أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۴۳۱۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۱۷ آذر ۱۳۹۸
آنفلوآنزا در مرز هشدار؛
در حالی که مدارس برخی استان‌های کشور به علت شیوع آنفلوآنزا و فوت برخی معلمان و دانش‌آموزان تعطیل شده، وزارت بهداشت معتقد است نباید به خاطر یک بیماری شلوغش کرد و مدارس را به تعطیلی کشاند!
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، وزیر بهداشت در اظهارنظری جالب اعلام کرد موج شیوع آنفلوآنزا تا 10 روز دیگر فروکش خواهد کرد اما معلوم نیست سعید نمکی با چه پشتوانه‌ای چنین ادعایی کرده، چون گزارش‌ها حکایت از شیوع کم‌سابقه این ویروس دارد.

پس از تایید فوت 56 نفر از هموطنان‌مان به‌دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا توسط وزارت بهداشت، سازمان آموزش‌وپرورش 2 استان سیستان‌وبلوچستان و گلستان برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری در مدارس، اقدام به تعطیلی چند روزه کلاس‌های درس کرده‌اند. اقدامی که به عقیده مدیران آموزش‌وپرورش این استان موجب می‌شود با ماندن دانش‌آموزان در منزل، از انتقال این ویروس مرگبار به سایر افراد در مدارس جلوگیری شود، چرا که طی چند روز اخیر آنفلوآنزا جان 2 معلم در خطه سیستان و بلوچستان را گرفته است. هر چند تصمیم مسؤولان سیستان‌وبلوچستان برای تعطیلی مدارس (از پنجشنبه 14 تا دوشنبه 18 آذر ماه) با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا گرفته شده است اما مسؤولان وزارت بهداشت و درمان معتقدند چنین اقدامی نادرست بوده و نتیجه معکوس در پی دارد. تاکید وزارت بهداشت این است که مدیران وزارت آموزش‌وپروش به جای تعطیلی مدارس، باید مانع حضور دانش‌آموزی که مبتلا به چنین بیماری شده است به کلاس درس شوند، نه اینکه با شیوع ویروس آنفلوآنزا، همه مدارس در تمام پایه‌های تحصیلی را تعطیل کنند.

تصمیم به تعطیلی مدارس در استان سیستان‌وبلوچستان در حالی است که مدیرکل روابط عمومی آموزش‌وپرورش این استان  از فوت 2 نفر از فرهنگیان بر اثر ویروس آنفلوآنزا خبر می‌دهد. داوود گلی درباره فوت 2 معلم این استان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا می‌گوید: درپی شیوع آنفلوآنزا در استان سیستان‌وبلوچستان متاسفانه طی چند روز گذشته 2 نفر از همکاران فرهنگی ما فوت کردند. در روز دوازدهم آذرماه مرحوم آقای ولی محمد بلوچ در منطقه لاشار استان سیستان‌وبلوچستان و همچنین در سیزدهم آذر مرحوم آقای ادهم بارانی در شهرستان دلگان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند.

مدیرکل روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا این دو شخص پیش‌تر سابقه بیماری داشتند یا خیر، گفته است: ما از آن حیث ورود نکرده‌ایم اما با تشخیص گروه پزشکی این دو فرهنگی بر اثر سرایت آنفلوآنزا فوت کردند.
همچنین تعطیلی مدارس این استان به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزاست، در چنین شرایطی با عنایت به گزارش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و درخواست اداره کل آموزش‌وپرورش و موافقت استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش‌وپرورش استان با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا، تمام مدارس در همه مقاطع تحصیلی از ۱۴ تا 18 آذرماه به مدت 4 روز تعطیل اعلام شد و شروع فعالیت مدارس در سراسر استان از روز دوشنبه ۱۸ آذر خواهد بود. حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره اینکه آیا اقدام سازمان آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان در تعطیلی مدارس برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا، اقدامی درست و قانونی است یا خیر؟ به «وطن امروز» گفت: بحث تعطیلی مدارس با شیوع یک نوع بیماری، نیازمند یکسری مستندات خاص است که البته باید مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرد اما با مشاهده تعداد انگشت‌شماری از مبتلایان به ویروسی چون آنفلوآنزا نباید مدارس تعطیل شود.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس آنفلوآنزا در فصول سرد سال امری طبیعی است و مردم در این شرایط باید نکات بهداشتی و درمانی را برای درمان و جلوگیری از ابتلا به این نوع بیماری رعایت کنند، افزود: تعطیلی مدارس با هدف پیشگیری از این ویروس احتمال دارد نتیجه معکوس را در پی داشته باشد، چرا که با ماندن دانش‌آموزان در خانه مراودات اجتماعی بیشتر خواهد شد و چرخه انتقال این ویروس در جامعه با سرعت بالایی افزایش می‌یابد. البته در پاره‌ای از مواقع تعطیلی برخی کلاس‌های آموزشی و... با توجه به شواهد و مستندات موجود، برای جلوگیری از شیوع یک بیماری ضروری است اما بیماری آنفلوآنزا در حدی نیست که برای جلوگیری از تشدید واگیرداری آن، مدارس تعطیل شود. رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تاثیر شیوع ویروس آنفلوآنزا نباید آنقدر کوچک جلوه داده شود که فرد مبتلا اقدام به خوددرمانی یا نرفتن به مراکز درمانی کند و از طرفی نیز نباید این موضوع به قدری بزرگنمایی شود که مردم با بروز این بیماری نگران شوند و واکنش‌های احساسی از خود نشان دهند، گفت: 98 درصد مبتلایان به این بیماری با استراحت در منزل و رعایت اصول بهداشتی و درمانی بهبود می‌یابند. 2 درصد باقیمانده نیز افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای چون نقص سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های ریوی و قلبی و... دارند که البته این گروه افراد باید برای درمان خود خیلی سریع به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کنند. وی به اولیای دانش‌آموزان توصیه کرد در صورتی که فرزندان‌شان دچار ویروس آنفلوآنزا شدند از فرستادن آنها به مدرسه خودداری کنند. وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را در این زمینه به عمل آورده است. این در حالی است که وزارت بهداشت مخالف تعطیلی مدارس در زمان شیوع بیماری آنفلوآنزاست.

 

زنگ خطر کمبود مربیان بهداشت مدارس با شیوع آنفلوآنزا 
با افزایش آمار مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا و احتمال ابتلای گروه‌هایی مانند دانش‌آموزان به این بیماری، جای خالی مربیان بهداشت در مدارس بیش از پیش احساس می‌شود. در حال حاضر حدود 15 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور تحصیل می‌کنند و این موضوع یعنی بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، جمعیتی که با رعایت و آگاهی داشتن از نکات بهداشتی نه‌تنها می‌توانند مراقب سلامت خود باشند، بلکه می‌توانند نقش بسزایی در سلامت جامعه و پیشگیری از بروز یا انتقال بیماری‌ها ایفا کنند. چندی پیش حسن ضیاءالدینی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش درباره کمبود مربی بهداشت در مدارس گفته بود که ۱۲ هزار مربی بهداشت در مدارس نیاز داریم و تعداد مربیان شاغل ما ۶ هزار نفر است که این میزان یعنی با کمبود ۵۰ درصدی مربیان بهداشت در سطح مدارس کشور مواجهه هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه با کمبود ۶ هزار نفر مربی بهداشت روبه‌رو هستیم، افزود: از این میزان مربی بهداشت تعداد زیادی در آستانه بازنشستگی قرار دارند و نیاز مبرمی داریم که دولت ردیف استخدامی برای مربیان بهداشت در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد. وی افزود: استخدام‌ محدود کارشناسان بهداشت مدارس و بی‌میلی مدیران مدارس نسبت به بهره‌گیری از تخصص کارشناسان بهداشت به‌عنوان مشاوران، معضلات بهداشتی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده که اقداماتی همچون به‌کارگیری معدود کارشناسان بهداشت در مدارس به صورت پاره‌وقت راهگشای حل معضلات نخواهد بود.
 
وجود 4200 نفر مبتلا به آنفلوآنزا در کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع بیماری آنفلوآنزا در حال حاضر روند نزولی در کشور دارد، گفت: تا ۲ هفته آینده شاهد فروکش کردن شیوع این بیماری در کشور خواهیم بود. به گزارش مهر، علیرضا رئیسی گفت: تمام افراد فوت‌ شده اخیر بر اثر آنفلوآنزا پیش از ابتلا به این بیماری و همزمان با آن دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیز بوده و همچنین در گروه‌های سنی و جمعیتی آسیب‌پذیر قرار داشته‌اند. رئیسی تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور را 4 هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد.
 
تعطیلی مدارس استان گلستان تا ۱۹ آذر
شیوع آنفلوآنزا در استان گلستان موجب شده است روز گذشته جلسه ستاد پیشگیری در دفتر مدیریت بحران استان تشکیل شود. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گلستان گفت: همه مدارس گلستان در همه مقاطع تحصیلی از ظهر شنبه ۱۶ آذر تا ظهر سه‌شنبه ۱۹ آذر تعطیل شد. به گزارش موج، احسان گوهری‌راد گفت: طبق مصوبه جلسه فوق‌العاده کارگروه سلامت استان، همه مدارس گلستان در همه مقاطع تحصیلی از ظهر شنبه ۱۶ آذر تا ظهر سه‌شنبه ۱۹ آذر تعطیل شده است. وی افزود: تمام مدارس استان در مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در زمان اعلام شده تعطیل است. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گلستان بیان کرد: با توجه به مصوبه این کارگروه، دستگاه‌های اجرایی استان موظفند نسبت به موافقت با مرخصی خانواده‌هایی که هر دو نفر والدین کارمند هستند، همکاری لازم را داشته باشند. بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری گلستان، گوهری‌راد خاطرنشان کرد: مدارس از شیفت عصر روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه دایر است. مدیرکل بهزیستی استان گلستان نیز اعلام کرد: همه مهدهای کودک‌ استان از ظهر شنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۹ آذر تعطیل است.
 
برگزاری جلسه ستاد پیشگیری در گلستان 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: با وجود مرگ چند شهروند و بستری شدن صدها نفر در بیمارستان‌های این استان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، شرایط منطقه بحرانی نیست. سیدرضا قادری در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: یکشنبه (امروز) جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران گلستان برگزار می‌شود تا در صورت نیاز، شرایط بحرانی در استان اعلام شده و مطابق آن تصمیمات لازم برای مهار و کنترل اتخاذ شود. در این جلسه آموزش‌وپرورش، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، بهداشت، محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط درخواست‌ها و نیازهای حوزه خود را در موضوع آنفلوآنزا اعلام خواهند کرد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. قادری گفت: تا امروز فوت ۷ نفر در استان گلستان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تایید شده و آمارهای دیگر رسمیت ندارد.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها