أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۶۵۳۹۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۹     ۱۲ دی ۱۳۹۸
در شرایطی که خیلی از افراد جامعه از دریافت یارانه معیشتی محروم ماندند، نتایج اعتراضات به عدم دریافت این یارانه نیز غیرواقعی و حتی عجیب و غریب بوده است، چنانچه برخی افراد اعلام کرده‌اند با وجودی که درآمد ماهانه کل خانواده‌شان کمتر از ۸ میلیون تومان است ولی دولت برای ما در سال گردش میلیاردی ثبت کرده است!

به گزارش پایگاه 598، کیهان نوشته است: در شرایطی که خیلی از افراد جامعه از دریافت یارانه معیشتی محروم ماندند، نتایج اعتراضات به عدم دریافت این یارانه نیز غیرواقعی و حتی عجیب و غریب بوده است، چنانچه برخی افراد اعلام کرده‌اند با وجودی که درآمد ماهانه کل خانواده‌شان کمتر از ۸ میلیون تومان است ولی دولت برای ما در سال گردش میلیاردی ثبت کرده است!

پس از افزایش قیمت بنزین که دولت اعلام کرد برای کاهش تبعات معیشتی آن، یارانه نقدی به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌کند، پرداخت‌های معیشتی آغاز شد. با این حال، اتفاقی که افتاد این بود که بسیاری از آحاد مردم (که طبق اعلام رسمی بیش از شش میلیون نفر بودند) نسبت به عدم پرداخت این یارانه به خود، اعتراض داشتند.

البته این مرحله هم بی‌حاشیه نبود و سامانه دولت از همان روز اول با اخلال مواجه شد، جالب اینجاست که تا پایان مهلت اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی، این سامانه چندین‌بار دچار اشکال شد! با تمام این اوصاف، مراحل ثبت اعتراض هم شامل ارسال پیامک بود - و در صورت موفقیت! - باید این اعتراض درسایت Hemayat.mcls.gov.ir  ثبت می‌شد.

یکی از دلایل این اعتراض‌ها این بود که بسیاری از افرادی که پیرامون آنها از یارانه برخوردار بودند، شرایط بهتری از لحاظ مالی داشتند، اما آنها با شرایطی پایین‌تر مستحق دریافت یارانه نشده بودند. ضمن اینکه برخی مسئولین کارگری نیز اعلام می‌کردند کارگران آنها از دریافت این یارانه محروم مانده‌اند.

حالا پس از حدود یک ماه از پایان مهلت اعتراضات در سامانه دولت، نتایج معلوم شده اما حالا حاشیه‌های جدیدی به وجود آمده است! چراکه آمار و ارقام عجیبی برای تعدادی از معترضان که یارانه معیشتی دریافت نکرده بودند در «نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار» به چشم می‌خورد.

آمارهای عجیب از واریزی‌ها

تنها در دو نمونه که به دست گروه اقتصادی کیهان رسیده است، شاهد ارقام عجیب و غریبی هستیم؛ فردی که گردش ماهانه کل خانواده‌اش حدود هشت میلیون تومان بوده، در مهرماه دریافتی‌ای بیش از ۸۰ میلیون تومان برایش ثبت شده! جالب تر اینکه مجموع واریز سال قبل این فرد (حقوقی کمتر از امسال)

یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون تومان اعلام شده است!!

فرد دیگری هم حدود پنج میلیون تومان واریزی ماهانه خانواده‌اش بوده، در ماه‌مهر برایش حقوق ۱۰ میلیونی ثبت شده و در سال ۱۳۹۷ نیز ۴۰۵ میلیون تومان میزان دریافتی به حسابش اعلام شده است. (که تقریبا ماهی ۱۲/۵ میلیون تومان می شود) رقمی که موجب تعجب این فرد و افرادی شبیه به وی شده است.

خبرگزاری تسنیم هم در مثالی دیگر نوشته: «فردی که میزان حقوق ماهیانه وی حدود دو میلیون تومان ذکر شده از گردش مالی بالای ۷۰۰ میلیون تومان در سال خبر داده شده و به این علت از یارانه معیشتی محروم شده است! این فرد در تماسی گفته به عمرش ۷۰۰ میلیون تومان گردش مالی نداشته چه برسد این که در یک سال چنین گردشی داشته باشد.»

در نمونه ای دیگر آمده: «مجموع احکام حقیقی حقوق ماهیانه خانوار شما مبلغ هشت میلیون و ۴۱۱ هزار و ۲۰۵ میلیون است. اما میانگین برداشت ماهانه خانوار شما در ۹ ماه گذشته برابر با مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بوده است.» با این محاسبه این سوال پیش می‌آید که با حقوق هشت میلیونی گردش مالی ۱۱ میلیاردی چگونه ممکن است؟

تهدید به قطع یارانه در صورت اعتراض مجدد

یک نکته مهم در این باره تهدید اعتراض‌کنندگان است؛ علی‌رغم اینکه در سامانه حمایت معیشتی امکان اعتراض دوباره به عدم دریافت یارانه معیشتی وجود دارد اما شروطی برای این امر در نظر گرفته شده از جمله این که چنانچه پس از بررسی دوباره، فرد معترض باز هم مشمول شناخته نشود یارانه نقدی دریافتی وی هم قطع خواهد شد.

در بخشی از این سایت آمده: «با توجه به اطلاعات شناسنامه اقتصادی- اجتماعی خانوار، بسته حمایت معیشتی به خانوار دو نفری شما تعلق نمی‌گیرد. در صورت تمایل به بررسی مجدد وضعیت خانوار طی شش ماه آینده لازم است رضایت نامه زیر را تایید فرمایید: ... در صورتی که محرز شد متوسط درآمد ماهانه خانوار اینجانب بیش از مبلغ فوق است، بسته حمایت معیشتی و یارانه خانوار اینجانب قطع شود.»

به عبارتی، در حالی  ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرستان خانوار تهدید را به عدم پرداخت یارانه نقدی می‌کند که پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که در پرداخت یارانه حمایتی به خانواده‌ها مساعدت می‌شود.

یک نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که نمی‌شود قاضی و طرف دعوا یک طرف باشد، یعنی مثلا وزارت کار اعلام می کند درآمد شما فلان قدر است و خودش با همان معیاری که درست می‌داند تصمیم می‌گیرد یارانه بدهد یا نه. به عبارتی، دست کسانی که نسبت به میزان درآمد اعلامی خود اعتراض دارند بسته است.

۴۱۹ هزار خانوار به یارانه‌بگیران معیشتی اضافه شدند

در همین زمینه، حسین میرزایی، سخنگوی ستاد معیشت خانوار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: از حدود ۶/۲ میلیون درخواستی که در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت شده بود، ۶۶۶ هزار درخواست مربوط به کسانی بود که در لیست یارانه‌بگیران نبودند و همچنین مشمول بسته حمایت معیشتی هم نشدند.

وی افزود: این افراد از ۱۰ دی‌ تا ۲۴ دی‌ ۹۸ می‌توانند به سامانه حمایت وزارت کار مراجعه کرده و فقط سرپرستان خانوار باید به این سایت مراجعه کنند. فقط ۶۶۶ هزار خانواری که تقاضای آنها در کد دستوری ثبت شده بود وارد سایت حمایت شوند و ظرف ۳۰ روز تقاضای آنها مشخص می‌شود و بعد از ثبت‌نام به آنها پیامک می‌دهیم. سخنگوی ستاد کمک معیشتی ادامه داد: برای ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار جدید مشتمل بر

یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۹۱ نفر جدید کمک‌هزینه معیشتی برای دو مرحله یکجا واریز شد و برای آنها پیامکی با سرشماره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیامک صادر شد.

میرزایی در مورد سؤال برخی مخاطبان فارس که چرا سامانه حمایتی امروز باز نمی‌شود، گفت: کسانی که می‌خواهند وارد سامانه شوند، نباید از نرم‌افزارهای فیلترشکن یا وی‌پی‌ان استفاده کنند و اگر وی‌پی‌ان خود را خاموش کنند به راحتی وارد سامانه حمایت می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها