يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۵۲۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
بسته انتخاباتی ۵۹۸؛
غلامرضا انصاری در رابطه با حضور یا عدم حضور حسن خمینی گفت: آیت‌ا... حسن خمینی هم ابراز تمایلی برای حضور نداشته‌اند، درصورت حضور، ایشان در عرصه انتخابات می‌تواند از جامعیت نسبت به دیگر نامزدها برخوردار باشد، قطعا دلواپسان که بقای خود را در سردی انتخابات دنبال می‌کنند، تهاجمات ناجوانمرانه و مخربی را علیه حاج حسن آقا در دستورکارشان قرار خواهند داد!
پایگاه تحلیلی-خبری 598 در نظر دارد به فراخور حساسیت های انتخاباتی به صورت گاه شمار مهمترین اخبار مرتبط با هر یک از نامزدهای مطرح ریاست جمهوری را پوشش دهد و در صورت نیاز تحلیل های کوتاهی نیز بر آن اضافه نماید.


واکنش‌ها به موضوع حضور نظامیان در انتخابات
الف/ روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای به موضوع حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و حکمرانی یک نظامی را ، قرینه‌سازی نامیمونی با سال 1300 خواهد بود و مدعی شد البته که تبعات منفی زیادی نیز خواهد داشت.  این یادداشت آغاز دوباره پرداخت رسانه ها به این موضوع شد . روزنامه جمهوری نوشت: آنکس که در 1300 حکمرانی را در ایران به دست گرفت، رضاخان میرپنج نام داشت که یک نظامی بود... خاطره تلخ به دست گرفتن حکمرانی ایران توسط یک نظامی نباید در 1400 تکرار شود. هرچند اینبار این اتفاق ممکن است از مجرای انتخابات بیفتد ولی تفاوتی در اصل و ماهیت ماجرا وجود نخواهد داشت. وجود یک نظامی در رأس حکمرانی، قرینه‌سازی نامیمونی با 1300 خواهد بود و البته تبعات منفی زیادی نیز خواهد داشت.تفاوتی هم میان آنکس که چند ماه قبل از انتخابات لباس نظامی را درآورده با آنکه چند سال قبل این کار را کرده وجود ندارد. خُلق و خوی نظامی‌گری در آنها وجود دارد و این همان چیزی است که با حکمرانی دارای صبغه جمهوریت منافات دارد.

با این وجود سوال و مغالطه اصلی اینجاست که چگونه جریانی که تا دیروز نسبت به تعیین صلاحیت توسط شورای نگهبان اعتراض داشتند، امروز خود برای مردم تعیین و تکلیف می کنند و اصول مسلم قانون اساسی را زیر پا می گذارند و قصد دارند با آنکه قانون اساس این حق را برای همه افراد در نظر گرفته است ، آن را فقط برای مخالفان سیاسی خود سلب کنند و جمهوریت را با در نظر گرفتن امیال شخصی خود باز تعریف می کنند !

ب/ امیر رضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان پیرامون حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در هیچ جای قانون ننوشته‌ایم که شخص نظامی نمی‌تواند نامزد انتخابات شود. در مجلس یازدهم تعداد قابل توجهی از نمایندگان نظامی هستند. اگر به فرمایش حضرت امام(ره) نیز توجه داشته باشیم، ایشان فرمودند، نظامیان از حضور در کارهایی که به سمت احزاب و گروه‌های سیاسی می‌رود، پرهیز کنند اما این دلیل نمی‌شود که نظامی نتواند نامزد انتخابات شود. در اوایل انقلاب فردی به نام مدنی که فرمانده نیروی دریایی بود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و رای نیز نیاورد. بعدا نیز این فرد خائن شناخته شده و اعدام شد. لذا حضور نظامیان در انتخابات مانعی ندارد اما برخی گروه‌های سیاسی این موضوع را دستاویز کرده‌اند که نظامیان می‌خواهند در انتخابات نامزد شوند. مهم این است که مردم رای دهند. تعجب می‌کنم که عده‌ای از حالا برای مردم تعیین تکلیف می‌کنند که آیا رای بدهند یا در انتخابات مشارکت نکنند. این موضوع به هیچکس ارتباط نداشته و وابسته به انتخاب مردم است. مردم اگر صلاح ببینند به نظامی، لباس شخصی یا روحانی رای خواهند داد.

ج/ روزنامه شرق هم در همین خصوص نوشت: استفاده از نظامیان برای گرم‌کردن تنور انتخابات اساسا گزینه خطرناکی است. رفته‌رفته لحن‌ها تندتر می‌شود. آنها هوادارانی پیدا می‌کنند. موج اختلاف هواداران همواره تندتر از رقیبان اصلی است، چون بوی کباب برای برخی ولع بیشتری می‌آورد و طاقت از کف می‌دهند. افشاگری‌های راست و دروغ بالا می‌گیرد. اعتماد مردم به نیروهای مسلح کاهش می‌یابد. اختلاف بازهم بالا می‌گیرد و در یک دور باطل دوباره از جامعه به نیروی مسلح کشیده می‌شود. بدنه نیروی نظامی چندپاره می‌شود. روز انتخابات به‌هرحال یک نفر انتخاب می‌شود و البته فاجعه آغازی دوباره می‌یابد. دعوای انتخابات را به درون نیروهای مسلح نکشانید. شوخی‌اش هم خطرناک است. دوباره تکرار می‌کنم: روی سخن این نوشتار با برخی مسئولان محترم نظامی است که این روزها خبرساز شده‌اند. مراقبت کنید!

چالشی به نام سعید محمد
روز گذشته یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در بخشی از گفتگوی تفضیلی خود با خبرگزاری فارس عنوان کرد: سرتیپ سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا به دلیل "تخلف" و "رعایت نکردن" مقررات از مسئولیت فرماندهی این قرارگاه برکنار شد.

این اظهار نظر ایشان سبب سلسله واکنش هایی گردید که به بخشی از آن اشاره می شود.

الف/ دفتر سعید محمد طی اطلاعیه ای به این مصاحبه واکنش نشان داد و نوشت این خبر "با شیطنت رسانه‌ای" منتشر شده است و آقای سعید محمد "هیچگونه تخلفی" در مورد فعالیت‌های انتخاباتی نداشته است. این دفتر همچنین گفته است آقای جوانی، سخنگوی سپاه نیست و او این اظهارات را بر مبنای "تحلیل شخصی" خود بیان کرده است.


ب/ سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه به اظهارات سردار جوانی درباره سعید محمد واکنش نشان داده و گفته هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است.

رمضان شریف مصاحبه روز گذشته معاون سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه درباره سعید محمد را نظر شخصی وی و نه موضع رسمی سپاه خواند و گفت:  برداشت آقای جوانی این بوده که به دلیل تخلفات انتخاباتی ایشان کنار گذاشته شده و برداشت ایشان محترم هم هست ولی برداشت من ممکن است متفاوت باشد.


ج/ فعالان رسانه ای در شبکه های اجتماعی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.






د/ در پی واکنش‌های گسترده در مورد مصاحبه روز گذشته معاون سیاسی سپاه با خبرگزاری فارس، سردار جوانی با ارائه  توضیحات کوتاهی گفت: منظور من از تخلف سردار محمد صرفا رفتارهای سیاسی و انتخاباتی مغایر با مقررات سپاه بوده است و همچنانکه از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.

حسن خمینی می‌آید یا نه؟!
غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با روزنامه آرمان در رابطه با حضور یا عدم حضور حسن خمینی گفت: آیت‌ا... حسن خمینی هم ابراز تمایلی برای حضور نداشته‌اند، درصورت حضور، ایشان در عرصه انتخابات می‌تواند از جامعیت نسبت به دیگر نامزدها برخوردار باشد، قطعا دلواپسان و کاسبان تحریم که بقای خود را در سردی انتخابات و عدم‌حضور مردم دنبال می‌کنند، تهاجمات ناجوانمرانه و مخربی را علیه حاج حسن آقا وحرمت‌شکنی بیت امام را در دستورکارشان قرار خواهند داد.

انتشار اخبار جنجالی از زندگی شخصی محسن هاشمی
بولتن نیوز با انتشار خبری با عنوان " ماجرای عجیب محسن هاشمی؛ 101 همسری را کجای تاریخ نظام بگنجانیم؟!  "به زندگی شخصی یکی از چهره های سیاسی جریان کارگزار ، که احتمال حضور در انتخابات را دارد ، می پردازد.

بولتن نیوز در گفتگوی اختصاصی با خانمی با نام مستعار "ف" که خود را همسر موقت آقای محسن هاشمی معرفی می کند می نویسد: خانم «ف» گفت که چگونه بعد از طلب مهریه‌ و حق‌وحقوق شرعی و اسلامی‌اش، مورد خشم رئیس شورای شهر تهران قرارگرفته و دست‌نشانده‌های او با آزار و اذیت و قمه‌کشی و تهدید به مرگ خواسته‌اند او را منصرف، مرعوب و فراری کنند.

لاریجانی گزینه روز مبادای اصلاحات است!
جوادی حصار، عضو حزب اعتماد ملی(حزب کروبی) در گفتگو با جهان نیوز گفت: افرادی هم در ادوار مختلف حضور یافتند که مهر اصولگرایی بر پیشانی داشتند، اما رفتارشان منطبق با نیازهای روز جامعه و در برگیرنده حوائج اصلاح طلبان بوده که نمونه آن حسن روحانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوره آخر خود بوده است؛ از همین رو نیز نمی‌توان گفت که چون علی لاریجانی در دوره‌ای متعلق به اردوگاه راست بوده، باز هم در این جریان تعریف خواهد شد، بلکه می‌شود این مرزها را آنقدر به هم نزدیک دید که در اردوگاه جدیدی تعریف شوند... من نه این گزینه را تایید و نه رد می‌کنم، بلکه این هم می‌تواند یک گزینه برای روز مبادا باشد که باز هم من بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد و اگر این اتفاق رخ دهد همان مسیری که در دوره روحانی طی شد باز هم تکرار خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها