کد خبر: ۴۶۵۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۰۳ فروردين ۱۳۹۱

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، نمایشگاه سکه‌های تاریخی زر و سیم شیراز در گالری موزه باستان شناسی شهرکرد برپا شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیار اظهار داشت: این نمایشگاه شامل سکه‌های تاریخی زر و سیم شیراز ایران قبل و بعد از اسلام است.

شاهین ایل بیگی پور با بیان اینکه این نمایشگاه تا 30 خرداد 91 برپا است، گفت: ساعت بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت نه صبح لغایت 19 عصر است.

ایل بیگی‌پور با اشاره به اینکه 101 سکه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، بیان داشت: این تعداد سکه مربوط به تمامی دوره‌های تاریخی شامل دوره‌های تاریخی مادها، هخامنشیان، سلوکیان، ساسانیان و ... است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به موزه صنایع دستی در این استان، گفت: در این موزه نزدیک به 200 شی تاریخی ـ فرهنگی ـ صنایع دستی مربوط به دوران صفویه، قاجاریه و هنرهای دستی معاصر به نمایش گذاشته شده است.

به گفته وی، آثار و اشیا فرهنگی ـ هنری در موزه صنایع دستی شامل نمد، قالی، گلیم، گبه، قلم‌زنی، سفال، میناکاری، خاتم‌کاری، فلزکاری، صنایع چوب، وسایل و ابزار کار هنرمندان و سازهای سنتی است.

ایل بیگی پور با تأکید بر اینکه قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین شی ‌هنری در موزه ظروف قلمزنی متعلق به اواخر دوران صفویه است، افزود: موزه صنایع دستی در بنای تاریخی حمام قدیمی مربوط به دوران قاجاریه با قدمتی نزدیک به 110سال در شهرکرد کنار امامزداه دو خاتون واقع شده است.

وی با بیان اینکه موزه‌ها در دنیای امروز نقش عمده‌ای در حیات فرهنگی بشر به عهده دارند، گفت: در دنیای کنونی، رویکرد جهانی ملت‌ها از یک سو به توسعه دانش و فن آوری در ابعاد گوناگون پرداخته است و از سوی دیگر در جستجوی مبانی و ریشه فرهنگ و تمدن ملت‌ها به کندوکاو می‌پردازد.

ایل‌بیگی‌پور نگرش جمعی در مورد بازدیدکنندگان و اشیای نمایشی را از ویژگی‌های اصلی فعالیت هر موزه اعلام کرد و گفت: انسان‌ها و اشیای نمایشی که بر اساس سنت در محیط مشابه‌ای سرپناه یافته‎اند، اکنون باید راه خود را در رابطه‌ای جدید و دائماً در حال تغییر با یکدیگر بیابند.

وی ادامه داد: بر همین اساس لازم است تا برای حفاظت از میراث فرهنگی، موزه‌ها باید نسبت به تمام جنبه‌های زندگی طبیعی انسان، تاریخ طولانی‎اش و تمام آثار او مسلط بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها