کد خبر: ۴۶۸۸۷
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۰۸ فروردين ۱۳۹۱

امیرحسین ثابتی در وبلاگ خود نوشت:

 6 فروردین 91، 23 سال از نامه تاریخی امام (ره) خطاب به مرحوم منتظری می گذرد. نامه ای که طی آن امام (ره) آقای منتظری را از قائم مقامی رهبری عزل کرده و فصل مهمی از تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زدند.

 سقوط مرحوم منتظری را می توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد اما بدون تردید این ماجرا از هر زاویه که مورد بررسی قرار گیرد، یک وجه غیرقابل انکار دارد و آن هم شخصیت ساده ی وی بود.

 این مساله تا آنجا آشکار بود که امام در نامه معروف 6 فروردین 68  دو بار به این مسئله اشاره می کنند:

 * "از آنجا كه ساده‌لوح هستيد و سريعاً تحريك مي‌شويد در هيچ كار سياسي دخالت نكنيد، شايد خدا از سر تقصيرات شما بگذرد."

 * "و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولي در آن وقت شما را ساده‌لوح مي‌دانستم كه مدير و مدبر نبوديد ولي شخصي بوديد تحصيل‌كرده كه مفيد براي حوزه‌هاي علميه بوديد و اگر اين گونه كارهاتان را ادامه دهید مسلما تكليف ديگري دارم و مي‌دانيد كه از تکلیف خود سرپیچی نمیکنم."

 اما جدای از تصریح امام به این موضوع، روایت کریم سنجابی از مرحوم منتظری نیز جالب توجه است.

 سنجابی از چهره های ارشد جبهه ملی و همراه مصدق است که پیش از انقلاب مدتی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و بعد از انقلاب به عنوان وزیر خارجه دولت بازرگان انتخاب گردید و بعد استعفای دولت موقت به یک ضدانقلاب تمام عیار تبدیل شد و از ایران گریخت.

 وی در 21 اکتبر 1983 و در گفتگو با بخش تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، پیرامون سوالی درباره  آیت ا... منتظری چنین می گوید:

 "بنده ایشان را آدم فوق العاده ساده و سطحی می دانم ... و تاکنون اغلب تظاهراتی که کرده نشان دهنده یک آخوند ساده لوح بوده است."

  تصریح اکثریت قریب به اتفاق چهره های سیاسی ایران از امام خمینی (ره) تا طیف جبهه ملی به ساده لوحی مرحوم منتظری به خوبی نشان دهنده این واقعیت تاریخی است. اما نکته جالب  توجه آنجاست که بعد از ماجرای سال 68 و عزل وی توسط امام (ره)، تمام دشمنان قسم خورده انقلاب که بخش قابل توجهی از آنها تا سالهای نه چندان دور، منتظری را یک ساده لوح می دانستند، به حمایت همه جانبه از وی روی آوردند تا آنجا که در وقایع بعد از انتخابات 88 که منتظری به اتخاذ مواضع دشمن پسند خود ادامه داد، حسین بشیریه که روزگاری از وی به عنوان تئوریسین اصلی اصلاح طلبان نام برده می شد، در گفتگو با نشریه اینترنتی لوگوس اعلام کرد:

 "منتظری با رهبری جنبش سبز می تواند نقش مهمی در بسیج مردم ایفا کند." (12 شهریور 88)

 و این ادعای تاریخی در حالی آن روزها از سوی بشیریه مطرح شد که جریان موسوم به سبز، همواره مدعی نخبه گرایی بوده است و هیچ گاه مشخص نشد چگونه رهبری چنین جریانی را باید یک فرد ساده لوح در دست می گرفت؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مروت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
"از آنجا كه ساده‌لوح هستيد و سريعاً تحريك مي‌شويد در هيچ كار سياسي دخالت نكنيد، شايد خدا از سر تقصيرات شما بگذرد."
حرف زیبا و حکیمانه امام خمینی ره در مورد ایشان بهترین است و ماندگار .بالاخره خداوند از سر تقسیرات همه مان بگذرد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها