أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۵۳۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
عضو ناظر مجلس در شورای بورس و اوراق بهادار:
به گزارش پایگاه 598، خبرسازی دارادوم همچنان ادامه دارد و بازار سرمایه نیز به تبع آن تاثیر می‌پذیرد. خبر جدید و به نظر قطعی دیروز از سوی محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای بورس و اوراق بهادار اعلام شد. او از منتفی شدن فروش بلوکی سهام شرکت‌های پتروشیمی خبر داد و سپس اعلام کرد که سهام این شرکت‌ها شهریورماه به‌صورت صندوق ETF دارادوم عرضه خواهد شد. مشروح گفت‌وگوی «دنیا‌ی‌اقتصاد» با این نماینده مجلس به شرح زیر است:

شما خبر دادید که دارا دوم عرضه خواهد شد؛ درباره این خبری که اعلام کردید کمی توضیح دهید.

از دیروز خبرهایی درباره اینکه سهام این شرکت‌ها قرار است فقط به‌صورت بلوکی عرضه شود، منتشر شد. این موضوع بین سهامداران و عمدتا سهامداران خرد نگرانی ایجاد کرد و باعث شد همه در صف فروش قرار گیرند و این مساله بازار سرمایه را با التهاب شدید مواجه کرد. بنده به‌عنوان عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای بورس و اوراق بهادار در این دو روز پیگیری‌هایی را انجام دادم. روز سه‌‌شنبه با نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت صحبت‌هایی داشتیم و قرار بر این شد که عرضه سهام این شرکت‌ها به‌صورت بلوکی متوقف و منتفی شود و ان‌شاءالله وزارت نفت خیلی سریع نسبت به تخصیص سهام این شرکت‌ها به صندوق سرمایه‌گذاری دارادوم اقدام کند تا در کوتاه‌ترین  زمان ممکن عرضه ETF دارادوم انجام شود.

خیلی سریع یعنی کی؟ در جلسه‌ای که داشتید درباره زمان عرضه این صندوق‌ها هم صحبت شد و برای آن تعیین تکلیف کردید؟

دوستان گفتند که دارا دوم در شهریورماه عرضه خواهد شد. البته مقداری زمان می‌برد. به گفته دوستان ۲۰ روز زمان می‌برد تا مقدمات آن فراهم شود.

این بار برای عرضه این صندوق چه تضمینی وجود دارد؟ چون قبلا هم با اطمینان صحبت از عرضه آنها بود.

مسائلی که در این دو روز حول محور دارا دوم شکل گرفت، شایعه‌ بود. هیات وزیران وزارت نفت را مکلف به عرضه سهام این شرکت‌ها به‌صورت ETF کرده است. ما نیز به‌عنوان دستگاه ناظر نظارت می‌کنیم که حتما این اتفاق بیفتد.

یعنی صحبت‌هایی که از صبح روز دوشنبه مسوولان وزارت نفت، اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی درباره دارا دوم مطرح کردند، همه شایعه بود؟

در صحبتی که با نماینده وزارت نفت انجام دادم ایشان اعلام کرد ما آمادگی داریم سهام این شرکت‌ها را چه به‌صورت بلوکی و چه به‌صورت صندوق‌های ETF عرضه کنیم. خود آقای وزیر هم (روز سه‌شنبه) در مجلس بودند و اعلام کردند وزارتخانه تحت مدیریت ایشان آمادگی دارد که سهام این شرکت‌ها را به‌صورت بلوکی یا هرطور که لازم شد عرضه کنیم. شاید نبود همکاری در گذشته وجود داشته اما امروز دیگر این همکاری به‌صورت کامل وجود دارد. ما دستگاه ناظر هستیم. اتفاقی هم که روز سه‌شنبه افتاد و عرضه سهام این شرکت‌ها به‌صورت بلوکی متوقف شد با پیگیری‌های ما شکل گرفت. ما به‌عنوان دستگاه ناظر، حامی مردم هستیم. بنده حامی سهامداران به ویژه سهامداران خرد در بازار سرمایه هستم. بنابراین این موضوع را پیگیری می‌کنم که سهام این شرکت‌ها حتما به‌صورت صندوق‌های ETF عرضه شوند.

اخباری که درباره عرضه نشدن دارا دوم در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه پخش شد، باعث شد مردم در صف فروش بروند اما شما می‌گویید آن اخبار شایعه بود؛ چه کسانی از این اتفاق و التهاب بازار نفع بردند و چرا این اتفاق افتاد؟

گاه اخباری منتشر می‌شود که اصلا صحت ندارد. دوستان ما اعلام کردند که منتشرکنندگان این اخبار اصلا در داخل کشور نیستند. من درخواستی از همه سهامداران، به ویژه کسانی که به تازگی به بازار سرمایه ملحق شدند دارم؛ قبل از ورود به بازار سرمایه اطلاعات و دانش کافی را داشته باشند. نباید این‌قدر احساسی تصمیم بگیریم و با انتشار خبر کذب در صف فروش قرار بگیریم تا بازار ملتهب شود. من از مردم می‌خواهم با دقت و دانش بیشتری سهامداری کنند. اگر هم موضوعی پیش بیاید که نگرانی ایجاد می‌کند مانند همین اتفاقی که درباره دارا دوم افتاد ما پیگیری می‌کنیم که حل شود.

شما معتقدید ریشه اخباری که در این دو روز درباره دارا دوم منتشر و در نهایت منجر به التهاب بازار سرمایه شد، در خارج از کشور بود! اما مسوولان در داخل کشور و در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از جمله تلویزیون این اخبار را اعلام کردند.

 دوستان ما در وزارت اقتصاد و همچنین سازمان خصوصی‌سازی چنین ادعایی دارند و می‌گویند این خبرها عمدتا ریشه داخلی ندارد. به ویژه جناب آقای قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر این موضوع تاکید دارند که این اخبار ریشه داخلی ندارد. ما باید پیگیری کنیم که چه کسانی با انتشار این اخبار نفع می‌برند و به مردم ضرر می‌زنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها