يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۴۲۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
کسی که کاندیدا نیست خودش اعلام می‌کند!
اصولگرایان با توجه به پیروزی قالیباف در انتخابات اسفند ۹۸ و کسب کرسی ریاست مجلس، فضا را برای کاندیداتوری شهردار سابق تهران مهیاتر از دوره‌های گذشته می‌دانند؛ حضوری که البته می‌تواند مخالفت‌های زیادی را در میان جریان های مختلف انقلابی به دنبال داشته باشد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بیش از سه ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و کم کم صحنه برای نمایش نامزدهای اصلی روشن‌ می‌شود.

در این بین مدتهاست که در محافل رسانه‌ای و سیاسی سخن از کاندیداتوری روسای قوای قضائیه و مقننه برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی به واسطه عملکرد موفق خود طی دو سال اخیر در قوه قضائیه و پشتوانه رای ۱۶ میلیونی در سال ۹۶، گزینه اصلی جبهه انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد.

با این وجود رئیسی طی هفته‌های اخیرا با تمامی درخواست‌ها برای شرکت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده و تمام تمرکز خود را اجرای سند تحول قضایی در قوه قضائیه اعلام کرده است.

هفته گذشته یکی از اعضای مجلس خبرگان نیز صریحا اعلام کرد که حجت‌الاسلام رئیسی، دعوت خبرگان برای برگزاری جلسه در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ را نپذیرفت تا عملا حضور رئیس دستگاه قضا به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم منتفی شود.

اما دیگر فردی که مدتهاست احتمال حضور وی در انتخابات مطرح می‌شود، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

اصولگرایان با توجه به پیروزی قالیباف در انتخابات اسفند ۹۸ و کسب کرسی ریاست مجلس، فضا را برای کاندیداتوری شهردار سابق تهران مهیاتر از دوره‌های گذشته می‌دانند؛ حضوری که البته می‌تواند مخالفت‌های زیادی را در میان جریان های مختلف انقلابی به دنبال داشته باشد.

با این وجود، قالیباف بر خلاف رئیسی تاکنون به صراحت حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را رد و یا تائید نکرده است و تنها برخی از اطرافیان وی به صورت جسته و گریخته پالس‌هایی در این خصوص صادر کرده‌اند.

روز گذشته محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس و از نزدیکان قالیباف در خصوص احتمال حضور رئیس مجلس در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: آقای قالیباف ضمن اینکه تمرکزشان را معطوف به وظایف خود در مجلس کرده اند، تأکید دارند که بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند.

نظر قالیباف درباره تخلفات معاونش | عملیات تخریب قالیباف از سه جریان هدایت  می‌شود - همشهری آنلاین

با توجه به این اظهارنظر پیرهادی، تا اینجا گمان می‌شود که پرونده حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ هم مانند رئیسی بسته شده اما ادامه سخنان این عضو هیئت رئیسه مجلس به گونه‌ای است که حتی احتمال کاندیداتوری رئیس مجلس را پررنگ‌تر هم می‌کند!

پیرهادی در ادامه سخنان خود می‌افزاید: برداشت و استنباط من از سخنان آقای قالیباف این است که با افزایش احتمال حضور حجت‌الاسلام رییسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد.

این نماینده نزدیک به قالیباف در حالی از افزایش احتمال حضور رئیس دستگاه قضا در انتخابات سخن می‌گوید که تمامی شواهد و قرائن از عدم کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی حکایت دارد.

با توجه به اظهارات پیرهادی می‌توان اینگونه برداشت کرد که قالیباف تصمیم دارد در صورت حضور رئیسی در انتخابات، قید کاندیداتوری را بزند؛ اما از طرفی با توجه به اینکه حضور رئیس دستگاه قضا در انتخابات قطعا منتفی است، قالیباف -به اصرار نزدیکان و برخی از اصولگرایان- وارد عرصه انتخابات خواهد شد!

حمید رسایی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به مصاحبه پیرهادی با محتمل دانستن کاندیداتوری قالیباف در انتخابات، عنوان کرد: تا وقتی دیگران از طرف یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره نیامدن وی سخن می‌گویند، این یعنی احتمال کاندیداتوری این فرد به قوتش باقی بلکه حتی احتمالش بیشتر شده؛ کسی که کاندیدا نیست خودش اعلام می‌کند.


با این وجود آقای قالیباف اگر قصد کاندیداتوری را ندارد بایست همچون حجت الاسلام رئیسی به صراحت این موضوع را اعلام کند وگرنه این حرکت چراغ خاموش و دامن زدن به شایعات و گمانه‌زنی‌ها می‌تواند بر عملکرد او به عنوان رئیس مجلس یازدهم در ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد و همچون ماه‌های اخیر مجلس را به سمت حواشی سوق دهد.

از طرفی با توجه به مخالفت‌های جدی جریان های مختلف انقلابی با حضور قالیباف در انتخابات، طبیعتا نمی‌توان وی را گزینه‌ای مقبول تلقی کرد و این حضور -به دعوت رفقا و نزدیکان- می‌تواند باعث گسست در میان جناح انقلابی و شکستی دیگر در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود.

* علی شعبانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها