يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۴۱۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
آمریکا و اروپا قصد بازگشت واقعی به برجام را ندارند؛
مقامات آمریکایی و اروپایی کماکان قصد ندارند به تعهدات خود در برجام بازگشته و تضمین‌های لازم را جهت انجام تعهدات خود ارائه کنند. موضوعی که قطعا با واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در قبال بی تعهدی های مشترک واشنگتن و کشورهای اروپایی مواجه خواهد شد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مقامات آمریکایی و اروپایی کماکان قصد ندارند به تعهدات خود در برجام بازگشته و تضمین‌های لازم را جهت انجام تعهدات خود ارائه کنند. موضوعی که قطعا با واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در قبال بی تعهدی های مشترک واشنگتن و کشورهای اروپایی مواجه خواهد شد.

 آمریکایی ها مردد هستند 
پلیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد، در میان دستیاران ارشد جو بایدن درباره توافق هسته‌ای ایران بحث بر سر این است که آیا بهترین راه بازگشت به برجام است یا این‌که راه‌های دیگری را در پیش بگیرند؟ بنابر نوشته نشریه آمریکایی پلیتيکو تحولات تاکنون نشان می دهد که ترمیم کامل توافق اصلی پیچیده است و ممکن است مجموعه‌ای از مذاکرات بسیار طولانی تر را شامل شود البته اگر مذاکره‌ای شکل بگیرد.یک فرد آشنا به دولت آمریکا گفته است که «دیدگاه‌های بسیار مختلف» در دولت بایدن وجود دارد و من فکر می کنم انگیزه‌ای برای بازگشت به توافق وجود دارد، اما این یک نتیجه از پیش تعیین شده نیست.یکی از بحث‌های داخلی در دولت بایدن در مورد مراحل بعدی تا حد زیادی به این موضوع خلاصه شده است: این که آیا ابتدا باید به برجام برگشت یا از همان ابتدا به دنبال توافق گسترده تری بود؟بنا بر نوشته پليتیکو، در هر صورت، یک گزینه روی میز این است که نوعی توافق موقت شکل بگیرد که بتواند برای دو طرف اعتمادسازی کند. این توافق موقت لزوما به توافق اصلی نگاه نخواهد کرد بلکه بعضی تحریم‌ها همانند فروش نفت به صورت محدود لغو خواهد شد و در عوض تهران بعضی اقدامات خود از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف خواهد کرد.

 بازخوانی معکوس صحنه توسط رسانه‌های آمریکایی
در این میان، رسانه های آمریکایی بدون اشاره به واقعیات ماجرا، سعی دارند اقدامات حداقلی و غیر قابل اهمیت واشنگتن مبنی بر ملغی کردن درخواست دولت قبلی این کشور( دولت ترامپ) در قبال فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به مثابه گامی بزرگ در راستای حفظ برجام مورد بررسی قرار دهند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» اقدام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در پس گرفتن ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را «گامی مهم» در جهت بازگشت به توافق هسته‌ای که «دونالد ترامپ» از آن خارج شده توصیف کرده است. این در حالی است که طرح بازگشت تحریم‌های سازمان ملل از آغاز با شکست مواجه شده بود.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مردادماه سال جاری بعد از آنکه طرحش برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با شکست مواجه شده بود در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را احیا کرده است.با این حال، این اقدام دولت آمریکا نیز با شکست روبه‌رو شد و از میان ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو بلافاصله اعلام کرده‌اند که آمریکا با توجه به خروج از برجام در جایگاهی نیست که «مکانیسم ماشه» را فعال کرده و تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند. بر همین اساس، رئیس شورای امنیت هم اعلام کرد: با توجه به مخالفت اعضای این شورا، او در جایگاهی نیست که درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به رأی بگذارد.

منابع آگاه به این روزنامه گفته‌اند هنوز مشخص نیست ایران با پیشنهاد اروپا و آمریکا برای شرکت در این جلسه موافقت کند، اگرچه احتمال پذیرش این پیشنهاد از سوی تهران هم وجود دارد. مقام‌های مورد استناد نیویورک‌تایمز گفته‌اند ایران احتمالا از ایده گفت وگو با اتحادیه اروپا که آمریکا در آن به عنوان مهمان یا ناظر حضور داشته باشد و نیازی به گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن وجود نداشته باشد بیشتر استقبال خواهد کرد.

روند پرمشقت!
نیویورک تایمز بدون آنکه به خروج اولیه و یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته ای اشاره کند ، تأکید کرده است که نخستین مانع برای احیای توافق هسته‌ای در روزهای گذشته این بوده که کدام طرف باید نخستین اقدام را انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده که هیچ‌گاه از توافق هسته‌ای خارج نشده و اقدامات جبرانی که بعد از خروج آمریکا از این توافق در پیش گرفته در واکنش به نقض عهد طرف مقابل بوده است. واشنگتن، در مقابل با آنکه با نقض برجام از آن خارج شده گفته این ایران است که باید تمامی تعهداتش را اجرا کند.یک مقام ارشد دولت جو بایدن که اشاره‌ای به نامش نشده در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز، پر کردن این شکاف میان ایران و آمریکا را «روندی پرمشقت» توصیف کرده است. پیشنهاد آمریکا چند روز پیش از فرارسیدن تاریخ ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مطرح شده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده هدف پیشنهاد دولت این کشور به طور خاص ارتباطی با جلوگیری از اقدام تهران برای برداشتن آن گام ندارد.این مقام آمریکایی اشاره‌ای به جزئیاتی که طرف آمریکایی ممکن است به جلسه گفت‌وگوهای اولیه با ایران و طرف‌های اروپایی بیاورد، نکرده است. برخی از کارشناسان گفته‌اند ایالات متحده ممکن است با انجام اقداماتی غیر از رفع تحریم‌ها مانند حمایت از اعطای وام ۵ میلیارد دلاری توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران به دنبال عبور از بن‌بست‌های ایجادشده باشد.

 تنها راه از سرگیری تعهدات برجامی ایران 
جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده تنها در شرایطی اقدامات جبرانی‌اش درباره برجام را به عقب برخواهد گرداند که ایالات متحده آمریکا بدون قید و شرط، تمامی تحریم‌های اعمال‌شده، بازاعمال‌شده و دوباره برچسب‌گذاری‌شده توسط دولت دونالد ترامپ را لغو کند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح جمعه در توییتر نوشت: «ایالات متحده اذعان کرد که ادعاهای پمپئو در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد وجاهت قانونی بوده است. موافقیم. در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱،ایالات متحده باید بدون قید و شرط و به صورت مؤثر تمام تحریم‌های اعمال، بازاعمال و یا تغییر برچسب‌داده شده توسط ترامپ را لغو کند.سپس ما نیز تمام تدابیر جبرانی خود را بلافاصله به حالت قبل بازمی‌گردانیم.»از طرف دیگر، برخی از کارشناسان طرح این‌گونه پیشنهادات از سوی طرف غربی را همانند وعده‌های مطرح‌شده بعد از خروج آمریکا از برجام توصیف کرده‌اند. وب‌سایت «نورنیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران طرح چنین ایده‌هایی را «بازی پوچ وعده‌درمانی» توصیف کرد و نوشت: «به‌دنبال اعلام تصمیم ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و تسلیم نامه رسمی کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص، تحرک جدید تروئیکای اروپایی و آمریکا بر اساس مدل قدیمی «بازی پوچ»  از    پنج شنبه ۳۰ بهمن مجددا آغاز شده است.اروپا و آمریکا از طریق آغاز بازی جدیدی به دنبال متقاعد سازی افکار عمومی داخلی و خارجی در مورد قصد آمریکا برای تغییر مسیر گذشته و بازگشت به برجام بوده و تلاش می کنند اراده ایران  برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را تحت تأثیر قرار بدهند.»
* رسالت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها