کد خبر: ۴۷۶۳۹
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
طی 2 روز گذشته روز گذشته روزنامه های شرق، اعتماد و مردم سالاری با درج گزارشی خبری از پیروزی "آنگ سان سوچی" در انتخابات میان‌دوره ا‌ی پارلمان برمه خبر دادند.

عصرامروز،‌ طی 2 روز گذشته روز گذشته روزنامه های شرق، اعتماد و مردم سالاری با درج گزارشی خبری از پیروزی "آنگ سان سوچی" در انتخابات میان‌دوره ا‌ی پارلمان برمه خبر دادند.

برمه یا اتحادیه جمهوری میانمار کشوری است در آسیای جنوب شرقی و اینکه پیروزی یک نفر در انتخابات پارلمانی این کشور چقدر از لحاظ حرفه ای، دارای ارزش خبری می باشد تا در صفحه نخست یک روزنامه با عکس بزرگ چاپ شود، بماند؛ اما نکته حائز اهمیت و آنچه که فصل مشترک ارزش خبری روزنامه های اصلاح طلب و سایت های وابسته به جریان فتنه و ضدانقلاب شده است، کلمه "حبس خانگی" است! و اینکه "سوچی" پس از حبس خانگی آنقدر نزد مردم محبوب شده که در انتخابات پارلمان به پیروزی رسیده است.

براساس این گزارش، روزنامه اصلاح طلب شرق با تیتر "آنگ سان سوچی، از حبس خانگی تا نمایندگی پارلمان" نوشت: "آنگ سان سوچی در سال ۱۹۴۵ در یانگون پایتخت کشور میانمار به دنیا آمد. پدرش بنیانگذار ارتش نوین برمه (میانمار) و از مذاکره‌کنندگان استقلال برمه از انگلستان در سال ۱۹۴۷ بود. وی که یکی از قهرمانان استقلال برمه شناخته می‌شود، ۶ ماه پیش از اعلام استقلال این کشور کشته شد. مادرش نیز به عنوان یک چهره سیاسی در دولت جدید برمه حضور داشت و به عنوان سفیر به هند و نپال اعزام شد و فرصتی فراهم آورد تا آنگ سان در سال ۱۹۶۴ به تحصیل علوم سیاسی در دهلی بپردازد. آنگ سان در ۱۹۶۹ دوره‌ کارشناسی خود را در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد در کالجی در آکسفورد به پایان رساند. سپس به‌مدت ۳ سال در نیویورک زندگی کرد و در سازمان ملل به کار پرداخت.آنگ سان سوچی ۱۳ نوامبر۲۰۱۰ همزمان با انجام اصلاحات سیاسی از سوی دولت برمه و آزادی شماری از زندانیان سیاسی از بازداشت خانگی خارج شد. خانم سوچی پس از انجام مذاکراتی با نظامیان حاکم بر برمه تصمیم به شرکت در انتخابات میان‌دوره‌یی پارلمان برمه گرفت و با پیروزی در انتخابات روز یکشنبه، به پارلمان این کشور راه یافت."

روزنامه اعتماد نیز با تیتر "آنگ سان سوچی، از حبس خانگی تا نمایندگی پارلمان" مطلبی مشابه روزنامه ششرق نوشت.

همچنین روزنامه مردم سالاری نیز با تیتر " لبخند بانوی میانمار " در بخشی از گزارش خود در این خصوص نوشت: " بعد از آنکه حزب آنگ سان سوچی رهبر مخالفان دولت میانمار اعلام کرد وی یک کرسی پارلمان را در انتخابات بدست آورده است ، طرفداران وی به شادی در خیابان ها پرداختند. پیروزی سوچی در صورتی که تایید شود ، تحولی مهم در میانمار خواهد بود که ارتش حدود پنجاه سال در آنجا تقریبا به صورت انحصاری حکومت کرده است و دولتی جدید و طرفدار اصلاحات به دنبال کسب مشروعیت و لغو تحریم های غرب است. این پیروزی همچنین بزرگترین نتیجه برای فعالیت سیاسی سوچی خواهد بود و موجب تغییر سرنوشت این فعال شصت و شش ساله برنده جایزه صلح نوبل خواهد شد که نظامیان قبلی حاکم ، وی را در بیشتر زمان دوره ای بیست ساله در داخل خانه اش زندانی کردند.خبر پیروزی سوچی بر روی تابلویی که بر بالای ساختمان دفتر مرکزی « لیگ ملی دموکراسی » حزب مخالف دولت در یانگون شهر مهم میانمار نصب شده اعلام شده است.به گزارش اسوشیتد پرس از یانگون ، پیشتر لیگ ملی دموکراسی اعلام کرده بود سوچی شصت و دو درصد آرا را در هشتاد و دو محل رای گیری از یکصد و بیست و نه محل اخذ رای در حوزه انتخاباتی خود کسب کرده است.با وجود این ، کمیسیون رسمی انتخابات میانمار باید پیروزی سوچی را تایید کند. "

سایت ضد انقلاب جرس نیز با تیتر " پیروزی رهبر مخالفان برمه در انتخابات پارلمانی بعد از ۲۰ سال حصر خانگی" به همین مطالب اشاره کرد.

کلمه نیز با انتشار گزارشی که در آن تصویر سوچی با لباس سبز تیره دیده می شود از درس های پیروزی وی برای ایرانیان گفت!

در بخشی از این گزارش آمده است: "پیروزی چشمگیر خانم آنگ سان سوچی در انتخابات میان دوره ای برمه، درس های زیادی برای ما ایرانیان در بر دارد. مخاطب مهم ترین این درس ها، همراهان جنبش سبز هستند. سوچی که بیش از ۱۵ سال حبس خانگی را در کارنامه بلندبالای مبازات سیاسی خود برای مردم سالاری دارد، بار دیگر نشان داده که اگرچه در کشورهای استبداد زده ای مانند برمه، راه رسیدن به حاکمیت مردم از طریق مبارزات مدنی عاری از خشونت راهی طولانی است، اما ناممکن نیست. شاید هنگامی که خانم سوچی در پی انتخاباتی که پیروز آن حزب لیگ ملی دموکراسی برای برمه بود طی کودتای نظامی دستگیر و به حبس خانگی محکوم شد، به ذهن هیچکس خطور نمی کرد روزی فرا رسد که مقاومت و پایداری او و طرفدارانش، نظامیان را مجبور به پذیرش رأی مردم کند. همراهان بزرگ جنبش سبز همه ما را به صیر و استقامت دعوت کرده اند و نهال امید را در دل های رنجدیده و داغدیده مردم این سرزمین، همچنان سبز نگه داشته اند. این پیروزی را باید به مردم برمه تبریک گفت و در انتظار شنیدن تبریک متقابل از سوی آنان ماند. "

در حقیقت می توان گفت در یک سوژه پردازی هماهنگ و خط خبری یکسان، روزنامه های اصلاح طلب که هر روز صبح روی باجه های روزنامه فروشی در معرض دید مردم قرار می گیرند با درج گزارش های خبری در خصوص سوچی و بدون جهت گیری و اشاره به حبس خانگی سران فتنه، اقدام به مشابهت سازی سران فتنه با سوچی کرده اند تا فقط برخی از مخاطبان متوجه منظور آنها شوند اما اقدام نهایی و حرف اصلی را در یک هماهنگی ظریف، سایت های ضد انقلاب و فتنه گر انجام می دهند و با شکافتن موضوع و جهت گیری صریح اهداف مشترکشان را پیش می برند تا در حقیقت مانند دو لبه قیچی عمل کنند؛ روزنامه های اصلاح طلب به دلیل "محدودیت" تنها به درج گزارشی خبری اکتفا کنند و سایت های ضدانقلاب فیلتر شده با "عدم محدودیت" به مقایسه آن با حبس خانگی سران فتنه بپردازند.

اما خیلی سربسته باید گفت که مقایسه این دو مسئله با یکدیگر اقدامی سطحی و از روی ساده لوحی است؛ چه آنکه منتظری نیز سال ها در ایران حبس خانگی بود و آب از آب تکان نخورد! اساسا ماهیت روابط مردم و مسئولان در کشور جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها متفاوت است و مردم بارها طی سال های گذشته نشان داده اند که تنها گوش به فرمان رهبری هستند، حال چه آیت الله خمینی(ره) باشد چه آیت الله خامنه ای و مسئله دیگر که در بسیاری از اتفاقات پس از انتخابات موجب سوء برداشت فتنه گران و ضدانقلاب شده است، شباهت سازی های ساده لوحانه میان اتفاقات کشور ما و دیگر کشورهاست، آن هم بدون در نظر گرفتن جایگاه "حق" و "باطل" که در این مورد نیز مصداق دارد؛ مطمئنا برای شباهت سازی دو اتفاق یکسان و نتیجه گیری از آن باید ابتدا جایگاه حق و باطل را مشخص کنیم سپس به نتیجه گیری بپردازیم؛ برای مثال هر کشته ای که شهید محسوب نمی شود و هر شخصی که در حبس خانگی به سر می برد ذیحق نیست و مطمئنا مردم ایران نیز خواستار پایان حبس خانگی موسوی و کروبی هستند؛ تا با دستگیری آنها و آغاز محاکمه شان به مطالبات ۲ساله شان پاسخی مناسب داده شود.

روح الله چهره افروز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
پس اگر مردم خواستار پايان حبس و اغاز محاكمه هستند احتمالا دشمنان نظام آنها را حبس كرده اند تا به اتهماتشان رسيدگي نشود.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها