امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۳۱۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۳۰ دی ۱۳۹۹

فیزیوتراپی با استفاده از ابزارهای فیزیکی، بیماری‌ها و ناتوانی‌ها را ارزیابی ، تشخیص و درمان می‌کند و یا در راستای پیشگیری از آنها انجام می‌شود. هدف از این کار کمک به بازگرداندن حرکت و عملکرد و کاهش درد و سفتی در اختلالاتی است که از بدو تولد وجود داشته ، در اثر حادثه یا جراحت بدست آمده اند ، یا در نتیجه پیری یا حوادث و تغییرات زندگی هستند. فیزیوتراپی ضمن کمک به شما در جلوگیری از آسیب‌های بعدی ، می‌تواند فعالیت بدنی شما را بهبود بخشد.

فیزیوتراپیست‌های کلینیک درد نگین آزادی برای ارزیابی وضعیت شما ، تشخیص مشکل و کمک به شما در درک مشکل ، کاملاً آموزش دیده و باتجربه هستند. آنها با مشارکت شما برای تهیه یک برنامه درمانی با در نظر گرفتن سبک زندگی ، فعالیت‌ها و سلامت عمومی ‌شما کار می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند با گوش دادن به نیازهای فردی شما ، مناسب ترین روش درمانی را برای شرایط شما برنامه ریزی کنند تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کند. یک فیزیوتراپیست بسته به نیازهای فردی شما از ترکیبی از آموزش و مشاوره، حرکت و ورزش و روش درمان دستی استفاده می‌کند.

چه موقع از فیزیوتراپی استفاده می‌شود؟

افراد در هر سنی و با طیف گسترده ای از مشکلات می‌توانند از فیزیوتراپی بهره مند شوند. نوع مشکلاتی که از فیزیوتراپی استفاده می‌کنند عبارتند از:

استخوان‌ها ، مفاصل و بافت نرم

آنها می‌توانند این موارد را تشخیص دهند و درمان کنند: دررفتگی مفصل (زانو، مچ پا، شانه و انگشتان) و کشیدگی ماهیچه (همسترینگ، ساق پا، چهارسر)، آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد از استخوان (درد ساق پا، شکستگی‌های ناشی از فشار) و توانبخشی بعد از جراحی (آرتروسکوپی یا بازسازی زانو ، شانه یا مچ پا)

ممکن است از تکنیک‌های درمان دستی استفاده کنند ، یا تمرینات و مشاوره توان بخشی و استفاده از چسب مخصوص و ساپورت را ارائه دهند:

کمردرد

اگر کمر درد با گزینه‌های خود مراقبتی برطرف نشود ، فیزیوتراپیست شما می‌تواند درمانی برای تسکین آن ارائه دهد. آنها همچنین می‌توانند به شما یاد دهند که چگونه از کمر خود مراقبت کنید و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. اگر در طولانی مدت مشکل کمر دارید ، ممکن است فیزیوتراپیست شما یک برنامه ورزشی مناسب برای شما طراحی کند.

ورزش دیسک کمر باید تحت نظر متخصص انجام شود.

گردن درد

اگر به دلیل دیسک گردن و آرتروز گردن دچار درد گردن هستید، باید آن را توسط یک فیزیوتراپیست ارزیابی کنید. آنها ممکن است برای کنترل درد و کمک به بهینه سازی سلامتی شما ، یک سری تمرینات متناسب را تجویز کنند.

درد شانه

در صورتی که درد شانه شما پس از چند روز استراحت و استفاده از یخ یا گرما از بین نرود ، و نتوانید از بازو برای حمل اشیا استفاده کنید ، نتوانید دست خود را بلند کنید ، هنگام استراحت احساس درد شانه کنید یا در ناحیه مفصل شانه خود تورم یا کبودی دارید، بهتر است قرار ملاقاتی با یک فیزیوتراپیست را تنظیم کنید.

آسیب‌های ورزشی

                                                                                               

اگر از آسیب مربوط به ورزش رنج می‌برید ، بهتر است که وضعیت خود را توسط یک فیزیوتراپیست ارزیابی کنید. فیزیوتراپیست‌ها در زمینه پیشگیری ، تشخیص و درمان آسیب‌های اسکلتی - عضلانی و ورزشی متخصص هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا پس از آسیب دیدگی به بهترین سطح عملکرد خود برگردید.

مغز یا سیستم عصبی

سکته

فیزیوتراپی نقش مهمی‌ در روند بهبودی پس از سکته مغزی دارد. پس از سکته مغزی ، بهتر است با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید که بتواند مشکلات شما را با تیمی‌ که با شما کار کرده است در میان بگذارد و به شما کمک کند تا در یک برنامه ورزشی که برای به حداکثر رساندن قدرت ، تعادل و تحرک شما طراحی شده است ، شرکت کنید. فیزیوتراپیست شما ممکن است تجهیزات ویژه ای برای کمک به برنامه ورزشی شما و ادامه بهبودی شما ارائه دهد.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا بیماری پارکینسون

فیزیوتراپی به عنوان بخشی از رویکرد تیمی‌ چند رشته ای ، مزایای جسمی‌، روانی و اجتماعی را برای افزایش کیفیت زندگی برای مبتلایان به ام اس و پارکینسون فراهم می‌کند.

فیزیوتراپی توانایی عملکرد بیماران ام اس را بهبود می‌بخشد و حفظ می‌کند و به مدیریت علائم طولانی مدت از جمله درد کمک می‌کند. این کار می‌تواند میزان فعالیت را افزایش دهد و سلامت و رفاه افراد مبتلا به ام اس را بهبود بخشد.

برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ، فیزیوتراپی در مراحل اولیه، توصیه‌ها و آموزش‌هایی را برای کمک به حفظ تناسب اندام عمومی‌، به حداقل رساندن روند پیشرفت بیماری و ارتقای خود مدیریتی ارائه می‌دهد. با پیشرفت شرایط ، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند توصیه‌هایی را ارائه دهند و استراتژی‌هایی را برای جبران از دست دادن عملکرد و کاهش خطر افتادن ارائه دهند.

قلب و گردش خون

توانبخشی قلب تحت هدایت فیزیوتراپی یک مداخله موثر برای افرادی است که به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند ، به عنوان مثال پس از حمله قلبی. فیزیوتراپیست‌ها به بیماران قلبی کمک می‌کنند تا یاد بگیرند چگونه از نظر جسمی ‌تحرک بیشتری داشته باشند و برای بهبود سبک زندگی خود با استفاده از برنامه‌های ورزشی متناسب ، فعالیت خود را انجام دهند.

ریه‌ها و تنفس

فیزیوتراپیست‌ها بخشی اساسی در تیم‌های چند رشته ای هستند که برنامه‌هایی را برای بیماری دچار انسداد ریوی مزمن (COPD) و فیبروز کیستیک اجرا می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها از تکنیک‌های مختلفی برای کمک به پاکسازی مجاری تنفسی و حفظ تناسب اندام آنها از طریق فعالیت بدنی منظم و ورزش استفاده می‌کنند و به بیماران فیبروزسیستیک این موارد را می‌آموزند. آنها ارزیابی مداوم تخصصی را ارائه می‌دهند و برای حفظ سلامتی و رفاه مطلوب برنامه‌های درمانی را برای انعکاس تغییرات در شرایط فرد انطباق می‌دهند.

کف لگن

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند عضلات کف لگن شما را ارزیابی کرده و در صورت لزوم به شما کمک کنند تا کنترل خود را روی این عضلات بدست آورید.

بارداری

فیزیوتراپیست‌ها به زنان باردار کمک می‌کنند تا تغییرات (عضلات ، رباط‌ها و مفاصل) را که در حین بارداری و بعد از آن در کل بدن ممکن است اتفاق بیفتد مدیریت کنند. فیزیوتراپی می‌تواند به جلوگیری یا کاهش علائم بارداری و بعد از زایمان کمک کند: از جمله درد کمر و گردن ، ضعف عضلات شکم ، مشکلات سینه ، بی اختیاری و افتادگی. مشاوره در مورد وضعیت صحیح بدن، حرکت موزون ، ماساژ ، آرامش و آگاهی از تنفس ، حمایت از خانم‌های باردار و فراتر از آن است.

روش‌های درمانی که توسط فیزیوتراپیست‌ها استفاده می‌شود

فیزیوتراپیست‌ها بسته به شرایط بیمار از درمان‌های مختلفی استفاده می‌کنند. درمان‌های معمول شامل:

  • برنامه‌های تمرینی برای بهبود تحرک ، تقویت عضلات و ارائه احساس سلامتی. گاهی ممکن است برای کل بدن یا نواحی خاص ، هیدروتراپی یا آب درمانی بر اساس اهداف و سابقه فردی پیشنهاد شود.
  • درمان دستی و تحرک مفصل (انگشتان پا ، زانو ، شانه ، باسن) برای کاهش درد ، تنش و سفتی و بهبود دامنه حرکتی شما.
  • تحرک بافت نرم (عضلات ، اعصاب ، تاندون‌ها ، رباط‌ها ، مفاصل ، غضروف‌ها و دیسک‌های ستون فقرات) نوعی ماساژ برای شل شدن عضلات متشنج ، تجزیه بافت اسکار و کاهش تجمع مایع در بافت است. معمولاً برای رگ به رگ شدن ، کشیدگی ، کوفتگی ، التهاب تاندون ، بورسیت و آسیب‌های استرسی استفاده می‌شود.
  • بازتوانی عضلات برای بهبود کنترل
  • کمک به استفاده از وسایل کمکی ، چسب، آتل ، عصای زیر بغل، عصای دستی و صندلی‌های چرخدار
  • تکنیک‌های پاکسازی راه هوایی و تمرینات تنفسی
  • طب سوزنی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها