يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۵۷۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۱۷ دی ۱۳۹۸
در حالی پرداخت وام ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن از فردا آغاز می‌شود که با توجه به اقساط بالای ۴ میلیونی این وام، قشر پایین و متوسط جامعه توان دریافت آن را ندارند.
به گزارش پایگاه 598، شورای پول و اعتبار پس از ۴ سال تثبیت رقم تسهیلات مسکن و با وجود افزایش شدید قیمت ملک، وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن را تصویب کرد و قرار است که این طرح از امروز اجرایی شود، اما به نظر نمی‌رسد این راهکار گره‌ای از کار مردم برای تامین نیاز اساسی مسکن باز کند.
 
وام ترکیبی اوراق مسکن در تهران از ۸۰ میلیون به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که شامل ۱۰۰ میلیون وام خرید و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله است.

در مراکز استان‌ها و شهرهای کوچک نیز این نوع وام به ترتیب به ۱۲۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

زوج‌ها در صورتی که با هم برای خرید اوراق اقدام کنند، این تسهیلات در تهران و دو دسته شهر دیگر به ترتیب به میزان ۲۴۰ میلیون، ۲۰۰ میلیون و ۱۶۰ میلیون تومان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اقساط وام ۲۴۰ میلیون تومانی ۳.۴ میلیون تومان در ماه است که با احتساب اقساط ماهانه وام تعمیر به حدود ۴.۴ میلیون افزایش می‌یابد.

بیشترین پوشش قیمت خرید ملک با وام، در شهرهای کوچک رقم می‌خورد که میانگین آن ۷۷ مترمربع برآورد می‌شود.

قسط حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی وام انفرادی اوراق مسکن به انضمام جعاله ۲۰ میلیونی در تهران، اکنون با افزایش سقف هر دو وام و در مجموع رقم قابل پرداخت ۱۴۰میلیون تومانی، به ۲میلیون و ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در پنج سال اول بازپرداخت این وام، متقاضیان باید ماهانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، چون در پایان پنج سال اول جعاله تسویه می‌شود مبلغ قسط به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

کل باز پرداخت متقاضیان طی ۱۲ سال بابت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به‌روش پلکانی حدود ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود که سود وام جعاله نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، یعنی در مجموع متقاضیان باید بیش از ۳۴۰ میلیون تومان سود برای وام ۲۴۰ میلیون تومانی پرداخت کنند.

در خوشبینانه‌ترین حالت مجموع دریافتی قشر کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران از ۲.۵ میلیون تومان و کارمندان از ۳.۵ میلیون تومان در ماه فراتر نخواهد رفت، به همین دلیل هیچکدام از اقشار متوسط و پایین دست جامعه نمی‌توانند اقساط ماهانه وام بانک مسکن را پرداخت کنند.

در این میان تنها قشر ثروتمند توان پرداخت اقساط وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن را دارند که البته این افراد اساسا با توجه به تمکن مالی نیازی به دریافت چنین وام‌هایی برای خرید خانه ندارند.

در شرایط فعلی بازار مسکن و رشد چشمگیر قیمت‌ها طی دو سال اخیر، دولت بهتر است همزمان با افزایش وام مسکن، به جای در نظر گرفتن بازپرداخت‌های بالای برای تسهیلات، زمان بازپرداخت و سود آن را کاهش دهد تا در این راستا اقشار پایین و متوسط جامعه بتوانند نیاز مسکن خود را تامین کنند.


منبع: میزان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها