يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۲۳۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۰۹ دی ۱۳۹۹
نه دی ۸۸، مهرختام بر فتنه هشت‌ماهه؛
فتنه گران سبز با تداوم شورش و بلوای هشت‌ماهه، باجولان داشتن در خیابانهای شهرهای بزرگ، سرمست بوده و حرمت روز عاشورا را شکستند. با انتشار خبر هتک حرمت روز عاشورا، همان شب عزاداران حسینی به خیابانهای محل اغتشاشگران ریخته و آن‌ها مجبور به فرار شدند. خبر هتک حرمت گسترش یافت و مردم مؤمن ایران بشدت غیرتشان بجوش آمد و ۳ روز بعد راهپیمایی باشکوه و بی‌نظیر دهها میلیونی در روز چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ در تهران و در استان‌های دیگر برگزار شد.
سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی/ حماسه باشکوه و بی‌نظیر نهم دی‌ماه 88 در جوشش ده‌ها میلیونی راهپیمایی‌های سراسر کشور، نقطه عطفی از آگاهی، هشیاری و حضور میدانی قاطبه مردم ایران درصحنه‌های حساس تاریخی انقلاب اسلامی بشمار می‌رود. حماسه بصیرت ملتی است که در فتنه سنگین و غبارآلود هشت‌ماهه، اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی را پاس داشتند و یوم‌الله «بصیرت» ماندگار گردید.

تفاوت انتخابات ریاست جمهوری این دوره با دیگر مقاطع

این دوره انتخابات با اصلاح قانون، علیرغم حداقل سن واجد شرایط رأی دادن به 18 سال ارتقا یافته و تعداد واحدان رأی‌دهنده کاهش یافت. ولی با حضور بسیار باشکوه و کم‌سابقه مردم روبرو شد، به‌گونه‌ای که از مجموع 46 میلیون و 199 هزار و 997 نفر واجد شرایط رأی دادن، 39 میلیون و 199 هزار و 997 نفر (معادل 85 درصد از واجدان شرایط) پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. و رکورد مشارکت مردم را در بعد از انقلاب شکسته شد.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، در جمعه 22 خرداد 1388 برگزار شد و علیرغم شدت تلاش‌های چندماهه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی، احمدی‌نژاد با رأی 24 میلیون و 527 هزار و 516 توانست حدود 64 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و مجدداً رئیس‌جمهور ایران شود.

ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، 7 رئیس‌جمهور در 11 دوره به خود دیده است. رئیس‌جمهور اول به علت تخطی توسط مجلس عدم‌کفایت گرفت و سپس توسط امام عزل شد. دومین رئیس‌جمهور نیز توسط منافقین به شهادت رسید. اما هریک چهار رئیس‌جمهور بعدی، در دوره دوم کسب رأی کردند. و تمام هم دشمنان بر این بود که احمدی‌نژاد دوباره رأی نیاورد وهمان طیف متمایل به غرب به قدرت بازگردد. لذا از ماه‌ها پیش‌بر طبل تقلب زده شد. و در ساعات قبل از اعلام نتایج انتخابات، با رمز تقلب، کشور وارد التهاب و سپس هشت ماه در بحران امنیتی، سیاسی و اقتصادی قرار گرفت.

شمه‌ای از حادثه انتخابات ۸۸

پیش از اعلام نتایج رسمی دهمین دوره، انتخابات ریاست جمهوری مورد اتهام و اعتراض بی استناد دو تن از کاندیداهایی که به هیچ‌یک از سازوکارهای قانونی بازبینی، تن ندادند، قرار گرفت و همسو با اهداف دشمنان خارجی، با فراخوانی اعتراضات خیابانی؛ به شورش و درگیری و ...کشاندند و شبه کودتای رنگین شکل گرفت و هشت ماه کشور در فتنه و آشوب و تخریب قرار گرفت.

فتنه انتخابات سال ۸۸ برآیند همه تلاش‌های به ثمر ننشسته از پیروزی انقلاب در فضای داخلی و بین‌المللی علیه انقلاب دنبال شده و فعالین بود. ریشه‌های این فتنه را می‌توان در موارد زیر یافت:

· کانون‌های کشورهای متخاصم و مدیریت آن‌ها

· هماهنگی شدید کانون‌های خارج با جریانات داخلی، آموزش و سازمان‌دهی آن‌ها

· دمیدن رمز تقلب و فراخوانی شورش و آشوب‌های خیابانی برای تحمیل به نظام

· تلاش جهت تحقق آرزوی چندین ساله دشمنان برای واژگونی نظام

· عزم دشمنان خارجی مبنی برعدم تداوم روحیه استکباری به وجود آمده در دوره چهارساله قبلی

· عزم مخالفین داخلی مبنی بر بازپس‌گیری مسند قوه اجرایی

· خلاصه فتنه ۸۸ یک کودتای مخملی طراحی‌شده استکبار، با همسویی جریانات داخلی و همراهی بخش‌هایی از هواداران دو تن از کاندیداها برای براندازی نظام بود.

· " در فتنهٔ هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنه‌گران فتنهٔ خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیمِ ۲۳ تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند. در فتنهٔ ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیهٔ عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهٔ امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم این‌جوری است."(بیانات رهبرانقلاب در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه‌۱۳۹۰/۰۷/۲۰)

آثار و تبعات منفی فتنه 88

فتنه 88 آثار و تبعات منفی زیر را به همراه داشته است:

· تلخ کردن رکورد مشارکت (معادل 85 درصدی) مردم در انتخابات

· زیر سؤال بردن آزادترین انتخابات دنیا

· تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف در اتحاد و همبستگی ملی

· بهانه یافتن امریکا و کشورهای غربی برای افزایش فشارها و تشدید تحریم‌ها

· افزایش امتیاز گیری و باج‌خواهی غربی‌ها در پرونده هسته‌ای ایران و موضوعات به‌اصطلاح حقوق بشری و...

· تخریب چهره‌ها، نهادها، شخصیت‌ها و مراکز قانونی نظام در نزد مردم دنیا

· حرمت‌شکنی و هجمه به ارزش‌های نظام و اسلام

· امیدوار شدن دشمنان نظام به برخیگروهها و جریانات منحرف داخلی

· افزایش امید و تلاش دشمن به بی‌ثبات‌سازی سیاسی و براندازی در ایران

· خسارات اقتصادی وارده (تعطیلی بسیار از کسب‌وکارها، شیب منفی رشد اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و...)

· لطمه زدن به حیثیت مردمی نظام اسلامی در خارج از کشور

· افزایش آمار جرائم امنیتی و امنیت عمومی جامعه

· بی تفاوتی برخی خواص در انجام وظیفه خود ومردودی تعدادی زیادی از انان

· خسارات مادی ومعنوی به بسیاری از مردم

· متحیر شدن بسیاری از مردم در شرایط سخت کشور

· برنامه ریزی برای فعالیت‌های بعدی علیه کشور

· و...

شور وشعور نه دی

فتنه گران سبز با تداوم شورش و بلوای هشت‌ماهه، باجولان داشتن در خیابانهای شهرهای بزرگ، سرمست بوده و حرمت روز عاشورا را شکستند. با انتشار خبر هتک حرمت روز عاشورا، همان شب عزاداران حسینی به خیابانهای محل اغتشاشگران ریخته و آن‌ها مجبور به فرار شدند. خبر هتک حرمت گسترش یافت و مردم مؤمن ایران بشدت غیرتشان بجوش آمد و ۳ روز بعد راهپیمایی باشکوه و بی‌نظیر دهها میلیونی در روز چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ در تهران و در استان‌های دیگر برگزار شد. این مراسم در ۱۷ استان این مراسم یکروز قبل برگزار شد. ونهایناحماسه ۹ دی به وجود آمد و بساط شورش واشوب ها جمع شده و فتنه هشت‌ماهه به محاق رفت. و سرمایه گذاری جنگ احزاب داخلی و کشورهای خارجی در کودتای رنگین به شکست منتهی شد.

"مسئلهٔ نهم دی، پاسداشت آزمونهای بزرگ یک ملّت، یک مسئلهٔ اساسی است. آزمون‌هایی سر راهِ کشورها و ملّتها قرار می‌گیرد که در آن آزمونها گاهی خوب می‌درخشند؛ مخصوص ملّت ما هم نیست، منتها برای ملّتِ ما در دوران انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب تا امروز از این آزمونها زیاد بوده است و از این درخشش‌ها هم زیاد بوده است و ملّت درخشیده که یکی‌اش روز نهم دی سال ۸۸ بود. یعنی حضور ملّت در عرصهٔ فضای عمومی و در کف خیابانها توانست یک توطئهٔ ریشه‌دار و مهم را از بین ببرد. پریروز مردم در سرتاسر کشور، آن روز را، آن حرکت را، آن قیام مردمی را گرامی داشتند؛ پاسداشت آن حرکت بزرگ و آزمون بزرگ بود که بسیار چیز لازمی است." بیانات رهبرانقلاب در دیدار جمعی از پرستاران سراسر کشور.۱۳۹۸/۱۰/۱۱ )

دستاوردهای حماسه نه دی در عرصه داخلی

حماسه نه دی دستاوردهای زیادی را در عرصه داخلی بهمراه داشت، که اهم آن بدینقرار است:

· خاموش شدن فتنه پر آشوب نه ماهه درکشور وبرقراری امنیت

· دایرشدن فعالیت‌های اقتصادی تعطیل شده مردم وکشور

· اثبات نقش رهبری انقلاب اسلامی در هدایت جامعه در شرایط حادکشوربعنوان یک اصل، ضرورت و ستون خیمه

· مشحص شدن نتیجه آزمون الهی در شرایط سخت جامعه و مشخص شدن مدعیان، عافیت طلبان و مصلحت اندیشان و جان برکفان

· اثبات وجود و تاثیر دست الهی برجامعه (یدالله مع الجماعه)

· افزایش جایگاه حضورمردمی، ارتقا اقتدار و استحکام نظام

· آشکار شدن خطر نفوذ دشمن و ضعفهای منافذ کشور به خارج از مرزها

· تقویت باور به وجود جنگ نرم و فتنه‌های پیچیده وتاثیرگذاری آن بر افکار عمومی

· کنار رفتن نقاب‌ها از چهره نفاق آلود سران فتنه وحامیان آن‌ها

· برگزاری بک رفراندوم ملی در دفاع از انقلاب و نظام

· برقراری اتحاد ملی و انسجام اسلامی در بین اکثریت ملت

· تقویت باور ضرورت عمق بخشی و بصیرت افزایی در احاد جامعه

· منفعل شدن و روبه افول گذاشتن جریان فتنه وگروههای سیاسی وابسته و حامی انان

· اثبات "راهبرد مردم محور بودن امنیت" بعنوان بهترین راهبرد تولید وارتقا امنیت

· اثبات این بند از سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴:" امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت."

· (انقلاب اسلامی) "مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید." (بند ثالثاً در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

· و.....

دستاوردهای حماسه نه دی در عرصه خارجی

حماسه نه دی دستاوردهای زیادی را در عرصه داخلی بهمراه داشت، که اهم آن بدینقرار است:

· عیان شدن مجدد دشمنی گسترده غرب با نظام وکشور

· غیر قابل پیاده سازی نسخه انقلاب‌های مخملی احراشده دردیگر کشورها در ایران

· اثبات حفظ استقلال سیاسی ایران

· اعتراف دوست ودمشن به اقتدار نظام و قدرت بازدارندگی

· تحرک بخشی به بیداری اسلامی درمنطقه

· حمایت ملی از حکومت‌های مردمی

· آشکار شدن دخالتهای خارجی و کمک‌های همه جانبه آمریکا و کشورهای اروپایی به فتنه‌گران

· اثبات اینکه سفارتخانه‌های برخی از کشورهای غربی، کانون برنامه ریزی و هدایت آشوب‌ها بوده

· آشکار شدن نقش رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی در آموزش وسازماندهی آشوب‌ها

· اثبات مجدد غیرقابل قبول بودن ادعاهای طرفداری از دمکراسی وحقوق بشرتوسط امریکا و غربیها

· و.....

سخن پایانی: آموزه‌ها و عبرت‌ها

· راهبری و مدیریت کلان بحران کشورتوسط رهبر انقلاب و نیز نقش بی بدیل رهبری بخصوص در وضعیت غبارآلود فتنه کاملااثبات شد و ضرورت دارد، این رکن حیاتی درنزاعهای سیاسی و.... محفوظ مانده وآسیب نبیند.

· دولت‌ها به این بند از سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴:" .... و پیوستگی مردم و حکومت."توجه کافی داشته وبرای ارتقای پیوستگی مردم و حکومت، مجدانهتلاش واهتمام داشته باشند.

· رصد دقیق کلیه تحرکات وحوادث غیر محسوس و مشکوک، توسط نهادهای امنیتی وایجاد امادگی برای مقابله پیش از اقدام دشمنان. یک ضرورت راهبردی بوده وبایستی مجدانه اهتمام ورزیده شود.

· دشمنان با شکست خود، قطعاً درصدد برنامه ریزی و مهیای فتنه پیچیده‌تر وگسترده تر بوده وبدنبال پیاده سازی آن در فرصت‌های پیش رو خواهد بود. لذا لازم است سناریوهای مختلف برایان پیش بینی کرده و از آمادگی‌های لازم برخوردار گردید.

· باتجربه اندوزی از ضعفهایگذشته، ضرورت دارددر نحوه مواجهه با شورش‌ها ودرگیری ها، بگونهپخته تر، کم هزینه‌تر و با پیامدهای کمتر اکتساب کرد.

· زیرساخت‌های خیابانها و پیاده روهابخصوص در مناطق حساس برای شورش، مهیا وسهل الوصول نبوده و از استحکام و مقاومت لازم برخوردار باشد.

· علیرغم گذشت یک دهه، اثار رسوب تخریبی تبلیغات دشمنان علیه انتخابات و نظام برلایه هایی از افکار عمومی کاملاً زدوده نشده، ونیاز به تهیه وتولید مستندات روشنگرانه می‌باشد.

· استمرار ارتقا آکاهی وبینش سیاسی، بصیرت دینی وهوشیاری عمومی، ضمن تأثیر مستقیم بر بلااثرشدن عملیات روانی دشمن؛ می‌تواند عکس العملهای مناسب اجتماعی وخنثی سازی فتنه‌های دشمن را درنقطه شروع بهراه داشته باشد.

· دگرگون جلوه دادن و تحریف حقایق، بزرگنمایی ضعفها و کوچک نمایی توانایی‌های داخلی، زمینه‌های تأثیر عملیات روانی دشمن برای ورود به گام فتنه جدید تلقی شده و بایستی نسبت به خنثی سازی آن اقدامات لازم صورت گیرد.

· اختلافات داخلی بهترین بستر اجرای طرحهای دشمن می‌باشد، و منافذ آن بایستی مسدود شود.

· افراد وجریاناتی که درجریان فتنه لطماتی زده‌اند، ضمن توبه، بعنوان کفاره، بدنبال جبران خسارات معنوی باشند.

· مهم‌ترین عبرت در فتنه 88، ضرورت شناخت دشمن، شیوه‌ها، روش‌ها وابزارهای استفاده از آن می‌باشد. واینکه با بازسازی وارتقا در فتنه جدید بکار خواهد گرفت.

· نبایستی به دستکش مخملین دشمن؛ اعتماد کرد واجازه بزک کردن دشمن توسط غربگرایانی که با آنان سابقه مراوده و دوستی دارند، داده شود.

· در موضوعات مذاکرات با غربیها؛ بایستی به پیشینه اقدامات حمایتی و هدایت گرانه انان در فتنه 88 و نیز این بند از گام دوم انقلاب؛ آویزه گوش قرارگیرد "سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند." (بند دوم توصیه ششم گام دوم انقلاب اسلامی)

با تشکر از پایگاه‌هایی که بندهایی از آن‌ها به عاریت گرفته شده و باز تولید گردید.


* دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی؛ پژوهشگرو مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی گام دوم انقلاب اسلامی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها