يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۸۴۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۰ مهر ۱۳۹۹
درگیری‌ها میان نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان، در منطقه کوهستانی قره باغ همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها، شمار تلفات و زخمی‌های این جنگ به بیش از 2000 نفر رسیده است.
به گزارش پایگاه 598، دیروز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از کشته و زخمی شدن 2300 نظامی ارمنستان در حملات باکو از ابتدای درگیری‌ها(6 مهر) تا کنون خبر داد. این وزارتخانه افزود، حدود ۱۳۰‌تانک و خودروی زرهی، بیش از ۲۰۰ سامانه توپخانه‌ای و موشکی، حدود ۲۵ سیستم دفاع هوایی، ۶ مرکز فرماندهی و نظارت، ۵ انبار مهمات، حدود ۵۰ فروند ضد‌تانک و ۵۵ خودروی طرف مقابل را در حملات نابود کرده است. به گزارش فارس، باکو همچنین اعلام کرد که ارتش ارمنستان منطقه «تَرتَر» را با آتش توپخانه در ساعات صبح هدف قرار‌داد و در اثر این حملات، زیرساخت‌های منطقه آسیب دید، اما غیر نظامیان آسیبی ندیدند.



در گزارش فوق، از تلفات شهروندان جمهوری آذربایجان، چیزی گفته نشده است. اما دادستانی آذر‌بایجان مدعی شد که ۱۴ غیر‌نظامی این کشور کشته و ۴۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز 6 مهر، حملات علیه یکدیگر را آغاز کرده‌اند و نبرد میان آنها همچنان ادامه دارد. هر کدام از آنها دیگری را متهم به آغاز حملات می‌کند.

رد آتش بس
علیرغم درخواست‌ ایران و روسیه و شماری از کشورهای دیگر به همراه سازمان ملل از طرف‌های درگیر در قره باغ برای توقف جنگ، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، احتمال هرگونه مذاکره با طرف ارمنی را به صراحت رد کرد. از طرف دیگر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، تصریح کرد که با تداوم درگیری‌ها و تنش‌ها، احتمال انجام مذاکره با آذربایجان وجود ندارد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، از سال ۱۹۹۲ و به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، وارد درگیری نظامی با یکدیگر شده‌اند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی «مینسک» (سازمان امنیت و همکاری اروپا)، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها