يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۲۹۲۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۲۵ دی ۱۳۹۹
شب بخیر‌ آمریکا!
در فاصله 6 روز مانده تا تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا سیر تحولات آمریکا همچنان به سمت گسترش فضای امنیتی و نظامی پیش می‌رود. نیروهای امنیتی آمریکا در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفته‌اند و سلاح‌های گارد ویژه این کشور هم به تیرهای جنگی مسلح شده که این به معنی صدور فرمان تیراندازی در صورت بروز اغتشاش است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در فاصله 6 روز مانده تا تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا سیر تحولات آمریکا همچنان به سمت گسترش فضای امنیتی و نظامی پیش می‌رود. نیروهای امنیتی آمریکا در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفته‌اند و سلاح‌های گارد ویژه این کشور هم به تیرهای جنگی مسلح شده که این به معنی صدور فرمان تیراندازی در صورت بروز اغتشاش است. 


همچنین با توجه به در پیش بودن مراسم تحلیف بایدن و تشدید نگرانی‌های امنیتی، همه سفرهای مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله معاون ریاست‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور لغو شده است.

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد همه مسافرت‌های خارجی کارمندان این وزارتخانه لغو شده است. منابع خبری همچنین گزارش دادند سفرهای مایک پنس، معاون ریاست‌‌جمهوری آمریکا نیز به دلیل در پیش بودن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری لغو شد.

نیروهای امنیتی آمریکا علاوه بر استقرار 10 تا 15 هزار نفر از اعضای گاردملی این کشور در نقاط حساس پایتخت، برای جلوگیری از تکرار آنچه چهارشنبه هفته پیش کنگره رخ داد، اقدام به نصب نرده‌های بلندی کرده‌اند که به گفته آنها کسی قادر به بالارفتن از آنها نیست. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد نیروهای امنیتی آمریکا که اطراف کنگره حضور دارند از سه‌شنبه‌شب به صورت گسترده‌ای اقدام به حمل سلاح کرده‌اند.

در همین ارتباط ۲ مقام آمریکایی از تصمیم «رایان مک‌کارتی» معاون وزیر دفاع که منصوب رئیس‌جمهور است و امور اداری و لجستیکی نیروی زمینی ارتش آمریکا به عهده او است، برای مسلح بودن نیرو‌های گارد ملی در آستانه بر‌گزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خبر داده‌اند. به نوشته خبر‌گزاری رویترز، این دو مقام آمریکایی که به شرط ناشناخته ماندن صحبت کرده‌اند، تعداد دقیق این نیرو‌ها را اعلام نکرده‌اند اما خاطر‌نشان کرده‌اند آنها مسلح خواهند بود.

«دنیل هوکانسون» رئیس دفتر گارد ملی آمریکا روز دوشنبه گفته بود انتظار می‌رود تا روز شنبه حدود ۱۰ هزار نیروی گارد ملی به منظور تأمین امنیت، ارائه کمک‌های لجستیکی و ارتباطاتی در واشنگتن مستقر شوند. یکی از این مقامات گفته‌اند نیرو‌های گارد ملی در اولویت دفاعی قرار نخواهند گرفت و تنها به ادارات پلیس کمک می‌کنند اما با توجه به تهدید‌های موجود در منطقه کنگره، این نیرو‌ها ملزم به حمل سلاح به منظور دفاع از خود هستند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در آستانه بر‌گزاری مراسم تحلیف نسبت به حضور معترضان مسلح هشدار داده‌ است. با این وجود ارتش آمریکا در این باره پاسخی به خبر‌گزاری رویترز ارائه نداده است.

پلیس فدرال آمریکا هم اعلام کرده اطلاعاتی درباره یک گروه مسلح دریافت کرده که قصد دارند ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) به واشنگتن سفر کنند. همچنین بر اساس گزارش‌هایی قرار است اعتراضات مسلحانه در برابر کنگره از روز ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) تا ۲۰ ژانویه برگزار شود. بر اساس گزارش خبرنگار شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز، این گروه مسلح هشدار داده‌اند در صورتی که کنگره تلاش کند رئیس‌جمهور را از طریق متمم ۲۵ قانون اساسی برکنار کند، ناآرامی گسترده‌ای اتفاق خواهد افتاد. 
 
آماده‌باش سراسری در آمریکا
نیروهای امنیتی نه فقط در پایتخت، بلکه در سراسر آمریکا در آماده‌باش گسترده‌ای با هدف مقابله با احتمال درگیری‌های مسلحانه یا حمله هواداران ترامپ به مراکز دولتی قرار دارند. هم‌اینک نیروهای گارد ملی در هر 50 ایالت آمریکا در وضعیت آماده‌باش کامل قرار دارند. 
 
بمب‌گذاری دومی هم در کار بوده است
اگر چه تصور می‌شد خبر چند روز پیش مقامات امنیتی آمریکا درباره کشف یک کامیون بمب‌گذاری شده نزدیک کنگره تنها مورد از تلاش برای انفجار در روز حمله به کنگره بوده اما دیروز مقامات آمریکایی از بمب‌گذاری دیگری هم خبر دادند.

در همین ارتباط «مایکل شروین» سرپرست داستانی واشنگتن گفت: در جریان تظاهرات طرفداران ترامپ در برابر کنگره، بمب‌های لوله‌ای نزدیک دفتر حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در واشنگتن کار گذاشته شده بود. به گفته این مقام آمریکایی، ‌بمب‌های کار گذاشته شده چاشنی‌های انفجاری و تایمر داشتند. وی گفت: کسانی که اقدام به کار گذاشتن بمب در واشنگتن در نزدیکی دفتر ۲ حزب اصلی آمریکا کرده‌اند، دستگیر و مجازات خواهند شد. شروین گفت: 50 هزار دلار برای کسانی که هویت افرادی را که اقدام به بمب‌گذاری در واشنگتن کرده‌اند برملا کنند، پاداش در نظر گرفته شده است.

 
جنگ کنگره و معاون ترامپ
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است با استفاده از قدرت و اختیاراتی که قانون اساسی به او می‌دهد، ترامپ را از قدرت برکنار کند. بر اساس این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان با تصویب این طرح عملا از مایک پنس خواسته‌اند از متمم 25 قانون اساسی برای برکناری ترامپ استفاده کند. متمم 25‌ قانون اساسی آمریکا درباره قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست‌جمهوری این کشور است. طبق این متمم در صورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس‌جمهور آمریکا، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس‌جمهور رأی دهند. این طرح با 223 رای موافق در برابر 205 رای مخالف به تصویب رسیده است. اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه با این طرح مخالفت کرده‌اند. این در حالی است که مایک پنس اعلام کرده است اعمال متمم 25 قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ را نخواهد پذیرفت. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به پلوسی نوشت به اعتقاد او چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی نخواهد بود. در همین ارتباط، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت اگر معاون ترامپ با اجرای متمم 25 قانون اساسی مخالفت کند، کنگره برای استیضاح ترامپ اقدام خواهد کرد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا را شاید بتوان متفاوت‌ترین معاون رئیس‌جمهور در طول تاریخ آمریکا دانست. پست معاون رئیس‌جمهور که از نظر بسیاری از تحلیلگران پستی فرمایشی تلقی می‌شود، در چند هفته پایان ریاست‌جمهوری ترامپ اهمیت دوچندانی یافت به گونه‌ای که بود و نبود ترامپ در سمت ریاست‌جمهوری به طور کامل در اختیار وی قرار گرفت. وی که با تایید پیروزی بایدن در انتخابات، خود را در مرکز حملات حامیان ترامپ قرار داد، دیروز خطاب به فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا گفت: دوره ترامپ رو به پایان است و انتقال قدرت به آرامی انجام می‌شود. 
 
ترامپ: هم‌اکنون زمان نظم و قانون است
ترامپ که هنوز بابت حمله حامیانش به کنگره از جانب دوستان و دشمنانش مورد انتقاد است دیروز گفت: هم‌اکنون زمان صلح و آرامش است. وی که در کنار دیوار مرزی در ایالت تگزاس در مرز با مکزیک صحبت می‌کرد، گفت: پس از یک انتخابات بسیار سخت، هم اکنون زمان قانون و نظم است. ترامپ در ادامه گفت: احترام به مجریان قانون، اساس دستور‌العمل شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت هیچ‌گونه نگرانی‌ای درباره متمم 25 قانون اساسی نداشته و این موضوع خطری برای وی به شمار نمی‌آید. وی در ادامه سخنانش گفت: امروز آزادی بیان با حمله بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. 
 
افزایش حمایت از استیضاح ترامپ در میان جمهوری‌خواهان
پایگاه خبری هیل که معمولا اخبار مرتبط با کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد، دیروز گزارش داد شماری از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ‌خاطر تحریک هوادارانش به حمله به کنگره حمایت کردند. «جان کاتکو» از اعضای ارشد مجمع جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نخستین فرد این حزب بود که از استیضاح ترامپ حمایت کرد. «آدام کیزینگر» دیگر عضو ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز اندکی بعد در بیانیه‌ای نوشت: ترامپ از جایگاه خود در قوه مجریه برای حمله به قوه مقننه استفاده کرد، بنابراین با ارزیابی لوایح مربوط به استیضاح که به مجلس نمایندگان ارائه شده است، باید بگویم اگر این اقدام قابل استیضاح نباشد، پس چه تخلفی سزاوار استیضاح است؟ «لیز چنی» رئیس مجمع جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و دختر معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز با اعلام حمایت از استیضاح ترامپ گفت: خیانتی بالاتر از این را نمی‌توان نسبت به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا و سوگند به قانون اساسی متصور شد. از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا به اطرافیان خود گفته وی اعتقاد دارد ترامپ مرتکب خطاهایی شده که قابل استیضاح است و وی از اقدام دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ خرسند بوده و معتقد است این موضوع کنار گذاشتن ترامپ از حزب جمهوری‌خواه را برای وی آسان‌تر می‌کند.


برگزاری جلسه مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ
یک هفته بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا، جلسه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ برگزار شد. مهم‌ترین اتهام ترامپ تشویق هواداران به آشوب و به خطر انداختن امنیت ملی است. در نشست دیروز، ابتدا به مدت حدود یک ساعت درباره قوانین و مقررات حاکم بر مفاد استیضاح بحث شد. تا زمان تنظیم خبر، نتیجه رأی‌گیری مشخص نشده بوده بود.

تعلیق کانال ترامپ در یوتیوب
پس از مسدودی حساب کاربری ترامپ در توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام، این بار یوتیوب، کانال ترامپ را به دلیل انتشار ویدئویی که در آن طرفدارانش را به خشونت تحریک کرده بود، به مدت 7 روز به حال تعلیق درآورد. شبکه راشاتودی در این باره گزارش کرد یوتیوب در بیانیه‌ای اعلام کرد محتویات جدید کانال تأیید شده دونالد ترامپ را حذف کرده و ترامپ را به مدت دست‌کم 7 روز و تا روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا از بارگذاری هرگونه ویدئو جدید در یوتیوب محروم می‌کند. یوتیوب در بیانیه‌ای اعلام کرد کانال ترامپ در یوتیوب به دلیل انتشار محتویات جدید نامشخص، پیام اخطار دریافت کرد و طبق سیاست دیرینه یوتیوب، کانال ترامپ در حال حاضر به مدت حداقل 7 روز از بارگذاری ویدئوهای جدید یا پخش مستقیم رخدادها محروم خواهد بود. این شبکه اجتماعی که برای به اشتراک‌گذاری کلیپ‌های ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها شبکه اجتماعی مهم و بزرگی بود که ترامپ اجازه فعالیت در آن را بعد از شورش‌های هفته گذشته طرفدارانش در مقابل کنگره آمریکا داشت. پیش‌تر گوگل، برنامه پارلر را که بسیاری از طرفداران ترامپ از آن استفاده می‌کنند، در پلی استور مسدود کرده بود و اپل نیز گفته این برنامه را در صورتی که محتوا‌های خود را کنترل نکند، از اپ استور (فروشگاه اَپل) حذف خواهد کرد.

طرح استیضاح ترامپ تصویب شد

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی این کشور رأی مثبت دادند.

مجلس نمایندگان آمریکا در حال بحث و بررسی پیرامون قطعنامه‌ای بود که در صورت تصویب، ترامپ به اتهام تشویق به شورش در حوادث ۶ ژانویه سال جاری میلادی (۱۷ دی ماه) استیضاح می‌شود.

بر اساس قوانین آمریکا، ابتدا موضوع محکومیت ترامپ به دلیل سخنرانیِ روز ۶ ژانویه و تشویق طرفداران افراطی خود به یورش به ساختمان کنگره آمریکا به بحث گذاشته شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، قطعنامه محکومیت ترامپ به اتهام تشویق به شورش در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۱ رأی موافق در برابر ۲۰۳ مخالف تصویب شد.

هر یک از نمایندگان مدت زمانی از ۴۵ ثانیه تا ۲ دقیقه در اختیار داشتند تا دیدگاه خود درباره استیضاح ترامپ در خصوص محکومیت وی به اتهام تشویق به شورش را مطرح کنند.

این در حالی است که استیضاح دونالد ترامپ علاوه بر مجلس نمایندگان آمریکا؛ باید در مجلس سنای این کشور نیز مورد تصویب قرار گیرد.

با توجه به اقلیت کنونیِ جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، آنها از هم اکنون در حال کارشکنی در روند تصویب استیضاح ترامپ هستندتا به اتکا به وقت‌کُشی، چند روزِ باقیمانده از دوران وی به اتمام برسد؛ چرا که در غیر اینصورت، ترامپ رئیس جمهورِ جمهوری‌خواهی خواهد شد که ۲ بار تنها در یک دوره ۴ ساله مورد استیضاح قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرد که مقامات حزب جمهوری‌خواه آمریکا هم اکنون در سنای این کشور در حال بررسی امکان آغاز استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در روز جمعه هستند. «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا در این باره ادعا کرده است که چون نشست عادی این نهاد برای روز سه شنبه مقرر شده است، نمی‌توان اعضا را برای یک جلسه کاری باز گرداند؛ مگر اینکه ۱۰۰ نفر از نمایندگان سنا موافقت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها