يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۲۰۴۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۱۶ مهر ۱۳۹۸
هشدار کردهای سوریه درباره عملیات تهاجمی قریب‌الوقوع ترکیه؛
بسیاری از کارشناسان مسائل سوریه نیز از تصمیم کاخ سفید انتقاد کرده و هشدار دادند که خالی کردن پشت متحدان کرد توسط آمریکا می‌تواند جنگ هشت ساله سوریه را گسترده‌تر کند و کردها را وادار به متحد شدن با دولت مرکزی و به تبع آن باز شدن پای ایران و روسیه به مناطق شمالی تحت سیطره کردها در سوریه کند. مناطقی که از اول بحران سوریه، روس‌ها و ایرانی‌ها هرگز در آن حضور نداشته‌اند.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - مهدی هواسی/ کاخ سفید روز یکشنبه 6 اکتبر اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چراغ سبز خود را برای انجام عملیات نظامی ارتش ترکیه جهت آن‌چه که از سوی ترکیه ایجاد «منطقه امن» نامیده می‌شود؛ در خاک سوریه نشان داده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده «منطقه امن» مورد نظر آنکارا، نواری به طول 460 کیلومتر مربع در امتداد مرز ترکیه و سوریه و به عمق 20 مایل (32 کیلومتر) در خاک سوریه است که از رود ساجور در غرب تا شهر کمالیه در شرق  امتداد پیدا می‌کند. این نوار حایل در برگیرنده شهرها و روستاهای 3 استان حلب، الرقه و الحسکه سوریه بوده و مطابق این طرح، تمامی مناطقی که در شمال خط فرضی روستاهای صرین در استان حلب و عین‌عیسی در استان الرقه قرار دارند؛ همگی با نام «منطقه امن» تحت کنترل مستقیم یا غیر مستقیم دولت ترکیه قرار خواهند گرفت.


ترکیه نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه را تروریستی تلقی می‌کند و مدتهاست که به دنبال پایان دادن حمایت آمریکا از این گروه است. اما مسلحین کرد _که بخشی از نیروهای دموکراتیک سوریه یا به اختصار SDF هستند_ بهترین‌ترین شریک پیش‌برد اهداف ایالات متحده جهت استقرار در گوشه ای استراتژیک در شمال سوریه بوده‌اند.

حالا تصمیم ترامپ برخلاف توصیه های مقامات ارشد پنتاگون و وزارت امور خارجه است که به دنبال حفظ حضور نیروهای ایالات متحده در شمال سوریه هستند.

مقامات دولت ایالات متحده گفته‌اند که آقای ترامپ روز یکشنبه به طور مستقیم با رئیس جمهور رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه صحبت کرده است. این مقامات اعلام كردند كه 100 تا 150 تن از پرسنل ارتش آمریكا كه به مناطقی در شمال سوریه اعزام شده‌اند؛ قبل از هرگونه عملیات ترکیه از این مناطق عقب می‌نشینند اما آنها به طور كامل از سوریه خارج نمی‌شوند.

دیروز تصاویری از خروج نیروهای آمریکایی از قرارگاههایی در مناطق مرزی تل ابیض (گری سپی) و راس العین (سری کانیه) واقع در «روژاوا» منتشر شد.

روژاوا اصطلاحی است که کردها برای مناطق تحت سیطره خودشان در سوریه به کار می‌برند.

ساعاتی بعد از تایید خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه و در آستانه حمله احتمالی ترکیه به نیروهای کرد در این منطقه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته وقت آن رسیده است که ایالات متحده از "جنگ‌های بی‌پایان مضحک" در این منطقه کنار بکشد.

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که ترکیه به زودی عملیات خود را در شمال سوریه آغاز می کند و ارتش آمریکا در این عملیات حضور نخواهند داشت و از آن حمایت نمی کند.

کاخ سفید همچنین با اشاره به درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی برای تحویل گرفتن جنگجویان اروپایی داعش که در زندان های شبه نظامیان کرد سوریه اسیر هستند، تاکید کرده در صورت استقرار ارتش ترکیه در مناطقی که هم اکنون در اختیار کردهاست، مسوولیت نگهداری از زندانیان داعش با این کشور خواهد بود.

بر این اساس آمریکا نمی خواهد این زندانیان را به خاطر هزینه بالای نگهداری از آنها در بازداشت خود نگه دارد.

کینو جبریل، سخنگوی نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه در واکنش این عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از مناطقی در شمال سوریه در مصاحبه با تلویزیون الحدث گفت: "اطمینان بخشی‌هایی از سوی ایالات متحده در مورد عدم اجازه به هیچ گونه عملیات نظامی ترکیه علیه منطقه صورت گرفته بود.

نیروهای سوریه دموکراتیک کاملاً به توافق در مورد مکانیزم امنیتی منطقه مرزی که ایالات متحده ضامن آن بود، پایبند بودند اما اظهاراتی که آمریکا مطرح کرد، غافلگیرکننده بود و می‌توان این اظهارات را خنجری از پشت به نیروهای سوریه دموکراتیک به حساب آورد."

بسیاری از کارشناسان مسائل سوریه نیز از تصمیم کاخ سفید انتقاد کرده و هشدار دادند که خالی کردن پشت متحدان کرد توسط آمریکا می‌تواند جنگ هشت ساله سوریه را گسترده‌تر کند و کردها را وادار به متحد شدن با دولت مرکزی و به تبع آن باز شدن پای ایران و روسیه به مناطق شمالی تحت سیطره کردها در سوریه کند. مناطقی که از اول بحران سوریه، روس‌ها و ایرانی‌ها هرگز در آن حضور نداشته‌اند.

«روبن گالگو»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا و دریانورد سابق که در جنگ عراق حضور داشته است؛ در همین خصوص گفته است: "اجازه ورود ترکیه به شمال سوریه یکی از بی‌ثبات ترین حرکاتی است که می توانیم در خاورمیانه انجام دهیم. کردها دیگر هرگز به آمریکا اعتماد نخواهند کرد. آنها به دنبال اتحاد های جدید یا استقلال برای محافظت از خود هستند. "

در اواخر دسامبر سال 2018 ، وزیر دفاع ایالات متحده، «جیم متیس» در واکنشه به فرمان ترامپ مبنی بر خروج کامل 2000 سرباز آمریکایی از سوریه استعفا داد. دو روز بعد این استعفا، «برت مک گرک»، فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در ائتلاف برای شکست داعش نیز استعفا داد.

به گفته نیویورک تایمز در ماه های بعد نیز، مقامات آمریکایی بی‌سر و صدا در پشت صحنه کار کردند تا اطمینان حاصل کنند که برخی از سربازان در شمال سوریه باقی خواهند ماند.

اگرچه ژنرال‌های ارتش ایالات متحده می‌خواستند ترکیه را از تصمیم برای ایجاد «منطقه امن» منع کنند و سربازان آمریکایی را در آنجا نگه دارند؛ اما ترامپ آشکارا می‌خواست که نیروهای کشورش را از آنجا خارج کند و دست آخر هم همین تصمیم عملی شد.

«مک گرک» پس از شنیدن تصمیم ترامپ در خصوص فرمان خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، روز یکشنبه گفت: "به نظر می رسد این تصمیم بی پروای دیگری است که بدون مشورت با مقامات نظامی ایالات متحده و یا پس از تماس با رهبران خارجی دیگر کشورها اتخاذ شده است. بیانیه کاخ سفید هیچ انطباقی با تحولات موجود (در منطقه) ندارد. در صورت عملی شدن این تصمیم، تهدید علیه نیروهای ما را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد ، و همچنین تجدید حیات داعش را تسریع می‌بخشد."

طی چند ماه گذشته، داعش به یکی اردوگاه بزرگ به نام «الهول» در شمال شرقی سوریه حمله کرده است. این اردوگاه متشکل از 70.000 هزار آواره سوری از جمله شمار زیادی از خانواده‌های داعشیانی است که یا کشته شده‌اند و یا در جایی از بادیه‌های شام و عراق پنهان شده‌اند.

مقامات اطلاعاتی آمریكا می‌گویند اردوگاه «الهول» _كه توسط همپیمانان كرد سوری ما با كمك یا كمترین امنیت اداره می‌شود_ در حال تبدیل شدن به کانون ایدئولوژی داعش است.

علاوه بر این نيروي كرد متحد آمریکا بيش از 10،000 مبارز داعش ، از جمله 2000 تروریست خارجی را در زندان‌های خود نگه داشته است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند با حمله ترکیه به شمال سوریه، ممکن است نگه داری این میسر نباشد و موجب بروز درگیری‌هایی فراتر از جنگ با نیروهای مسلح کرد در منطقه شود.

حالا منابع محلی در شمال سوریه دیشب گزارش دادند که یگان‌های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی «کیلیس»، به منطقه «جرابلس» سوریه وارد شده و در حال حرکت به سمت ریف شمالی شهر «منبج» هستند. منابع مختلفی از جمله روزنامه  «ینی‌شفق» نیز با انتشار کلیپ‌های ویدئویی از ورود خودروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه، این اخبار را تایید کردند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها