کد خبر: ۴۸۳۱۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۹ دی ۱۳۹۹

فیزیوتراپی درمانی است که هدف آن بهبود روش کار مفاصل و عضلات است. این روش درمانی می‌تواند به حداکثر رساندن حرکت ، انعطاف پذیری ، هماهنگی و قدرت شما و بهینه سازی عملکرد طبیعی و توانایی بدنی کمک کند. فیزیوتراپی برای کمک به افراد در بهبود بیماری‌ها و جراحات و کمک به درمان بیماری‌ها و معلولیت‌های طولانی مدت استفاده می‌شود. فیزیوتراپی معمولاً ترکیبی از مراقبت عملی ، تمرینات ، مشاوره و آموزش است. فیزیوتراپیست شما ممکن است با تمریناتی که می‌توانید در منزل انجام دهید توسط خودتان یا با پشتیبانی مربی و متخصص فیزیوتراپی شما شود.

فیزیوتراپی برای درمان چه مواردی استفاده می‌شود؟

فیزیوتراپی می‌تواند به درمان طیف وسیعی از شرایط از جمله:

  • صدمات حاد یا درد (دردی که به طور ناگهانی شروع می‌شود) در عضلات ، استخوان‌ها و مفاصل - به عنوان مثال ، کمر درد ، گردن درد یا آسیب‌های زانو
  • بیماری‌های اسکلتی - عضلانی مزمن (طولانی مدت) مانند آرتروز یا پوکی استخوان
  • شرایطی که باعث جمع شدن مایعات بر روی ریه‌های شما می‌شود - به عنوان مثال ، فیبروز کیستیک
  • شرایطی مانند بیماری پارکینسون ، سکته یا مولتیپل اسکلروزیس (MS) ، که بر سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد
  • بیماری‌های مرتبط با زنان مانند بی اختیاری
  • بهبودی پس از استراحت در رختخواب یا جراحی

فیزیوتراپیست ها با کمک روش‌های تشخیصی مانند انواع روش‌های اسکن و عکسبرداری، علت درد را تشخیص می‌دهند. برای مثال با تشخیص علت درد کشاله ران در زنان بهترین درمان برای بیمار تجویز می‌شود.

فیزیوتراپیست ها از چه تکنیک‌های درمانی استفاده می‌کنند؟

فیزیوتراپیست در مورد علائم شما سوال می‌کند و شما را معاینه می‌کند. با همکاری شما ، آن‌ها یک برنامه درمانی ایجاد می‌کنند که بیشتر به شما کمک خواهد کرد. این برنامه ممکن است شامل مشاوره و دریافت اطلاعات، تمریناتی برای انجام دادن و درمان دستی باشد. هدف آن‌ها درمان و تسکین علائم شما و بررسی و حل مواردی است که ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشد. این امر همچنین به جلوگیری از عود مجدد مشکل کمک می‌کند. تمرینات یا تکنیک‌هایی که فیزیوتراپیست شما پیشنهاد می‌دهد به دلیل انجام فیزیوتراپی بستگی دارد. تعدادی تکنیک مختلف وجود دارد که در زیر توضیح داده می‌شود.

ماساژ

ماساژ می‌تواند با شل کردن عضلات و بافتی که سفت شده است (دارای "گره") است ، به بهبود تحرک شما کمک کند. همچنین می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد.

فیزیوتراپیست شما ممکن است از ماساژ در کنار سایر انواع فیزیوتراپی استفاده کند. به عنوان مثال ، آن‌ها ممکن است شما را ماساژ دهند تا ماهیچه‌ها و بافت‌های شما شل شود قبل از اینکه با شما تمرین کنند.

اگر در قسمتی از بدن ، معمولاً بازو یا پا ، دچار لنف ادم (تجمع مایعات) باشید ، ماساژ می‌تواند مفید باشد. فیزیوتراپیست شما ممکن است از ماساژ برای انتقال مایعات اضافی از اندام به سیستم لنفاوی استفاده کند.

اگر به فیبروز کیستیک مبتلا باشید،  بیماری که بر روی ریه‌ها و سیستم گوارش شما تأثیر می‌گذارد، ماساژ می‌تواند به شما کمک کند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند با استفاده از یک روش ماساژ مخصوص موسوم به ماساژ ضربه ای، مخاط را از مجاری تنفسی شما پاک کند.

دستکاری - اعمال نفوذ

در حین دستکاری ، فیزیوتراپیست شما حرکت می‌کند و یا منطقه ای دقیق از بدن شما را فشار می‌دهد (به عنوان مثال کمر) تا شل شود. آن‌ها ممکن است از حرکات کوتاه و تیز استفاده کنند تا مفصل شما را از حد طبیعی حرکت خارج کنند. دستکاری یک روش ایمن است و می‌تواند به کاهش کمر درد و بهبود تحرک کمک کند ، اما مهم است که فیزیوتراپیست شما برای استفاده از این روش درمانی آموزش ببیند.

برای درمان دیسک گردن و کمر نیز می‌تواند از این روش استفاده کند.

متحرک سازی مفاصل

تحرک مفصلی روشی است که در آن فیزیوتراپیست به آرامی مفصل شما را در محدوده طبیعی حرکت خود حرکت می‌دهد. فیزیوتراپیست وزن شما را تحویل می‌گیرد و مفصل شما را برای شما حرکت می‌دهد.

تحرک مفصلی می‌تواند به شما در بازگشت حرکت مفصل و همچنین کاهش درد و اسپاسم عضلات کمک کند.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی مکمل است که معمولاً شامل قرار دادن سوزن‌های ظریف در نقاط مشخص پوست است. فیزیوتراپیست شما ممکن است برای کمک به تسکین درد از آن با انواع دیگر فیزیوتراپی استفاده کند.

درای نیدلینگ

درای نیدلینگ (که معمولاً طب سوزنی غربی یا طبی نامیده می‌شود) روش دیگری است که شامل استفاده از سوزن می‌باشد اما با طب سوزنی متفاوت است. طب سوزنی و درای نیدلینگ از نظر فلسفه، محل قرارگیری سوزن‌ها و نحوه انجام درمان‌ها متفاوت است.

در درای نیدلینگ، فیزیوتراپیست شما سوزن‌ها را در نقاط خاصی از عضلات قرار می‌دهد تا درد و گرفتگی را درمان کند و حرکت را بهبود بخشد.

بستن و استفاده از کش

از بستن و استفاده از کش معمولاً برای حمایت از آسیب دیدگی مفاصل استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات برای کمک به بهبود وضعیت و حرکت در حین ورزش و تمرین استفاده می‌شود. بسته به نوع آسیب دیدگی شما می‌توانید از انواع مختلف نوار استفاده کنید. برخی از نوارها سفت و سخت هستند در حالی که برخی دیگر انعطاف پذیرتر هستند.

نوار سفت و سخت تر معمولاً برای جلوگیری از آسیب استفاده می‌شود. از بخشی از بدن شما پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌تواند با محدود کردن میزان حرکت از بدتر شدن آسیب جلوگیری کند.

تصور می‌شود که این نوار انعطاف پذیر از عضلات ضعیف پشتیبانی می‌کند، به التهاب کمک می‌کند و با افزایش جریان لنفاوی و خون درد (کوتاه مدت) را تسکین می‌دهد.

آب درمانی

آب درمانی مجموعه تمریناتی است که شما در استخر انجام می‌دهید. آب گرم به شل شدن و حمایت از مفاصل و عضلات کمک می‌کند و می‌تواند مقاومت مفیدی ایجاد کند که می‌تواند به شما در تقویت شدن کمک کند. این موضوع ممکن است به شما امکان دهد بیش از حد معمول ورزش کنید. به عنوان مثال، آب درمانی برای تسریع روند درمان سیاتیک و آرتروز توصیه می‌شود .

الکتروتراپی

الکتروتراپی یک اصطلاح کلی برای درمان‌هایی است که از انرژی الکتریکی سطح پایین برای کاهش درد و افزایش بهبودی استفاده می‌کند. به عنوان مثال ، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) از یک ضربان ساز الکتریکی سطح پایین برای تسکین درد استفاده می‌کند - این حالت معمولاً مانند گزگز احساس می‌شود. الکتروتراپی می‌تواند در ترکیب با سایر انواع فیزیوتراپی استفاده شود.

تمرینات حرکتی

اگر مفاصل شما سفت است ، این تمرینات (که به آن‌ها تمرینات حرکتی نیز گفته می‌شود) می‌تواند به افزایش انعطاف پذیری شما کمک کند. به عنوان مثال تمرینات حرکتی ممکن است به شما کمک کند تا پس از سکته مغزی یا مدت طولانی استراحت در رختخواب حرکت خود را برگردانید. جلسات فیزیوتراپی شما ممکن است شامل انجام تمرینات و کشش‌ها توسط خودتان یا با پشتیبانی فیزیکی فیزیوتراپیست باشد.

تمرینات تقویت عضله

 ورزش‌های قدرتی در درمان هر ناحیه از بدن که ضعیف است و به دلیل درد، آسیب دیدگی یا عدم استفاده از بدن دچار تحلیل شده است، مهم هستند. این تمرینات ممکن است با حمایت و محافظت از استخوان، مفاصل ، رباط‌ها و تاندون‌ها از بروز مجدد آسیب دیدگی در شما جلوگیری کند. به عنوان مثال، ممکن است تمرینات قدرتی را پس از پیچ خوردگی مچ پا یا در صورت در رفتن شانه انجام دهید. یا ممکن است برای تقویت عضلات شکم (شکمی) و کمر خود تمرینات اصلی ثبات را انجام دهید تا از ستون فقرات در برابر آسیب محافظت کند. تمرینات قدرتی ممکن است شامل تمرینات مقاومتی (حرکت دادن عضلات در برابر نوعی نیرو) باشد. به عنوان مثال، ممکن است فیزیوتراپیست از شما بخواهد از نوارهای کششی، وزنه یا وزن بدن خود استفاده کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها