کد خبر: ۴۸۵۸۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۰۰ روزهایی که وعده داده‌شده و سختی‌هایی گذشت:
آقای روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال در یک برنامه زنده تلویزیونی 92 درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.».

سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی؛ عدد صد در ادبیات رایج کاربردهای مختلفی داشته است: صد رحمت، صددرصد، صفرتاصد، صددرجه، جوجه صدروزه، صدمرتبه، صد شکر، صدگان، یکصدم، صدسال، سالگرد در صدمین سال، صدنفر اول، قانون صد در صد، مانع و..... ولی از سال 1392 صد نیز وارد ادبیات سیاسی وهم مزاح جامعه شده است. از ابتدای کاربرد این ادبیات جدید (100 روزه مردم وعده‌ها را شنیدند و... به علت مشکلات اقتصادی و معیشتی بیش از همه با تمام وجود آنرا حس کرده‌اند؛ در این نوشتار ادبیات بکار رفته در خصوص صدروزه تبیین شده است.

صد روز اول، وعده‌ای که پوچ درآمد!

بار نخست: آقای روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال در یک برنامه زنده تلویزیونی 92 درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.».

بار دوم: آقای روحانی 13 شهریور 92 در سخنرانی خود در چهاردهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: «دولت در عین حال برنامه‌هایی فوری تحت عنوان برنامه‌های 100 روزه برای حل این مشکلات در دستور کار دارد».

بار سوم: آقای روحانی در 6 آذر 1392 در ارائه گزارش ۱۰۰ روزه به مردم گفته بود:‌ «من در ایام تبلیغات انتخاباتی، به مردم بزرگ ایران وعده داده بودم که علاوه بر برنامه چهارساله دولت تدبیر و امید، برنامه کوتاهی هم برای یک دوره ۱۰۰ روزه داشته باشم و در پایان ۱۰۰ روز کار دولت، عملکرد دولت را در طول آن ۱۰۰ روز، به ملت عزیز گزارش دهم.». 100 روز تکیه بر صندلی سنگین پاستور پشت سر گذشت اما خبری از تحول 100 روزه نشد!

بار چهارم: آقای روحانی در نشست خبری فروردین سال 96 یعنی درست یک ماه قبل از انتخابات دوردوم ریاست جمهوری وعده 100 روز خود برای حل برخی از مشکلات کشور را منکر شد و گفت: «یک دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم. من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام می‌کنم». (1396/01/21)

آقای روحانی در دوره دوم ورود به پاستور گفت: «مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند. (21 فروردین ۱۳۹۶)

بار پنجم: آقای روحانی با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۲ اعلام کردم که گزارش ۱۰۰ روزه اولیه اقدامات دولت و اعلام اقدامات و برنامه‌های ۴ ساله دولت در پایان دولت یازدهم دو برنامه اصلی دولت است، تأکید کرد: چه زمانی در کشور گفتم که مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنیم؟ بسیاری از دولت‌ها در جهان برنامه گزارش اقدامات ۱۰۰ روزه و برنامه‌های ۴ ساله دارند و این اختراع و اکتشاف ما نیست. (به مناسبت روز دانشجو در 18 آذر 1398)

صدروزه‌ای وسط، که تلخ بود!

حدود 29 تا صد روز از دولت تدبیر وامید گذشت، نه تنها گزارشی از برنامه‌های صد روزه وعده شده خبری نشد، بلکه کشور با 100 های دیگری مواجه شد: صد وعده در خصوص دستاورد برجام که زبانی بود - صدها خسارت به تأسیسات هسته‌ای 100 ها روز معطل گذاشتن مشکلات تولید داخلی به انتظار دستاوردهای برجام - اطمینان صددرصدی به امضای کری - اهدای صد سکه طلا به اعضای تیم مذاکرات برجام- ادعای بازشدن هزار آل سی (ده تا صد تا) اضافه شدن صدها تحریم دیگر (برعکس ادعای رفع بالمرِ تحریم‌ها) تعطیلی صدها کارخانه - 100 روز بی وزیر بودن برخی وزارتخانه‌ها- جدول گرانی‌ها در 100 روز تورم چند صد درصدی خسارت صدها میلیاردی خالی کردن خزانه کشور از سکه و ارز نامه صدها کارشناس اقتصادی و صدها استاد دانشگاه و.... به دولت وبی توجهی به آن - استفاده از 100 لفظ بد و توهین توسط دولت به منتقدین خود - صد افسوس ..... که صدها کار می‌شد کرد ولی سخت و تلخ گذشت ....

بارششم: تغییر از 100 روز به 100 سال: "کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد، یکی دیگر بود، نه من! مشکلات اقتصادی کشور ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود."(آقای روحانی؛ ۲۱ فروردین ۱۳۹۶)

نصیحت رهبر انقلاب برای 3 تا 100 روز آخر دولت

رهبر معظم انقلاب در دیدار دوم شهریور 1399 دولتمردان با ایشان با بیان اینکه اهمیت سال آخر دولت این است که آخرین فرصت شما برای کار کردن برای ملت، کشور، خدا و اسلام است، تصریح کردند: " این‌جور نبایدتصور کرد که یکسال چیزی نیست، نه یکسال خیلی زمان است. یکسال سه‌تا صد روز به اضافه‌ی یک شصت و پنج روز است، یعنی بنابراین زمان کمی برای کار نیست."

رهبر معظم انقلاب در این دیدار به دولتمردان توصیه کردند که«در گزارش‌هایی جامع و صادقانه، آنچه توانستید و آنچه قرار بود اما نتوانستید برای مردم بیان کنید که مردم از این گونه گزارش‌های صادقانه، خرسند و امیدوار می‌شوند

رهبر انقلاب سال آخر فعالیت دولت را فرصتی قابل توجه و از جهات مختلف بسیار مهم برشمردند و گفتندهرچه می‌توانید از فرصت آخر برایخدمت به مردمو کشور استفاده کنید.»

صد روز آخر، که مزاح شد!

بار هفتم: آقای روحانی در جلسه هیات دولت گفت: همان‌طور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. تحریم را در 100 روز اول شکستیم، بگذارید در 100 روز آخر یک بار دیگر هم می‌شکنیم، اگر دست ما را باز بگذارید مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم. (۱۴۰۰/۰۱/۲۵) «در 100 روز اول دولت یازدهم افتخاراتی داشتیم و امیدواریم در برنامه 100 روزه پایانی، برای خدمت به مردم قدم‌هایی برداریم».

بار هشتم: روحانی در دیدار جمعی از فعالان حوزه زنان خانواده به وعده انتخاباتی 8 سال پیش خود اشاره کرد و گفت:‌ هنوز هم برخی‌ها نفهمیدند منظور ما از آن 100 روز اول چه بود، ما گفتیم برای حل برخی مشکلات برنامه 100 روزه داریم و برای برخی مشکلات دیگر برنامه 4 ساله. بعضی‌ها فکر کردند ما می‌خواهیم در 100 روز اول همه مشکلات را حل کنیم. (با خنده)

سخن پایانی

- بعد از گذشته هشت سال یعنی حدود 29 بار از وعده‌های 100 روزه آقای روحانی گذشته است و هنوز وعده‌های روحانی محقق نشده است. وعده‌هایی درخصوص گشایش و رونق اقتصادی، عادی‌سازی و تسهیل روابط سیاست خارجی با کشورهای حیله‌گر غربی، برداشتن تمام تحریم‌ها، تسهیل ازدواج جوانان؛ بی‌نیازی به یارانه و بسیاری دیگر از وعده‌های دیگر

- 29 برابر صد روز از ریاست آقای روحانی به تأیید و تکذیب وعده 100 روزه گذشت! در ایام پایانی دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید شاهد تکرار وعده صد روزه هستیم. آخرین فرصت‌هایی که با وعده‌هایی که به‌صورت زبانی بوده و هیچ برنامه 100 روزه‌ای ارائه نشده است. آیا مردم به این وعده جدید 100 روزه می‌توانند خوش‌بین باشند؟!

- انتظار این بود که لااقل برای عدم بی‌اعتبار شدن آخرین صدروزه‌ای که آقای روحانی اظهار داشته است، هیات دولت خود را مدیریت کنند و تمام وزارتخانه‌ها را مأمور کند تا همراهی کنند و نشان دهد لااقل در 100 روز آخر می‌تواند به‌عنوان مثال بازار مرغ را مدیریت کند! وحداقل یک خاطره خوش در اذهان باقی بماند.

- اگر خلاصه دوران ریاست جمهوری آقای روحانی: از وعده ۱۰۰ روزه اول تا وعده ۱۰۰ روزه آخر، با شعار دولت و عمل آن آمیخته شود، 100 در 100 می‌شود دولت "تدبیر زبانی و امید واهی "

- چاره‌ای جز صبوری 100 روزه آینده نیست، تا آن ان‌شالله یک دولت انقلابی جوان بیاید و امور را ساماندهی کند.....

- "دنبالهٔ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همهی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیهٔ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتهٔ اسلامی بسازند." (امام خامنه‌ای مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، 22 بهمن 1397)

حسن ختمام از غزل سلمان ساوجی

دردا که رفت دلبر و دردم دوا نکرد *** صد وعده بیش داد و یکی را وفا نکرد

بردم هزار قصه حاجت به نزد یار ******* القصه شد روان و حاجت روا نکرد

پیوست فقط جهت اطلاع: اکونومیست در گزارشی نوشت: چرا 100 روز اول رئیس جمهور امریکا مهم است؟

بایدن: در 100 روز نخست دولتم باید همچنان از ماسک استفاده شود!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها