أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۵۰۲۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
نامگذاری روزهای مختلف در تقویم هر کشوری نشان از ارج ‌و قرب اهالی آن روز دارد، همانند هفدهمین روز مرداد که روز کسانی آشنا و غریبه هایی برای اکثر مردم هستند.
به گزارش پایگاه 598، روزی در گرم‌ترین ماه سال که قرار است گرمی بخش دل اهالی رسانه باشد اما بیشتر در حد شعاری باقی می‌ماند و محلی برای عرض اندام و سخنرانی‌های پر طمطراق و انشا گونه مدیران و مسئولانی هست که قرار است به بهانه روز خبرنگار با ادبیاتی فاخر و با کلید واژه «رسانه ابزار خوبی است برای…»، خودی نشان دهند و باز از دل روزی که متعلق به اهالی رسانه است تیتر نخست همان رسانه‌ها شوند.

حال که امسال بخت هم یارشان است و به واسطه کرونا نیازی به برگزاری همان مجالس نیم بند و دادن چند لوح تقدیر هم نمی‌بینند و به همان پیام‌های منتشره و تنظیم شده روابط عمومی‌ها بسنده می‌کنند. اگر در گذشته دکه‌های روزنامه فروشی دچار معضل کمبود روزنامه بودند و برخی روزنامه‌ها در اول صبح نایاب می‌شد، یا ساعت‌هایی در روز همه در سکوت پای تلویزیون بودند، این روزها با گسترش روزافزون شبکه‌های مجازی و ایده‌های جدید دیگر شاهد چنین تصاویری نیستیم.

اینکه چه شده که رسانه همانند گذشته در مرکز توجه مردم نیست و این بی اعتنایی و بی اعتمادی از کجا ناشی شده ماجرای مفصل دارد و نمی‌توان همه چیز را ناشی از گسترش رسانه‌های مجازی دانست. در این میان اما مردم هر شهر و دیار با اینکه روزانه اخبار و گزارشات را از راه‌های مختلفی همچون رسانه‌های صدا و سیما، روزنامه‌ها و شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند شاید چندان با حرفه و تلاش شاغلان عرصه رسانه آشنا نباشند و حرف‌هایی دارند که شاید کمتر شنیده شده است.

مشکلات فارس دغدغه کشور نشد

اما گزارش امسال مهر بر خلاف سایر گزارش‌ها در خصوص روز خبرنگار مطرح کردن چند سوال است و پاسخ گرفتن از مردمی که همه از آنها سخن می‌گویند.. اینکه خبرنگاران کیستند و چه می‌کنند؟ چگونه و از چه محلی اخبار را دنبال می‌کنند؟ و پرسش آخر اینکه چه توقعی از خبرنگاران دارند.

جواد مؤمن زاده دانشجو با اشاره به اینکه تا حدودی با فعالیت خبرنگاران آشناست، گفت: بیشتر اخبار را از رسانه‌های مجازی دنبال می‌کنم و در این میان ۶۰ درصد را از منابع خارجی و ۴۰ درصد را از منابع داخلی دنبال می‌کنم.

وی معتقد است فعالیت اهالی رسانه فارس خیلی مؤثر نبوده چرا که شاهد تبدیل شدن مشکلات استان به دغدغه کشوری نبودیم. توقع اصلی که از خبرنگاران دارد این است که خبرها را از جامعه پیگیری کنند، نه از اتاق مدیر کل چرا که متأسفانه اکثر مدیران حرف راست نمی‌زنند یا حرف را به نحوی چرخش می‌دهند که به نفع خودشان باشد نه مردم.

اخبار فضای مجازی بهتر از صدا و سیما

جعفری معلم و فرهنگی بازنشسته با اشاره به اینکه خبرنگاران و عکاسان خبری متحمل رنج و سختی‌های بسیاری می‌شوند، گفت: سال‌ها قبل در ماه روزنامه‌های مختلف و مجلات مختلفی را تهیه و مطالعه می‌کردم اما چند سالی است که دیگر روزنامه نمی‌خوانم.

جعفری دلیل اصلی اینکه دیگر علاقه‌ای به مطالعه روزنامه ندارد، گفت: روزنامه‌های محلی تنها به بنگاه‌های آگهی بدل شدند و دیگر هیچ دغدغه‌ای در خصوص برطرف کردن مشکلات استان در آن دیده نمی‌شود.

وی در خصوص راه‌های پیگیری اخبار نیز یادآور شد: سعی می‌کنم اخبار را از طریق فضای مجازی دنبال کنم و مدتهاست که برنامه‌های صدا و سیما را هم دنبال نمی‌کنم چراکه متأسفانه با یکسویه نگری هایی که در ارائه خبر مشاهده می‌شود عملاً رغبتی برای دیدن اخبار تلویزیون باقی نمی‌ماند.

عبدالحمید زارع از هنرمندان تئاتر و تلویزیون نیز گفت: اعتماد من بعنوان یک شهروند به رسانه در حد ۸۰ در صد صحت و ۲۰ در صد کذب آن هم بدلیل حفظ امینت روانی جامعه است و من اخبار را بیشتر از طریق تلویزیون و کمی هم از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنم.

زارع در خصوص فعالیت اهالی رسانه نیز گفت: تا جایی که مطلع هستم شغل دشواری است و در ردیف مشاغل سخت قرار دارد.

او در خصوص توقعات و انتظارات از اهالی رسانه نیز تصریح کرد: انتظار من بعنوان یک شهروند از رسانه این است که واقعیت‌ها و موفقیت‌ها را در هر زمینه‌ای به اطلاع مردم برسانند و از طرفی مشکلات جامعه را بدون بزرگنمایی برای مردم بازگو کنند.

خبرنگاران خسته روزمرگی و مشکلات نشوند

خانم فریدونی که خود را کارمند معرفی می‌کند نیز می‌گوید: با شرایط فعلی و مشکلاتی که همه از آن آگاه هستیم مسلماً اهالی رسانه هم با سختی‌های بسیاری روبرو هستند. وی در خصوص نحوه اطلاع از خبرها، گفت: به دلیل گرفتاری فرصتی برای دیدن تلویزیون ندارم و اکثراً خبرها را ساعت آزاد از طریق سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و صفحات مجازی دنبال می‌کنم.

فریدونی در مورد توقع از خبرنگاران نیز افزود: واقعیت این است تنها توقعی که می‌توان داشت این است که خسته نشوند و با مشکلات بسازند و همچنان فعالیت کنند.

احمد محبی از شاغلان در کارگزاری بورس اخبار اقتصادی را از طریق سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دنبال می‌کند و معتقد است متأسفانه خبرهای اقتصادی آنچنان که باید راهگشای فعالان اقتصادی نیست.

محبی در خصوص نحوه فعالیت خبرنگاران نیز گفت: خبرنگاران زحمات بسیاری در تمام روزهای سال متحمل می‌شوند و می دانم وضعیت اقتصادی و معیشتی متوسطی هم ندارند.

وی در خصوص اعتماد به اخبار رسانه افزود: به دلیل گرفتاری‌های روزمره بیشتر خبرها را از طریق اینترنت و صفحات مجازی دنبال می‌کنم چرا که فرصت پیگیری اخبار از رسانه‌های مثل صدا و سیما را ندارم.

خبرگزاری‌ها دردهای مردم را بیان کنند

مجید شناور از بازنشستگان صدا و سیمای فارس و از هنرمندان چهره پرداز می‌گوید: چون کارمند تلویزیون بود حکمم گویندگی بود و گزارشگری می‌کردم و همچنین دهه شصت بطور مستمر با روزنامه و تهیه اخبار فرهنگی هنری همکاری داشتم تا حدودی با مصائب و مشکلات حرفه خبرنگاران آشنا هستم.

شناور با بیان اینکه اخبار را از طریق خبرگزاری‌های معتبر دنبال می‌کند افزود: کار اهالی رسانه بسیار حساس و دشوار است و می دانم در فشار بسیاری قرار دارند.

این هنرمند تلویزیون توقع اصلی از اهالی رسانه را گفتن واقعیت‌ها و دردهای جامعه می‌داند هرچند معتقد است به دلایل بسیاری شاید این کار آسان نباشد.

ماهرخ ارجمند، دانشجو و ورزشکار جوان با بیان اینکه خبرنگاری و کار در رسانه کار دشواری است، گفت: خبرنگاران و عکاسان در تمام طول سال مشغول فعالیت هستند و از نزدیک در تمام حوادث و اتفاقات حضور دارند که کارشان جای تقدیر دارد.

ارجمند در خصوص پیگیری اخبار ورزشی می‌گوید: با توجه به علاقه‌ای که به ورزش دارم اخبار را از هر راهی پیگیری می‌کنم، شبکه‌های تخصصی ورزشی داخلی و خارجی و سایت‌ها و رسانه‌ها.

وی در خصوص اینکه تا چه اندازه به خبرها اعتماد دارد، گفت: متأسفانه بسیاری از خبرهای مشترک در هر رسانه‌ای به نگاهی متفاوت مطرح می‌شود و مخاطب باید خودش با کنار هم قرار دادن آنها اصل خبر را متوجه شود.

خبرنگاری عشق می‌خواهد

آقای مسافری از کارمندان ادارات شیراز در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قبلاً به عنوان خبرنگار افتخاری با نشریات محلی همکاری داشته است، گفت: فعالیت در زمینه رسانه و روزنامه نگاری به عشقی نیازمند است که هر کسی ندارد چرا که شرایط کار بسیار دشوار است و متأسفانه هیچ حمایتی هم از خبرنگاران نمی‌شود.

مسافری با بیان اینکه بیشتر اهل خبرهای اقتصادی و ورزشی است گفت: تا پیش از این هر هفته برنامه نود را دنبال می‌کردم و از تمام اتفاقات ورزش فوتبال آگاه می‌شدم که پس از تعطیلی این برنامه عملاً هیچ برنامه جایگزینی را تماشا نمی‌کنم.

وی با اشاره به اینکه این روزها خبرها را بیشتر از طریق فضای مجازی و کانال‌های خارجی دنبال می‌کند افزود: متأسفانه جسارت و شجاعت بررسی بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم با آن دست به گریبان هستند در رسانه‌های ما وجود ندارد، و مشکلاتی همانند تورم، گرانی و قیمت مسکن در فارس واقعاً مردم را آزار می‌دهد.

مسافری با مطرح کردن اینکه نشریات استانی بیشتر در پی جذب آگهی هستند گفت: بسیاری از نشریات استان در ادارت توزیع می‌شود و من گاهی آنها را می‌خوانم اما خبرها اکثراً خبرهای بی خطری هستند یا در حکم تعریف و تمجید از مدیران و نهایت امر جذب آگهی، ضمن اینکه به دلیل کمبود کاغذ قیمت این نشریات هم افزایش قابل توجهی داشته است.

وی معتقد است اهالی رسانه باید دغدغه‌های مردم استان را در رأس اولویت قرار دهند گفت: رسانه‌ها برای اینکه در جذب مردم موفق باشند باید بی هیچ ترسی مشکلات را در قالب گزارش و خبر ویژه منتشر کنند تا به گوش مدیران و نمایندگان مردم برسد و بتوان گامی در جهت بهبود شرایط استان برداشت.

«خبرنگار» غریبه ای نزدیک برای مردم

صحبت‌ها و حرف‌های مردم بسیار است و تا به عنوان خبرنگار با آنها وارد صحبت می‌شوی درد دل‌ها آغاز می‌شود، درد دل‌ها و گلایه‌هایی که به امید شنیده شدن مطرح می‌شود و این قصه سری دراز دارد. اما آنچه از دل شنیدن حرف‌های مردم به بهانه روز خبرنگار شنیده و جمع آوری شد همه حکایت از شرایط سختی دارد که اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود پیوندهای مردم با رسانه‌ها روز به روز کمتر می‌شود.

آنچه که باعث شده تا به دلیل آسانی و در دسترس بودن و همچنین جسارت در طرح مسائل شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرند، شبکه‌هایی که می‌توانند در حکم لبه تیغ عمل کنند، شبکه‌های مجازی می‌توانند با اتکا به منابع خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌ها سریع‌تر اخبار را به دست مخاطب برسانند و یا خود دست به تولید اخباری بزنند که نمی‌توان صحت و صداقت را در آن تضمین کرد.

فراموش نکنیم اگر مخاطب حرف‌هایش را در صفحات خودی نبیند، بی تردید دست به دامن صفحاتی می‌شود که می‌توانند با تغییر چند کلمه حرف‌ها و هدف‌ها و ارزش‌ها را به گونه‌ای دیگر مطرح کنند.

آنچه مردم توقع دارند مطرح شدن بدون حب و بغض و یکسویه نگری ها به دردها و مشکلات ایشان است، دیدن تأثیر حرف‌هایشان در رسانه‌ها و پیگیری از سوی مسئولان و جسارتی برای مطرح کردن تمام حرف‌هایی که همه مردم و خود اهالی رسانه و خانواده‌هایشان هم درگیر آن هستند و آنچه اهالی رسانه می‌خواهند احترام و توجه در کنار امنیت شغلی و معیشتی هست که بتوانند بی دغدغه و غم نان تنها و تنها به عنوان چشمان بینای جامعه فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر سال ۱۳۷۵ محمود صارمی به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان انتخاب شد. در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷ «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به مناسبت شهادت این خبرنگار وظیفه شناس، شورای فرهنگ عمومی، ۱۷ مرداد ماه را به عنوان "روز خبرنگار" نام گذاری کرد و همه ساله در این روز و هفته منتهی به این روز مراسم مختلفی در راستای تجلیل از خبرنگاران برگزار می‌شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها