وی در ادامه مطالبه خود افزود: موضوع سیاست در جنگ نرم، قدرت است. یعنی فردی که وارد فعالیتهای سیاسی میشود دنبال کسب قدرت است چه به آن اذعان داشته باشد یا به زبان نیاورد. باید توجه داشت قضاوت در مورد قدرت برمیگردد به نحوه و چگونگی اعمال قدرت بر افراد تحت امر، و الّا نفس قدرت مشکل ندارد و اگر در راه درست و به صورت صحیح اعمال شود کارگشا خواهد بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به انواع اعمال قدرت و تحمیل آن توسط استکبار جهانی بر دولتهای منطقه، بیان کرد: استکبار در زمانهای گذشته برای اعمال قدرت و دخالت در نظام کشورهای هدف براندازی، با لشکرکشی به سرحدّات آن کشور، وارد جنگهای سخت و فیزیکی میشد. اما با توجه به هزینههای بالای این نوع جنگ یا به اهداف خود دست پیدا نمیکردند یا در گاهی مواقع با شکست مواجه میشد.
حجت الاسلام آل غفور، روش "دست نشاندگی" یا همان کودتا را دیگر راه هجمه دشمن برشمرد و گفت: با گذر زمان و به موازات پیشرفت علم و هزینههای بالای جنگ سخت، نوع تهاجم کشورهای استکبار در سده اخیر تغییر کرد و به شکل "کودتا" درآمد که کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران نمونه بارز آن میباشد.
وی با اشاره به زمان حال و تغییر شرایط و فضای کشورهای مورد تهاجم استکبار جهانی اظهار داشت: در حال حاضر با شکل جدیدی از اعمال قدرت و تحمیل عقاید استکبار جهانی بر کشورهای مورد هدف روبرو هستیم که نه شاهد لشکر کشی استکبار و نه گماردن فردی و به عنوان "دست نشانده" برای اعمال کودتا هستیم، بلکه با یک سری فعالیتهای به ظاهر بشردوستانه و زیبا اما در باطن مخرّب و به هم زننده نظام و فرهنگ کشورهای هدف با عنوان "جنگ نرم" مواجه هستیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: در جنگ سخت، مقاصد و اهداف دشمن بر کشور هدف تحمیل میشد اما در جنگ نرم با استفاده فضای رسانهای و ایجاد باورهای غلط در بین افراد جامعه، کشور هدف آن را با طیب خاطر میپذیرد که این یک امر خطرناکی میباشد. چون در جنگ سخت دشمن و فعالیتهای آن مشخص است و اگر تقابلی هم صورت نگیرد افراد آن کشور میدانند که فعالیتهای دشمن مخرّب است، اما در جنگ نرم، مردم فعالیتهای خصمانه دشمن را با دید فعالیتهای بشردوستانه میبینند.
حجت الاسلام آل غفور بیان کرد: در جنگ نرم، کشور مهاجم در مرحله اول حتی مرحله دوم نیز قصد سرنگونی کشور هدف را ندارد. بلکه در پی استحاله آن نظام میباشد، چون نظامی که فقط اسم آن مثلاً اسلامی باشد اما رفتارهای غیراسلامی در آن رواج داشته باشد برای سرنگون شدن، فعالیت و هزینههای به مراتب کمتری را دارد.