أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۲۰۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سازندگان «پایتخت» برای ساختن ادامه این سریال شرط گذاشتند؛
بازی تازه سازندگان سریال پایتخت با تلویزیون آغاز شده و این بار عدم ثبت قرارداد برای ساخت ادامه سریال بهانه تازه آنها شده است! بازی جدیدی که نشان می‌دهد احتمالا باید از همین حالا «پایتخت 6» را علاوه بر ناکام‌ترین فصل این مجموعه، در زمره سریال‌های ناتمام نیز دانست؛ سریالی که گویا قرار نیست فصل ششم آن هیچ وقت تمام شود!
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598-احسان سالمی: بازی تازه سازندگان سریال پایتخت با تلویزیون آغاز شده و این بار عدم ثبت قرارداد برای ساخت ادامه سریال بهانه تازه آنها شده است! بازی جدیدی که نشان می‌دهد احتمالا باید از همین حالا «پایتخت 6» را علاوه بر ناکام‌ترین فصل این مجموعه، در زمره سریال‌های ناتمام نیز دانست؛ سریالی که گویا قرار نیست فصل ششم آن هیچ وقت تمام شود!


سیروس خان! طلب مخاطبان چه شد؟
درست یک روز مانده به اتمام بخش فصل ششم «پایتخت» خبری در رسانه‌ها منتشر شد که در آن سیروس مقدم از این گفت که به دلیل شرایط کرونایی پیش‌آمده، داستان این فصل از سریال پایتخت ناقص باقی مانده و یک یا چند قسمت دیگر از این سریال که حکم جمع‌بندی این فصل را خواهد داشت، طلب مخاطبان از ما باشد؛ موضوعی که نشان‌دهنده عزم جزم سازندگان این سریال برای ساخت ادامه آن بود. به شکل طبیعی و حرفه‌ای نیز وقتی سریالی به هر دلیل در مراحل تولید ناقص باقی می‌ماند، باید به اتمام برسد تا به نظر و سلیقه مخاطبی که برای دیدن آن وقت صرف کرده نیز احترام گذاشته شود. آن هم سریالی همچون «پایتخت» که بعد از 5 فصل به مخاطبی میلیونی در سراسر ایران دست یافته و ناتمام ماندن فصل ششم آن برای مخاطبان آزاردهنده خواهد بود. 
 
بازی جدید پایتختی‌ها با تلویزیون!
با از سرگیری دوباره تولید آثار سینمایی و تلویزیونی، به شکل طبیعی فصل ششم «پایتخت» که به بهانه کرونا ناقص باقی مانده بود هم باید وارد جریان تولید می‌شد اما ناگهان انتشار 2 مصاحبه از سوی الهام غفوری، تهیه‌کننده پایتخت و همسرش سیروس مقدم، کارگردان این سریال در 2 روز متوالی، باعث شد ادامه ساخت این سریال درگیر اتفاقاتی جدید شود. 
الهام غفوری، تهیه‌کننده سریال «پایتخت» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ادامه ساخت قسمت‌های پایانی این سریال گفت: «تا زمانی که با تلویزیون قرارداد نبندم نمی‌توانم صحبت کنم. چون من تهیه‌کننده کار هستم و نمی‌توانم اخبار دروغ اعلام کنم». اما این مصاحبه که به نظر می‌رسید مقدمه‌ای برای طرح مطالبه جدید سازندگان «پایتخت» از تلویزیون و بازی تازه آنها با رسانه ملی بود؛ با صحبت‌های سیروس مقدم در یک گفت‌وگوی رادیویی تکمیل شد. او در این زمینه گفت: «قرارداد ما 15 قسمتی بود و مطالبه مردم از ما نیازمند تفاهمنامه جدیدی است. نه بده‌بستان‌های مالی تمام شده و نه تسویه‌حساب‌ها اتفاق افتاده و همه موکول‌ شده‌اند به این چند قسمت پایانی که گرفته شود. به لحاظ تایمی و تعداد قسمت به آن تعهدی که برای 15 شب عید داشتیم عمل کردیم که اضافه بر سازمان است و باید تفاهمنامه‌ جدیدی اتفاق بیفتد. تا جایی که اطلاع دارم، مذاکرات این تفاهمنامه با عزیزان سازمان صداوسیما در جریان است. ان‌شاءالله بزودی به نتیجه می‌رسد. باید قصه جدیدی برایش نوشته شود، زیرا آن فینال به دردمان نمی‌خورد و امکان و شرایط تصویربرداری‌اش فراهم نیست و باید فینال دیگری به عنوان طلب مردم تقدیم شود. من فکر می‌کنم 2 تا 3 قسمت باشد اما هنوز قطعی نیست».
 
همه راه‌ها به «پول» ختم می‌شود!
جالب اینکه در اوج نقدها به فصل ششم سریال پایتخت که از سوی رسانه‌ها و مخاطبان در ارتباط با کیفیت نازل فنی و محتوایی این فصل از سریال مطرح می‌شد، شبکه اول سیما با برگزاری یک نشست نمایشی نقد و بررسی برای این سریال با حضور سیروس مقدم که بیشتر نشست تعریف و تمجید از فصل ششم «پایتخت» بود تا نقد جدی آن، از این گفت که منتقدان نباید در نقد سریال عجله کنند و باید اجازه دهند با اتمام سریال و مشخص شدن سرنوشت شخصیت‌ها به نقد آن بپردازند؛ حربه‌ای که در دوره‌ای بسیاری از منتقدان را گوشه رینگ می‌برد و آنها را به بهانه تعجیل در نقد سریال در معذوریت اخلاقی قرار می‌داد. اما حالا که موعد ساخت قسمت‌های باقیمانده از سریال فرا رسیده، بحث سازندگان سریال درباره قرارداد جدید و تفاهمنامه با تلویزیون نشان می‌دهد مسأله ساخت چند قسمت باقیمانده این سریال که بنا به اذعان روابط عمومی سیما پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی تلویزیون بوده، خود داستانی جداگانه است؛ داستانی که در نهایت به پایانی با عنوان «پول» ختم می‌شود! 
 
فعلا خبری از «نقی معمولی» نیست
اما یکی از سخت‌ترین مسائل در ارتباط با اتمام پروژه‌های سینمایی یا تلویزیونی ناتمام، هماهنگی حضور مجدد عوامل بویژه بازیگران در پروژه است، چرا که معمولا بازیگران بویژه ستاره‌های این آثار به شکل پشت سر هم در آثار نمایشی ایفای نقش می‌کنند و هماهنگی حضور آنها امری سخت است. این مسأله البته صرفا محدود به پایتخت نمی‌شود. بر اساس آنچه تاکنون منتشر شده، محسن تنابنده به عنوان شخصیت اصلی سریال پایتخت چه جلوی دوربین و چه در پشت آن، این روزها درگیر فیلم تازه اصغر فرهادی شده است و در این شرایط او حداقل تا اواخر تابستان به واسطه حضور در «قهرمان» فرهادی، فرصتی برای حضور در پروژه «پایتخت» نخواهد داشت. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره اوج‌گیری کرونا در پاییز و زمستان، در عمل ادامه ساخت این فصل از سریال «پایتخت» به طور کامل منتفی خواهد شد.
 
سیما‌فیلم: «پایتخت 6» به ما ربطی ندارد!
عجیب‌ترین موضوع در ارتباط با ادامه ساخت سریال «پایتخت» طرح گزاره «تعهد به عملکرد خود» از سوی سازندگان این سریال است. سازندگان «پایتخت» در شرایطی از این می‌گویند که با ساخت 15 قسمت سریال به تعهدی که نسبت به قرارداد خود با صداوسیما داشتند، عمل کرده‌اند که این 15 قسمت با اتمام قصه سریال به پایان نرسیده است.
پس نمی‌توان از عمل به تعهد در این قرارداد صحبت کرد. این یک تعهد حرفه‌ای و البته اخلاقی است که وقتی گروهی برای ساخت یک اثر نمایشی با تلویزیون وارد قرارداد می‌شوند، باید قصه سریال خود را در همان تعداد قسمتی که در قرارداد ذکر شده به پایان برسانند و اگر کار از منظر قصه ناقص باقی بماند، نباید برای اتمام آن مجددا از سفارش‌دهنده کار طلب پول کرد.
این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بر اساس گزارش خبرگزاری مهر و پیگیری این رسانه از مرکز سیمافیلم، «به دلیل تولید این سریال از طریق اداره کل بازرگانی، این مرکز مسؤولیتی نسبت به «پایتخت ۶» ندارد». و این یعنی حالا باید در این میان به دنبال مقام مسؤول گشت که بالاخره چه کسی باید درباره ناتمام باقی ماندن این سریال پاسخگو باشد. آیا حالا که «سیمافیلم» به عنوان متولی سریال‌سازی در تلویزیون در این ماجرا از دور خارج شده، معاونت سیما درباره این موضوع پاسخگو خواهد بود؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها