کد خبر: ۴۸۱۵۲۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۱۶ آذر ۱۳۹۹
در حاشیه ادعای جدید رئیس جمهور؛
آیا عاقلانه است که در جنگ اقتصادی مقامات ارشد اجرایی کشور با مطرح کردن معظلات و مشکلات اقتصادی در برابر تحریم های ظالمانه دشمن ضعف نشان داده و تازه دشمنان را با این روش به ادامه این روند سوق داده یا تشویق نمائیم.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز سه شنبه 11 آذر ماه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اظهارداشت: از جمله اهداف مهم دشمن در جنگ اقتصادی بر هم زدن آرامش جامعه و امنیت خاطر مردم بوده اما دولت تلاش می‌کند مانع ناامنی روانی اقتصادی کشور شود و دشمن از نرسیدن به هدف خود در توقف اقتصاد ایران عصبانی است.
 
این سخنان رئیس جمهور در حالی مطرح می شود که به نظر بسیاری از مردم، برخی از اظهارات مقامات دولتی و حتی خود رئیس جمهور باعث ناامن تر شدن وضعیت اقتصادی کشور شده است. در صورتی که در زمان تحریم های شدید و ظالمانه مهترین نقش را دستگاه اجرایی کشور به خصوص دولت ایفا می کند و باید در نظر داشت که دولت و دولتمردان مسئولیت بسیار سنگینی را در این رابطه عهده دار هستند.
 
به عنوان نمونه در ایام انتخابات آمریکا برخی از مسئولان با اظهارنظرهای ناصحیح، فضای روانی را در جامعه ایجاد کردند که تا حدی باعث نوسان قیمت ارز در داخل کشور شد. سیاست ترامپ هراسی و اشتیاق نسبت به حضور «بایدن» در پست ریاست جمهوری آمریکا جو روانی را در کشور ایجاد کرده بود که تا قبل از انتخابات آمریکا شاهد صعود روزانه قیمت دلار بودیم و بعد از پیروزی «بایدن» این جو روانی و القایی از طرف برخی مسئولان موجب سقوط نسبی قیمت دلار شد که قطعا این مسئله هم مقطعی خواهد بود.
 
در اینجا باید به مسئولانی که از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات آمریکا ذوق زده شدند یادآوری کرد که شاید شیوه و تاکتیک‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا نسبت به ایران متفاوت باشد، اما رویکرد آنان نسبت به ایران یک رویکرد واحدی است، چراکه تجربه 40 سال گذشته نشان داده که با تغییر رئیس جمهور در آمریکا سیاست‌های این کشور در ارتباط با فشار و تحریم ایران تغییری نکرده است.
 
نکته دیگر رفتار هوشمندانه مسئولان اجرایی کشور در برابر اقدامات ظالمانه و  قلدرمآبانه تحریم کنندگان است. سیگنال‌دهی و گرا دادن عجیب برخی از مسولان بلندپایه دولتی به تحریم کنندگان در شرايط حساس كنوني و فشارهاي اقتصادي عليه ايران بسیار عجیب است. آنان اکثر مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند و مشکلات معیشتی مردم را از آثار تحریم ها می دانند و اعلام می کنند اگر مردم می‌خواهند برای کمبود و مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرسش کاخ سفید است.
 
آیا عاقلانه است که در جنگ اقتصادی مقامات ارشد اجرایی کشور با مطرح کردن معضلات و مشکلات اقتصادی در برابر تحریم های ظالمانه دشمن ضعف نشان داده و تازه دشمنان را با این روش به ادامه این روند سوق داده یا تشویق نمائیم. در هر جنگی کنش‌های طرفین درگیر موجب واکنش طرف مقابل می‌شود و هرچه کنش ضعیف‌تر باشد واکنش طرف مقابل شدیدتر و وقیحانه‌تر است.
 
در طول دو و نیم سال گذشته که به تعبیر آقای روحانی، دشمن با اجرای سیاست ضدایرانی فشار حداکثری به دنبال متوقف کردن اقتصاد ایران بود، عدم کفایت سیاسی در ایراد سخن و عمل به آن، راه را برای تهاجم هر چه بیشتر دشمنان هموارتر کرده و گرا برای توپ خانه دشمن در زمان جنگ اقتصادی بوده است.
 
روحانی مشکلات را به کاخ سفید ربط می‌دهد و ترامپ هم تکرار می‌کند
دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که ایران قبلاً کشور ثروتمندی بود و به دلیل اقدامات دولت او، ایران ورشکسته شده است. ترامپ همچنین در این مصاحبه با استفاده از الفاظ زننده و زشت کشورمان را تهدید کرده بود.
 
در همین رابطه دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز با بیان اینکه بخش اعظمی از امیدواری‌های آمریکا در تشدید تحریم همین اظهار عجز و لابه‌هاست، اظهارت داشت: وقتی رئیس جمهور ما همه مشکلات را به کاخ سفید ارجاع می‌دهد و طرف مقابل هم این حرف را تکرار می‌کند، خطا را باید بر خودی گرفت نه دشمن. این یک جنگ ادراکی است و در جنگ ادراکی شما نباید به طرف پالس و گرایی بدهید که وقیحانه با شما برخورد کند.
 

موفقیت بزرگ در سایه مقاومت و ایستادگی
جالب اینجاست که خود مسئولان اجرایی کشور اذعان دارند که بخش اندکی از مشکلات مربوط به تحریم هاست و ضعف، ناکارآمدی و سوء مدیریت ریشه همۀ مشکلات کشور است. لازمه موفقیت در مقابله با تحریم‌ها و خنثی سازی آن به جای التماس به بیگانگان نگاه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم کنندگان است، نکته‌ای که خود رئیس جمهور هم در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به آن تاکید کردند و گفتند که مردم اطمینان دارند که مقاومت اقتصادی نتیجه داده و تحریم‌کنندگان ناچارند از راه خود برگردند.
 
ای کاش آقای رئیس جمهور در ابتدای دولت خود به این نکته پی می‌برد که مقاومت اقتصادی نتیجه می‌دهد و تحریم‌کنندگان ناچارند که از راه خود بر‌گردند. دولت روحانی به امید حذف تحریمها وارد مذاکره شد و برجام را امضا کرد در حالی که مقاومت ایران در برابر تحریم ها، آمریکا را نگران کرده و اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا می گوید که برای جلوگیری از فروپاشی ساختار تحریم ها برجام را امضا کرده است. آمریکایی ها  به هدف خود رسیدند و ساختار تحریم ها حفظ شد اما وعده های دولتمردان ایران در رابطه با حذف تحریم ها محقق نشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها