يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۸۴۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۱۰ مهر ۱۳۹۹
بندپی تاکید کرد:
رئیس فراکسیون سلامت سالمندان با اشاره به پیرشدن ۳۰ درصد از جمعیت ایران در ۳۰ سال آینده گفت: از هم اکنون باید برای زمان پیر شدن جمعیت کشورمان برنامه ریزی کنیم تا با مشکلات مختلف در این حوزه مواجه نشویم.

به گزارش پایگاه 598، محمدعلی محسنی بندپی به مناسبت روز جهانی سالمند به تشکیل فراکسیون سلامت سالمندان در مجلس یازدهم برای اولین بار اشاره کرد و گفت: پدیده سالمندی در دو دهه آینده پدیده خاصی در جامعه ما خواهد بود؛ در حال حاضر جمعیت سالمندان حدود 9.5درصد جمعیت کل کشور است که این رقم در سه دهه آینده به 30 درصد خواهد رسید به نحوی که از هر سه نفر، یک نفر سالمند در کشور وجود خواهد داشت.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دهه فرصت داریم تا برای سه برابر شدن جمعیت سالمندی کشور برنامه ریزی کنیم، افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی برای دو برابر شدن جمعیت سالمندی خودشان بین 80 الی 120 سال  فرصت داشتند و طبیعتاً هرچقدر فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی داشته باشیم بهتر می‌توانیم ابعاد موضوع را بررسی و برنامه جامع تری تدوین کنیم. اما هنگامی که سرعت رو به رشد جمعیت سالمندان افزایش و مدت زمان رسیدن به نقطه بحرانی کاهش پیدا می‌کند باید میزان توجه به این حوزه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت پدیده سالمندی، مجلس یازدهم برای اولین بار فراکسیونی را با هدف بررسی مشکلات این سالمندان و برنامه ریزی برای پیشگیری از معضلات سالمندی تشکیل داده است. مشکلات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، روحی و روانی، تاثیر مخرب تحریم‌های ظالمانه، وجود ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد خرد و کلان کشور، عدم اجرای درست و کامل قوانین مربوط به جامعه سالمندان مواردی است که تهدیدی برای این قشر از جامعه ایجاد کرده و سلامتی آنها را به مخاطره می‌اندازد.

محسنی بند پی تاکید کرد: با توجه به اینکه در دو الی سه دهه آینده جمعیت سالمندان کشور به 30 درصد افزایش پیدا می‌کند از هم اکنون باید برای مسائل روحی و روانی، اجتماعی و جسمی سالمندان برنامه ریزی کنیم. داشتن سالمندان سالم، بانشاط و با انگیزه نیازمند ارائه آموزش و توجه از کودکی است.  هرچند ما با توجه به شرایط کشورمان انتظار نداریم این برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌ها از دوران کودکی انجام شود اما ارائه آموزش و آگاه‌سازی از زمان میانسالی امری شدنی است چرا که بیماری‌های بسیاری مانند پوکی استخوان، سرطان، سکته‌های مغزی، بی حرکتی مزمن و ابتلا به بیماری‌های واگیر دار جمعیت سالمندان را تهدید کرده و منجر به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.  بنابراین از هم اکنون باید در مقابل پیکان‌هایی که به سمت جمعیت سالمندان روانه می‌شود، بیاستیم.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از تهدید‌های دوران سالمندی است، اظهار کرد: پیشگیری بدین معنی است که باید آموزش‌های لازم به سالمندان برای مراقبت از خودشان داده شود. هر چقدر سالمندان آگاه‌تر باشند و تغذیه و حرکت‌شان را اصلاح کنند و مدام ورزش‌های روتین و روزانه انجام دهند و نسبت به عوارض احتمالی سالمندی آموزش ببینند در آن دوران عوارض کمتری را شاهد خواهیم بود. چرا که در زمان ابتلا به بیماری، درمان بسیار سخت‌تر خواهد بود و نظام بهداشتی بسیار قدرتمندی را می‌طلبد .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر آموزش‌های لازم به سالمندان برای کاهش عوارض دوران پیری داده نشود حتی هزینه‌های عظیم مالی در نظام سلامت هم در سه دهه آینده پاسخ‌گوی مشکلات سالمندان نخواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر نظام سلامت در پرداخت هزینه های سالمندان اعتبارات کافی نداشته و به نوعی ناتوان است چه برسد به اینکه در سال‌های آینده جمعیت به سه برابر برسند از رو باید برای پیشیگیری از عوارض سالمندان در آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

رئیس فراکسیون سلامت سالمندان با تاکید بر اینکه 30 درصدی که در سه دهه آینده جمعیت سالمند کشور را تشکیل می‌دهند حدود 80درصد هزینه های بهداشت و درمان را به خودشان اختصاص خواهند داد، گفت: با تشکیل این فراکسیون بنا داریم جامعه و مسئولان را نسبت به این پدیده حساس کنیم تا جایی که برای سالمندان از هم اکنون برنامه‌ریزی داشته باشم. معتقدم هرچقدر زود تر برای این قشر از جامعه برنامه ریزی کنیم در آینده جامعه سالم‌تر،بانشاط‌تر و با انگیزه تر و در عین حال مشکلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی کمتری را نیز شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون بهداشت و درمان نظارت بر مراکز نگهداری از سالمندان را آغاز کرده بودیم و پس از تشکیل این فراکسیون نظارت‌ها را بیش از پیش ادامه خواهیم داد و همچنین برخی از قوانین در این حوزه به خوبی تدوین شده اما اجرای مناسبی نداشته که نیازمند بررسی و نظارت بر اجرای دقیق است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها