عرب به نمایش بگذاریم موفقیت بزرگی در سینمای مان کسب خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها