أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۲۵۱۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۰۶ آبان ۱۳۹۸
ابهامات شکار «ابوبکر البغدادی»؛
چند منبع محلی در همان ابتدای ساعات حمله به مکان مورد ادعای اختفای ابوبکر البغدادی، با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی به نقل از اهالی باریشا گفته‌اند که این محل منزل یکی از فرماندهان گروهک تروریستی «حراس الدین» به نام «ابومحمد حلبی» معروف به «ابوالبراء» بوده است. به گفته این منابع، این فرد در حمله نیروهای ائتلاف به این مکان به همراه همسر و 5فرزندش کشته شده.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598 - مهدی هواسی؛ از روز گذشته، خبر کشته شدن «أبي بكر الحسيني القریشي البغدادي» یا همان «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش، نقل محافل خبری جهان بوده است.

در همین زمینه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه در سخنرانی در کاخ سفید از کشته شدن رهبر گروه داعش خبر داد و گفت: "او در پایان یک تونل، در حال گریه و زاری و مثل یک سگ و یک فرد بُزدل مرد."

ترامپ گفته است که عملیات کشتن البغدادی، توسط نیروهای ویژه آمریکا در شمال غرب سوریه انجام شده و این نیروها عملیات خود را با موفقیت به انجام رساندند.

منابع آمریکایی نیز روز یک‌شنبه 6 آبان خبر دادند که نیروهای ویژه این کشور طی عملیاتی پیچیده در شمال سوریه وارد ساختمانی شدند که ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه داعش در آن بود و البغدادی پس از ورود نیروهای آمریکایی دست به خودکشی با «جلیقه انفجاری» زده است.

به گفته منابع خبری مختلف مکان دقیق این حمله، در حومه غربی روستای «باریشا» از توابع شهر «سرمدا» واقع در ریف شمالی ادلب و 5 کیلومتری جنوب مرز ترکیه است.


منابع محلی نیز در روز یکشنبه در حدود ساعت 00:28 (به وقت ایران) خبر از شنیده شدن صدای رگبار و انفجار و در پی آن پرواز هلی‌کپتر و جنگنده در فراز روستای باریشا داده‌اند.

به گفته منابع محلی از روستای باریشا با آن‌که مکان گفته شده برای محل اختفای با بغدادی با اولین خانه‌های روستا حدود 200متر فاصله داشته است؛ اما هلی کپترهای مهاجم کوچه‌ها و خیابان‌های باریشا را نیز به رگبار بسته‌اند.


این محدوده چند سالی است که جزئی از حدود نیروهای هیئت تحریر الشام (النصره سابق) محسوب می‌شود و داعش از زمان ظهور تا به حال، جز نقاطی محدود در ادلب حضور نداشته‌ است. تحریر الشام و داعش از ابتدای بحران سوریه، دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند و بارها سابقه زد و خوردهای متعددی را باهم در کارنامه مشترک خود دارند.


از طرفی روستای باریشا و محل مورد ادعای کشته‌شدن البغدادی در محدوده توافق «آدانا» است. این توافق، این حق را برای ترکیه قائل است که به منظور تامین امنیت خود تا 5 کیلومتر بتواند در خاک سوریه نفوذ کند. افزون بر این ارتش ترکیه به منظور حمایت از معارضین با دولت بشار اسد، به صورت رسمی در منطقه ادلب حضور دارد. ترکیه همواره ارتباط خود را با داعش منکر بوده‌است.

چند منبع محلی در همان ابتدای ساعات حمله به مکان مورد ادعای اختفای ابوبکر البغدادی، با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی به نقل از اهالی باریشا گفته‌اند که این محل منزل یکی از فرماندهان گروهک تروریستی «حراس الدین» به نام «ابومحمد حلبی» معروف به «ابوالبراء» بوده است. به گفته این منابع، این فرد در حمله نیروهای ائتلاف به این مکان به همراه همسر و 5فرزندش کشته شده.



کانال رسمی «اتاق عملیات فتح المبین» _وابسته به جبهة الوطنية للتحرير (ارتش آزاد سوریه: معارضین با دولت بشار اسد) که در ادلب مستقر است_ نیز در همین زمینه از قول یک منبع آگاه، کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را کذب خواند.

این منبع که گفته شده از اهالی روستای باریشا است به اتاق عملیات فتح المبین گفته است: "نیروهای ائتلاف یکی از فرماندهان هئیت تحریر الشام و گروه حراس الدین به همراه همسر و خانواده و 5تن از شهروندان را هدف قرار داده‌اند."





با این حال این هشتمین باری است که در طول شش سال گذشته، پنتاگون مدعی شده عملیاتی را علیه ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش انجام داده‌ است.

شهریور 1398 شبکه السومریه عراق در گزارشی به افشای جزئیات جدیدی درباره زندگی البغدادی پرداخته  و تاکید کرده بود که گروه تروریستی داعش شاهد اختلافات داخلی شدید و کودتای سران جنگجوی خارجی این گروه به ویژه تونسی‌ها بوده است. بارزترین علت این اختلاف نیز ناپدید شدن ابوبکر البغدادی تروریست و خلیفه خودخوانده داعش و عدم حضور او در ملاء عام بوده است.

بر اساس این گزارش یک منبع نزدیک به البغدادی گفته بود که وی خسته و فرسوده شده است. البغدادی همچنین با مشکلات جسمی نیز دست و پنجه نرم می‌کرده او از ناحیه گوش چپ مورد عمل جراحی در منطقه البوکمال سوریه قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد همین اختلافات درون سازمانی و جراحت بغدادی باعث شده که وی، دو ماه و نیم پیش شخصی به نام «محمد سعید مولا» معروف به «عبدالله قره‌داش» و «حاجی عبدالله العفری» را به عنوان جانشین خود معرفی کند.


پس از پایان حکومت رسمی داعش در شرق فرات، این گروه تروریستی دیگر فتوحاتی را در کارنامه خود نداشته و عملکرد آن به فاز ترور مسلحانه و حملات محدود و پراکنده به نیروهای نظامی و شهروان در عراق، سوریه، افغانستان، مصر، سودان و ... بدل شده است.

لذا به نظر نمی‌رسد خبر زنده بودن یا نبودن بغدادی، جز مصارف سیاسی و انتخاباتی در آمریکا، ترکیه و... عایدی خاص دیگری داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها