أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۶۶۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
تناقض‌گویی دولتی‌ها و رسانه‌های حامی آن‌ها در نفس و محتوای برگزاری نشست سعدآباد، در شرایطی است که دیدارهایی از این جنس و با همین ترکیب، طی سال‌های گذشته به وفور برگزار شده است.
به گزارش پایگاه 598، پس از انتشار خبر نشست سران اصلاحات با رییس‌جمهوری در کاخ سعدآباد، چهره‌های ساکن در پاستور و رسانه‌های حامی دولت رویکردها و واکنش‌های متناقضی را در قبال رخداد این دیدار از خود بروز دادند. بعضی انکار کردند و برخی دیگر تأیید. در گزارش پیش رو به چرایی این تناقض پرداخته‌ایم.

حاشا و کلای دولتی‌ها

چند ساعت بعد از آنکه اخبار پر حجمی درباره دیدار انتخاباتی روحانی، جهانگیری و واعظی با محمد خاتمی، ناطق نوری و حسن خمینی در کاخ سعدآباد تهران، فضای رسانه‌ای کشور را به خود مشغول کرد، چهره‌های نزدیک به رییس‌جمهوری با ادبیاتی مطایبه‌آمیز، اصل دیدار را زیر سؤال بردند. مثلاً حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری و از چهره‌های متنفذ در نهاد ریاست جمهوری در توییتی نوشت: «آقایان در ذهن‌شان برای رییس‌جمهوری جلسه انتخاباتی طراحی می‌کنند. مکان را هم تعیین می‌کنند. شرکت‌کنندگان را هم مشخص می‌کنند. روز و ساعت را هم اعلام می‌کنند.

دستور جلسه را هم تهیه می‌کنند. در پایان صورت مذاکرات را هم منتشر می‌کنند. آفرین به این همه خلاقیت.» در ادامه روند ردیه‌نویسی افراد نزدیک به دولت، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری هم از در انکار وارد شد. علیرضا معزی در این‌باره تاکید کرد:«تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به فیک‌نیوز، آبی گرم نخواهد شد. رییس‌جمهوری نه امروز صبح و نه هیچ زمان دیگری، جلسه انتخاباتی نداشته 
و نخواهد داشت.»

پاتک روایتی اصلاح‌طلبان

یک روز بعد از حاشای مسوولان دولتی، برخی چهره‌های اصلاح‌طلب آرام‌آرام اصل دیدار سعدآباد را تأیید کردند و از محتوای آن مطالبی را به زبان آوردند. جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از چهره‌های نزدیک به محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با ایرناپلاس ضمن تأیید دیدار رییس‌جمهوری با خاتمی، گفت: «آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند، اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته‌است.» او همچنین درباره حضور ناطق نوری در این جلسه، اذعان کرد: «معمولاً افرادی که نام‌برده می‌شوند، در جلسات حضور دارند، اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند.»

روز گذشته نیز تعدادی از رسانه‌های منتسب به جبهه اصلاحات، برگزاری نشست سعدآباد را تأیید کردند. مثلاً روزنامه اعتماد این روتیتر را برای گزارش خود انتخاب کرد: «دیدار روحانی، سیدمحمدخاتمی، حسن خمینی و ناطق‌نوری به‌رغم تکذیب دولتی‌ها تأیید شد.» اعتماد در بخشی از این گزارش، به اطلاعیه دفتر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از او به‌عنوان یکی از اعضای نشست سعدآباد یاد می‌شود، اشاره کرد و نوشت: «تیتر این اطلاعیه در خبرآنلاین، ایرنا و ایلنا به‌عنوان خبرگزاری‌های همسو با دولت «تکذیب دیدار انتخاباتی ناطق‌نوری با رییس‌جمهوری» درج شد حال آنکه در متن این اطلاعیه اساساً دیدار این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رییس‌جمهوری، رییس دولت اصلاحات و یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی تکذیب نشده، بلکه محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره این دیدار تکذیب شده است.»

 با وجود تأییدیه روزنامه اعتماد، دیگر روزنامه پُرتیراژ اصلاح‌طلب یعنی شرق، انتشار اخبار درباره نشست صورت گرفته را جعلی خواند. شرق برای توضیح ادعای جعلی‌بودن اخبار نشست، راه بادیه در پیش گرفت و به موضوع غریب و غیرمهم روابط حسنه رییس‌جمهوری و ناطق نوری و اینکه اصول‌گرایان چشم دیدن این روابط حسنه را ندارند، پرداخت. در این‌باره شرق در بخشی از گزارش خود نوشت: «اصول‌گرایان اصولاً نباید بابت انتخابات آتی مجلس دغدغه و نگرانی داشته باشند، پس انتشار چنین اخباری از سوی آن‌ها لزوماً با هدف اثرگذاری روی روند انتخابات نیست، بلکه اهداف دیگری دارند. ناطق‌نوری و روحانی بسیار به هم نزدیک‌اند و این چیزی نیست که خوشایند برخی اصول‌گرایان باشد.»

این همه تناقض چرا؟

تناقض‌گویی دولتی‌ها و رسانه‌های حامی آن‌ها در نفس و محتوای برگزاری نشست سعدآباد، در شرایطی است که دیدارهایی از این جنس و با همین ترکیب، طی سال‌های گذشته به وفور برگزار شده و هیچ‌گاه نیز با تکذیب مواجه نشده بودند، اما چرا این‌بار و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، گفتارهای پراکنده و غیرواحدی درباره نشست مزبور بیرون آمده است؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این سؤال را باید در اوضاع و احوال آشفته جبهه اصلاحات و مجموعه دولت، در تعیین نسبت‌شان با یکدیگر جست. 

در این رابطه دکتر سعید آجورلو، فعال رسانه دلیل آشفته‌بافی اصلاح‌طلبان درباره نشست اخیر را در وجود دو سطح از کنشگری در میان آن‌ها می‌بیند؛ اولی «ناب‌گرایان» که اتحاد ملتی‌ها آن را نمایندگی می‌کنند و دومی «عمل‌گرایان» که کارگزارانی‌ها سخنگوی آن هستند. آجورلو همچنین برگزاری نشست سعدآباد را حامل پیام جدی انتخاباتی برای رقیب می‌داند. در ادامه این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

دکتر آجورلو: پیغام نشست سعدآباد این است که اصلاح‌طلبان انتخابات را جدی گرفته‌اند

دکتر سعید آجورلو با بیان اینکه «جبهه اصلاح‌طلب دچار مشکلات و چالش‌هایی در حوزه راهبرد و سیاست است که خود را در روش نیز نشان می‌دهد» و نیز با اشاره به «نحوه و حد ورود به انتخابات» به‌عنوان اولین سطح بحران در جبهه اصلاحات، گفت: در این‌باره برخی اصلاح‌طلبان نحوه و حد ورود به انتخابات را به میزان تأیید صلاحیت‌ها منوط می‌کنند اما برخی دیگر، برعکس معتقد به حضور کامل در انتخابات هستند. نماینده گروه اول که بیشتر تئوری ناب‌گرایی را مطرح می‌کنند، اتحاد ملتی‌ها و نماینده گروه و نگرش دوم، کارگزارانی‌ها هستند که معتقد به نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه یا محافظه‌کارانه به انتخابات‌اند.

وی با اشاره به «فاصله‌گذاری با دولت» به‌عنوان دومین سطح بحران در جبهه اصلاحات، تاکید کرد: در این سطح از بحران نیز شاهد تقابل میان دو گروه یادشده هستیم؛ ناب‌گرایان ضمن رد مساله ائتلاف معتقدند که جبهه اصلاحات باید با دولت فاصله‌گذاری کند اما گروه دوم معتقدند که ائتلاف شروع شده از سال‌92 میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان باید محفوظ باقی بماند. آجورلو در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه چه در کاخ سعدآباد و چه در جاهای دیگر، حتماً میان آقایان جلساتی از این جنس برگزار می‌شود، اظهار داشت: امکان ندارد جلسه‌ای در این سطح میان آقایان برگزار شود اما بحثی درباره انتخابات صورت نگیرد. قابل پیش‌بینی است که وقتی آقایان دور هم جمع می‌شوند، حتماً درباره انتخابات هم با یکدیگر صحبت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین درباره محتوای نشست سعدآباد گفت: به نظر می‌رسد بحث‌های مطرح شده در سعدآباد، بیشتر حول سه موضوع «حد و سطح ورود به انتخابات»، «امکان یا امتناع ائتلاف» و «چگونگی روشن کردن موتور تخریب رقیب» بوده باشد. وی در این‌باره اضافه کرد: اصلاح‌طلبان که باقی‌مانده جریان چپ هستند، در موضوع عملیات روانی استادند که امروز مشخصاً روی تخریب رقیب، ساختن گفتمان و دشمن نشان دادن رقیب با آن گفتمان تمرکز دارد. آجورلو تاکید کرد: پیام نشست سعدآباد، اگر فرض بگیریم که شکل گرفته باشد، این است که اصلاح‌طلبان انتخابات را جدی گرفته‌اند و قطعاً وارد انتخابات می‌شوند؛ اما اینکه از چه روش‌هایی برای ورود به انتخابات استفاده کنند، طبیعتاً ممکن است با دفعات قبل تفاوت‌هایی داشته باشد.

منبع: صبح نو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها