يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۸۲۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۱۰ مهر ۱۳۹۸
اعتراض چندباره برخی شهروندان عراقی در بغداد:
روز گذشته پایتخت عراق و برخی شهرهای این کشور شاهد ناآرامی‌هایی بود. در بیانیه مشترک وزارت کشور و وزارت بهداشت دولت عراق نیز علت این اصلی این نا آرامی‌ها، اعتراض‌ به وضعیت رفاه و آمار بالای بیکاری در این کشور گزارش شده است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، دیروز پایتخت عراق و برخی شهرهای این کشور، شاهد نا آرامی‌هایی بود؛ ناآرامی‌های که ظاهرا امروز نیز ادامه‌دار بوده است. برخی از مطالبات تجمع کنندگان که در پلاکاردهایی نوشته شده بود شامل مبارزه با فساد، اصلاح نظام سیاسی و ایجاد اشتغال بوده است.


در بیانیه مشترک وزارت کشور و وزارت بهداشت دولت عراق نیز علت اصلی این ناآرامی‌ها، اعتراض‌ به وضعیت رفاه و آمار بالای بیکاری در این کشور گزارش شده است.

به گفته وزارت بهداشت عراق در اعتراضات ضد دولتی که از دیروز در بغداد، پایتخت عراق آغاز شده؛ تا زمان انتشار این بیانیه، یک نفر کشته و 200 نفر دیگر زخمی شدند که  40 نفر از این مصدومان نیروهای امنیتی هستند. آمار غیر رسمی اما، تعداد کشته شدگان این تظاهرات، تنها در میدان تحریر بغداد 3 نفر و تعداد زخمی ها 60 نفر گزارش شده است.

گفته می‌شود این تظاهرات به دعوت برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی صورت پذیرفت. در این بین برخی کارشناسان نیز معتقدند، این تظاهرات در راستای فشار به دولت عادل عبدالمهدی برگزار شده و شاید توسط برخی کشورهای فرامنطقه ای حمایت شده باشد.

«احمد الجبوری» از نمایندگان پارلمان عراق نیز در همین خصوص گفته: نخست وزیر عراق باید استعفا دهد و از عراقی ها بخاطر کشته شدن معترضین توسط نیروهای امنیتی عذرخواهی كند.

نخست‌وزیر عراق اما در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حق تظاهرات‌کنندگان برای اعتراض در چارچوب قانون اساسی این کشور خواستار حفظ نظم عمومی و اجتناب از آسیب‌زدن به اموال عمومی شد.

«عادل عبدالمهدی» همچنین ضمن ابراز تأسف از کشته شدن چند نفر از تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی و آسیب دیدن اموال عمومی تأکید کرده دستور تحقیق درباره این حوادث را داده است.

بسیاری از چهره‌های سرشناس عراقی ضمن حمایت از مطالبات تظاهرکنندگان، آنان را به آرامش و پرهیز از آسیب زدن به اموال عمومی و درگیری با نیروهای امنیتی دعوت کردند.

جریان هوادار «مقتدی صدر» که پای ثابت تظاهرات ضددولتی شناخته می‌شود این بار اما از هواداران خود خواسته در این گونه تظاهرات شرکت نکنند.

یک منبع عراقی نیز گزارش داده است که دولت عراق همه تلاش خود را برای کنترل اوضاع و پایان دادن به این تظاهرات می‌کند و امیدوار است که شهروندان معترض، مطالبات خود را از کانال‌های دیگری دنبال کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها