کد خبر: ۴۸۳۷۸۹
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
حجت الاسلام علی کشوری به محمد باقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نامه نوشت.
به گزارش پایگاه 598 ، نامه حجت الاسلام علی کشوری مدیر مدرسه هدایت به محمد باقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همزمان با آغاز بررسی جزئیات طرح جهش تولید و تأمین مسکن در مجلس شورای اسلامی، سه نکته راهبردی را درباره مسئله مهم ساختمان و مسکن متذکر می شوم. امیدوارم در دوره مدیریت جنابعالی و برخی دیگر از نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی، تصویب و اجرای طرح های تمدنی مبتنی بر مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی تسریع شود و توقف نسبی در فرایند تصمیم سازی به محوریت اسناد بین المللی و مفاهیم پوزیتویستی توسعه غربی را شاهد باشیم.


نکته اول آنکه: در طرح ۲۲ ماده ای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه تعریفی جدید از ساختمان -متناسب با تنظیم صحیح روابط انسانی- مبنای کار قرار نگرفته است. توضیح بیشتر اینکه مبتنی بر مفاهیم فقهی، ساختمان یکی از زیرساخت های اصلی تنظیم صحیح روابط انسانی است و ساختن مسکن با الگوی معیوب آپارتمان منشاء چالش دائمی در روابط انسانی خواهد بود. البته در ماده ۲۱ "طرح جهش تولید و تأمین مسکن"  برای رفع تکلیف و به نحو کلی اشاره ای به صیانت از هویت، فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی- ایرانی شده است ولی همه می دانیم که با این توصیه های کلی، الگوی ساخت مسکن و ساختمان ارتقاء نخواهد یافت. پرونده پر از چالش محیط های آپارتمانی در گسترش گمنامی و تنهایی و گسست روابط انسانی، ایجاب می کرد؛ تا قانونگذار در تعریف ساختمان و نسبت آن با روابط انسانی بازنگری کند و به عبارت هائی کلی مانند -تحقق هویت و فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی – ایرانی- اکتفاء نکند. قانون گذاران قبل از شما هم در طرح های دیگری مانند قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب چهارشنبه ۲۵-۲-۱۳۸۷) و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب سه‌شنبه ۲۲-۱۲-۱۳۷۴) این کلی گوئی های غیر کاربردی را تکرار کرده اند و در نتیجه وضعیت فعلی ساختمان در کشور ایران بی ارتباط با اسلام و تنظیم صحیح روابط انسانی است.


نکته دوم اینکه: برای تبیین نقش ساختمان در تنظیم روابط انسانی، "بسته فقهی مقررات ساختمان" را آماده کرده ایم. این پژوهش فقهی در قالب ۱۰ پرسش، شامل: ۱- چگونه و طبق چه اصولی زمین ساختمان را جانمائی کنیم؟، ۲- نقش حیاط ساختمان در تفریح خانواده و تنظیم روابط انسانی چیست؟، ۳- جانمائی اجزای ساختمان و نقشه کشی چگونه باشد؟، ۴- قواعد حاکم بر خرید و فروش ساختمان و ساخت خانه برای محرومین کدام است؟، ۵- تزئینات و دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان چگونه باشد؟، ۶- بهره برداری مطلوب از ساختمان چگونه است؟، ۷- رعایت چه اصولی در هنگام ساخت؛ بهره برداری از ساختمان را بهبود می بخشد؟، ۸- حیوانات خانگی کدام اند؟ و نقش آنها در تنظیم روابط انسانی چیست؟، ۹- نقش مصالح ساختمانی در تنظیم روابط انسانی چیست؟، ۱۰- موانع ساخت مسکن متناسب با تنظیم روابط انسانی (دار واسعه) را چگونه مدیریت کنیم؟ ؛ارتباط ساختمان و تنظیم روابط انسانی را تئوریزه می کند و جایگزینی تفصیلی و کاربردی برای مقرارت ۲۲ گانه ساختمان محسوب می گردد. (رجوع شود به بسته مقررات فقهی ساختمان)


نکته سوم آنکه: برای تفاهم بیشتر و ایجاد فضای مقایسه ای بین الگوهای موجود ساخت مسکن و الگوهای فقهی ساخت مسکن؛ زمینه سازی تبیینی، قانونی و اجرائی برای اجرای چند نمونه تمدنی در حوزه ساختمان بهترین روش است. به عبارت دیگر در وضعیت فعلی - و با نگاهی حداقلی- الحاق پیوست قانونی طراحی و ساخت نمونه های تمدنی مسکن را به ضمیمه قانون فعلی پیشنهاد می کنم. ساخت نمونه های عینی "دار واسعه" تقاضای عمومی و همراهی مردم  برای تغییر در  هویت ساختمان و محله را به ارمغان می آورد.


ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

تغییر در هویت ساختمان، محله و شهر مبتنی بر تنظیم صحیح روابط انسانی، زیرساختی ترین ایده الگوی پیشرفت اسلامی است؛ که در طرح های مبتنی بر  دیدگاه های نوشهرگرائی و دولت توسعه گرا و... این مهم نادیده گرفته می شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها