کد خبر: ۴۸۱۴۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۱۵ آذر ۱۳۹۹
در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد – نیویورک؛
جهت جلوگیری از سقوط اقتصادی کووید-19 در کشورهای در حال توسعه ، جامعه بین الملل باید برخی اقدامات با اولویت اصلی را شناسایی و اجرا کند.
به گزارش پایگاه 598، نخست وزیر پاکستان از رئیس مجمع عمومی ، آقای وولکان بوزکر دبیرکل منصوب ، سایر حضار و همچنین رئیس جمهور آذربایجان عالیو و رئیس نهضت مستقل در برگزاری این جلسه ویژه تشکر و قدردانی کرد. 

وی خاطرنشان کرد که پس از جنگ جهانی دوم، بیماری همه گیر کووید-19 جدی ترین بحران جهانی میباشد. تاکنون حدود 65 میلیون نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده و متاسفانه نزدیک به یک میلیون و پانصد تن نیز جان باختند. وی افزود هر زمان واکسن این بیماری کشف شد ، باید در دسترس همگان قرار گیرد. این همه گیری پس از بزرگترین افسردگی جهان در دهه 1930 ، باعث بیشترین رنج انسانی و عمیق ترین نقصان اقتصاد جهانی شده است.

او گفت: فقیرترین کشورها و قشر فقیر در همه کشورها بیشترین رنج را می کشند. تقریباً 100 میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه دچار فقر شدید شدند. کشورهای ثروتمند 13 تریلیون دلار سرمایه مالی برای احیای اقتصاد خود تزریق کرده اند. از سوی دیگر کشورهای در حال توسعه، منابع کافی در برخورداری از چنین سرمایه ای را ندارند. آنها در حال تلاش برای یافتن کسری از 2-3 تریلیون دلار هستند تا بتوانند از این بیماری همه گیر نجات یابند. در پاکستان سیاست موفق "قرنطینه هوشمند" اجرا شد. تلاش های ما نه تنها با هدف نجات مردم از این ویروس انجام شد ، بلکه از مرگ ناشی از گرسنگی نیز جلوگیری کردیم. در همان زمان برای کمک به قشر ضعیف و حفظ اقتصاد ، بسته معشیتی حدود 8 میلیارد دلار آمریکا - که تقریباً 3 درصد از تولید ناخالص داخلی ما بود - ارائه کردیم و تا کنون استراتژی ما موثر بوده است. اما در حال حاضر ما با موج تهاجمی دوم این ویروس روبرو هستیم. ما اکنون با چالش حفظ و احیای رشد اقتصادی خود روبرو بوده و همچنین با افزایش تعداد موارد بستری در بیمارستان مواجه هستیم. مدیر عامل صندوق بین المللی پول به کشورها توصیه کرد تا در حد نیاز هزینه کنند. اما پاکستان مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، تحت برنامه صندوق بین المللی پول متعهد می شود تا کسری بودجه را کاهش دهد. و مطمئناٌ سایر کشورهای در حال توسعه نیز با معضلی مشابه روبرو هستند. تنها راهی که می توانیم فضای مالی را حفظ کرده و رشد کنیم، دسترسی به نقدینگی اضافی است. ماه آوریل گذشته ، خواستار طرح " ابتکار جهانی در مورد بازپرداخت بدهی" شدم. همچنین از تعلیق بدهی که در ماه می توسط گروه G-20 اعلام شد و متعاقباً تمدید آن تا ژوئن سال آینده قدردانی می کنیم. همچنین از ایجاد تسهیلات وام فوری که توسط صندوق بین المللی پول و بانک جهانی فعال شد ، تشکر می کنیم. با این حال ، عواملی که تاکنون تولید شده اند حتی به نیازهای کشورهای در حال توسعه نزدیک نیستند تا بتواند تأثیرات این بیماری همه گیر را بهبود بخشد.

عمران خان افزود تا آنجا که من می دانم ، پنج کشور در حال توسعه در حال حاضر نسبت به بدهی خود کوتاهی کرده اند، و به نظر می رسد سایرین نیز به این کار ادامه دهند. چند کشور با بازپرداخت بدهی های بزرگ و همزمان درآمد از دست رفته، در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارند. گزارشات نگران کننده ای از برنامه جهانی غذا در خصوص قحطی احتمالی در برخی نقاط جهان موجود است. بحث های "تأمین مالی برای توسعه" که توسط دبیر کل و نخست وزیران کانادا و جامائیکا آغاز شد، صدها گزینه حمایت مالی از کشورهای در حال توسعه را مشخص کرده است و امیدواریم که این روند به زودی در برخی از اقدامات مشخص به نتیجه برسد. ساختار مالی بین الملل نیازمند اصلاحات است، من جمله ایجاد مکانیزم مدیریت بدهی مساوی، دموکراتیک، سیستم تجارت متمرکز بر اهداف توسعه پایدار و سازمان مالیاتی بین المللی عادلانه. جهت جلوگیری از سقوط اقتصادی کووید-19 در کشورهای در حال توسعه ، جامعه بین الملل باید برخی اقدامات با اولویت اصلی را شناسایی و اجرا کند.

نخست وزیر پاکستان پیشنهادی را در ده بند جهت اقدام فوری به شرح زیر ارائه داد:
1.    بدهی برای کشورهای کم درآمد و تحت فشار تا پایان همه گیری کرونا تعلیق گردد
2.    لغو بدهی کشورهای توسعه یافته به حداقل برسد
3.    تجدید ساختار بدهی بخش عمومی سایر کشورهای در حال توسعه تحت چارچوب توافقی چند جانبه
4.     تخصیص کلی حق برداشت ویژه 500 میلیارد دلاری
5.    تمدید اعتبار مالی به کشورهای کم درآمد از طریق بانک های توسعه چند جابنه
6.    ایجاد "تسهیلات نقدینگی و پایدار" جدید با وام های کوتاه مدت و هزینه های کمتر
7.    اجرای تعهدات 0.7٪ مساعدت توسعه رسمی
8.    تجهیز سرمایه گذاری سالانه 1.5 تریلیون دلاری مورد نیاز در زیرساخت های پایدار
9.    دستیابی به هدفی توافقی در ایجاد 100 میلیارد دلار در سال برای اقدامات اقلیمی کشورهای در حال توسعه
10.    اقدام فوری برای جلوگیری از خروج مالی غیرقانونی و گسترده از کشورهای در حال توسعه به کشورهای ثروتمند، انتقال همزمان پایگاه های های مالیاتی ، بازگشت فوری دارایی های به سرقت رفته توسط سیاست مداران و مجرمان به این کشورها

وی افزود اطمینان می دهم که اجرای اقدامات فوق بیش از هر چیز به نفع کشورهای ضعیف خواهد بود. با موافقت همگان، پاسخی جمعی در بهبود اوضاع بحران کرونا بدست می آید و همزمان دستیابی به اهداف توسعه پایدار و اهداف اجرایی توافق نامه پاریس نیز هموار میگردد. مفهوم منشور سازمان ملل متحد در مورد "امنیت جمعی" دربردارنده مفهوم "امنیت اقتصادی جمعی" می باشد و بدون امنیت اقتصادی ، منازعات و اختلافات ادامه دار خواهد بود و در سراسر جهان گسترش می یابد. با راهنمایی اصول مندرج در این بخش ، همه باید در قالب یک دستورالعمل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ثابت و پایدار عمل کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها