يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۷۰۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
امریکای جنگ‌طلب و اروپای همواره ستیزه‌جو با جمهوری اسلامی، اکنون «صلح‌طلب بی‌هنر»‌ی را به ایران گسیل داشته‌اند، اما باید بدانیم که امریکا حتی یک گام عقب‌تر خواهد رفت و اروپا نیز از این جلوتر نخواهد آمد!
به گزارش پایگاه 598، سفیر سوئیس -حافظ منافع و میانجی بی‌قدرت- در انتهای سفر برنامه‌ریزی شده خود به تهران مقابل روحانی در جای خودش ایستاد. سوئیس حافظ منافع دو کشور ایران و امریکاست و گاهی برای کشور‌های متخاصم نقش میانجی را هم بازی می‌کند. هرچند موضع سوئیس در این میانجیگری‌ها بیشتر به عنوان کشوری همیشه در صلح مطرح است، نه کشوری صاحب نفوذ و یک قدرت جهانی که از قدرت و نفوذ خود برای میانجیگری بهره ببرد؛ بیشتر یک پستچی مهربان که حرف‌ها را ببرد و بیاورد.

اینکه آقای سفیر برای چه به ایران آمده، هنوز رسما اعلام نشده است. برای همین برخی‌ها در جناح نزدیک به دولت که حتی از طلوع خورشید از سمت شرق هم نشانه‌های مذاکره و میانجیگری میان ایران و امریکا را جست‌و‌جو می‌کنند، این سفر را سفر «آخرین میانجی» فرض کردند و برخی دیگر به مسائل فی ما بین ایران و انگلیس مربوط می‌دانند. با این حال بیشتر از همه شخص رئیس‌جمهور و کارگزاران سیاست خارجه ایران در این مدت هفت‌ساله تفهیم شده‌اند که «امریکا هر روز یک قدم دورتر می‌رود و اروپا نیز از این جلوتر نمی‌آید!»

به نظر می‌رسد دولت اصرار دارد در فرصت باقی‌مانده یک ساله، همچنان با آمد و شد سوئیسی‌جات، خودش را دلخوش و امیدوار نگه دارد. اروپا نیز از این نقطه ضعف آگاه است و با آنکه راهبرد آن‌ها مقابل ایران، رفتاری کج‌دار و مریز است و در مقابل، با ایدئولوژی ایران ستیزی امریکا کاملاً هماهنگ و هم‌عقیده‌اند، مطمئن هستند که از خاطرخواهی آن‌ها در ایران تا پایان این دولت کاسته نمی‌شود!

حالا از سوئیس چه انتظاری می‌توان داشت و چه امیدی می‌توان به آن بست، لابد آقایان دولتی‌ها بهتر می‌دانند. اما آن ستیزه‌جویی و جنگ‌طلبی امریکا و آن عناد و دشمنی عقیدتی اروپا با ایران با میانجی‌سازی یک صلح طلب بی‌هنر چاره نمی‌شود.

پژوهشگران حوزه تمدن بر این باورند که اگر مجموعه‌ای از برترین آثار فرهنگ و هنر تمدن بشری در روم باستان است و در مقابل سوئیس در دور تکراری عقربه‌های ساعت‌سازی متوقف شده و هیچ هنری در این سرزمین شکوفا نشده است، علت آن را باید در «صلح بی‌مقدار» این سرزمین و «تاریخ سراسر جنگ» روم جست‌و‌جو کرد. زیرا به اعتقاد ایشان، جنگ، الهام بخش بزرگ فرهنگ و تمدن است. حالا آن بخش جنگ‌طلب اروپا و امریکا که در دشمنی چهل ساله با ایران برای خود تاریخی دیگر از تمدن غربی ترسیم کردند، بی‌هنرصلح‌طلب را برای پاره‌ای توضیحات! و احتمالاً بخشش چند جعبه کمک‌های انسان‌دوستانه! به ایران فرستادند. با این حال می‌دانیم که اروپا از آنچه تاکنون بوده و عمل کرده جلوتر نخواهد آمد و برای منافع خودش خط قرمز‌هایی دارد که هیچگاه از آن عبور نمی‌کند. هر چند برای وزیر خارجه‌ای از این قوم، خط قرمز کرونایی بگذاریم! شاید الان وقت آن باشد که از آقای رئیس‌جمهور پرسیده شود به آن خط قرمز‌های منافع ملی چقدر اهمیت دادید و چقدر عبور از آن خط‌قرمزها، شما را به شرایط امروز و پذیرش وزیر حامل پیام‌های بی‌خاصیت کشاند؟!
 
در آخرین روز حضور دیپلمات ارشد اروپایی در ایران که برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب دلخوش به غرب بدعهد با تیتر «آخرین‌میانجی» به استقبال او رفتند، دکتر روحانی، وزیر امور خارجه سوئیس را به حضور پذیرفت و با یادآوری یکجانبه‌گرایی‌های امریکا در برجام و همراهی اروپا در تحمیل تحریم‌ها علیه ایران، از کشور‌های اروپایی خواست در برابر تروریسم اقتصادی امریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند.

اقدامی که البته بر اساس رفتار اروپایی‌ها طی دو سال گذشته خوش‌بینانه به نظر می‌رسد و باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که اتحادیه اروپا برخلاف ادعا‌های استقلال‌طلبانه، همواره در پازل امریکا حرکت می‌کند و از این خط جلوتر نخواهند آمد.

ایران کوتاه نمی‌آید

رئیس جمهور در دیدار «ایگناتسیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس با بیان اینکه امریکا با خروج خود از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل با هدف از پای درآوردن جمهوری اسلامی از دو سال و نیم گذشته تاکنون تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، گفت: تاریخ نشان داده که مردم ایران در برابر گردن‌کشی، قلدری و زورگویی یک قدرت تسلیم نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه معیار در روابط کشور‌ها باید مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، اظهار داشت: امریکا سال‌هاست که به‌دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را ظرف سه ماه از پای درآورد.

امریکایی‌ها با فشار و تحریم به هدف نخواهند رسید

روحانی با تأکید بر اینکه ما به مقررات بین‌المللی و توافقات چندجانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که امریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیرقانونی خود را جبران کرده و به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد، راه برای او باز است.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز برای امریکایی‌ها کاملاً روشن شده که اشتباه کرده‌اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید. رئیس جمهور، تحریم و جنگ اقتصادی امریکا علیه جمهوری اسلامی، ترور یک مقام عالیرتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: انتظار ما از همه کشور‌های دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که امریکا در طی این سال‌ها مرتکب آن شده، سکوت نکنند.

از اروپا انتظار اقدام قاطع و صریح داشتیم

روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشور‌های اروپایی در برابر تروریسم اقتصادی امریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش مؤثرتر و مفیدتر آن شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از سوئیس به عنوان یک کشور مهم در قاره اروپا نام برد و با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور طی سال‌های گذشته، بر توسعه روابط تهران – برن در زمینه‌های مختلف علمی، بهداشتی، کشاورزی، محیط زیستی و.. تأکید کرد.

روحانی همچنین با اشاره به شیوع ویروس عالمگیر کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان، ابراز امیدواری کرد دو کشور با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه مقابله با بیماری کووید ۱۹، همکاری‌های خود در این زمینه را توسعه دهند.

سخنان کاسیس

ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار، با اشاره به یکصدمین سالگرد تأسیس روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور، روابط ایران و سوئیس را بسیار خوب و صمیمانه خواند و بر توسعه و تعمیق این روابط درهمه زمینه‌ها تأکید کرد.

وزیر خارجه سوئیس با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی همه کشورها، گفت: همه کشور‌های جهان باید بدانند یک نظام حقوقی قوی در دنیا برقرار است تا بتوانند با امنیت خاطر زندگی کنند به همین خاطر مهم است که به‌ویژه کشور‌های قدرتمند به مقررات و قوانین بین‌المللی به طور کامل پایبند باشند. ایگناتسیو کاسیس، با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های امریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه‌اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد. وزیر امورخارجه سوئیس با بیان اینکه برای رفع مشکلات همچنان در کنار ایران هستیم و برای ایفای نقش خود تلاش خواهیم کرد، گفت: در این سفر دیدار‌های بسیار خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی داشتم که این ملاقات‌ها می‌تواند مبنای توسعه و تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف باشد.

* جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها