کد خبر: ۴۸۷۳۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
انتخابات ۱۴۰۰؛
خلق پول برای جبران کسری بودجه، به عقیده کارشناسان سمی مهلک برای نابودی یک اقتصاد است؛ اتفاقی که به اعتراف رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی حداقل در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رخ‌داده و تورم موجود، ناشی از همین ریل‌گذاری است. این هم دلیل در همراهی همتی با دولتمردان اعتدال است که وی را در ردیف مسببان وضعیت اسف‌بار فعلی قرار می‌دهد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در لابه‌لای خبرهای منتشرشده در فضای رسانه یک خبر در روزهای گذشته منتشر شد اما شاید زیاد مورد توجه قرار نگرفت. خبر این بود که: عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: کنار گذاشتن بنده از اختیارات رئیس‌جمهور است. بابت اعتمادشان به‌خصوص در یک سال اول خدمتم متشکرم. وظیفه من دفاع از اصلاح روندهای اشتباه و مخالف رویه علم اقتصاد است. امیدوارم بابت این انجام وظیفه از من مکدر نشده باشند. من هم مثل همه مردم به خاطر دفاع ایشان از برجام مدیون ایشانم.

این روزها که بسیاری از سیاستمداران و خصوصاً اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا از دولت تبری بجویند این اظهارات همتی می‌تواند شاخص و معیاری باشد برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات و رأی دادن به فرد اصلح ریاست جمهوری دوره سیزدهم. شاه تیر مواضع همتی در خصوص نقشش در اقتصاد لیبرالی دوران دولت‌های روحانی این بود که وی ادعا داشت که: بانک مرکزی نقشی در تصمیم‌گیری‌های دولت ندارد (جهان نیوز/ برائت همتی از تصمیمات دولت/ کد خبر:764973/ مورخ: 9/3/1400) با در نظر گرفتن این مواضع موارد ذیل قابل توجه خواهد بود:

1- درحالی به روایت آمار رسمی، بیشترین رشد نقدینگی و تورم در دوره ریاست همتی ثبت‌شده است که او مدعی است جلوی فروپاشی اقتصاد را گرفته است! یکی از نقدهای اصلی که به عبدالناصر همتی رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی و نامزد ریاست جمهوری، وارد است مدیریت او در حوزه تورم و نقدینگی است. بررسی این دو شاخص آماری در دوره مدیریت همتی بر بانک مرکزی نشان می‌دهد که رکوردهای بالایی در نقدینگی و تورم ثبت‌شده است.

2- خلق پول برای جبران کسری بودجه، به عقیده کارشناسان سمی مهلک برای نابودی یک اقتصاد است؛ اتفاقی که به اعتراف رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی حداقل در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رخ‌داده و تورم موجود، ناشی از همین ریل‌گذاری است. این هم دومین دلیل در همراهی همتی با دولتمردان اعتدال است که وی را در ردیف مسببان وضعیت اسف‌بار فعلی قرار می‌دهد.

3- به یک پارادوکس اقتصادی همتی نیز توجه کنید:

* ایشان درباره FATF می‌گوید: برخی به خاطر اجلاس آتی اف‌ای‌تی‌اف تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند ولی همان‌طور که گفتم تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت. (تسنیم/ 29 بهمن‌ماه 1398)


*و در چند روز گذشته در کلاب هاوس درباره FATF در تغییری آشکار می‌گوید: اف‌ای‌تی‌اف از ملزومات اداره کشور است اما متأسفانه در ایران در گردونه سیاسی قرار گرفته است. من یک‌بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رئیس بانک مرکزی بدهند؛ اما من کمترین نظر را داشتم؛ مگر اف‌ای‌‌تی‌اف چیست که نمی‌گذارند تصویب شود، دو سال معطل کرده‌اند؛ دیگر دارم خفه می‌شوم از دست این‌ها؛ همین آقایان‌اند که بانی وضع موجودند. بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند، این‌ها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن اف ای تی اف اگر آسیب به کشور نیست پس چیست؟ (رجانیوز/9 خردادماه 1400/ کدخبر: 34793938)

 در مجموع توجه به برخی تناقضات عملکردی همتی درباره موضوعات پولی و مالی بیشتر ناظر به متخصصان و نخبگان بوده و برای اقشار متخصص و اهل فن قابل‌درک می‌باشد لیکن شناخت سیاسی این شخصیت اقتصادی دولت روحانی تنها محدود به اقتصاد و سیاست‌های پولی نیست از جمله باید در تصمیم‌گیری درباره وی به موضوعاتی همچون: سفارش هاشمی به به‌کارگیری وی در بانک مرکزی/ تمایلات سران شناخته‌شده اصلاح‌طلب به وی همچون: ابطحی، محمد هاشمی، حمایت وی از برجام و ... برای کاندیداتوری وی در جایی که عناصر محوری اصلاحات به دلیل سوابق امنیتی امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را ندارند نیز توجه کرد.

امروز احتمال اینکه اصلاح‌طلبان در سکوت خبری خود در حال اجماع سازی اصلاح‌طلبان بر روی عبدالناصر همتی باشند بسیار زیاد است زیرا:

اولاً: روند رو به رشد حمایت شخصیت‌های اصلاح‌طلب از همتی به‌وضوح دیده می‌شود.

ثانیاً: نامه مهر علیزاده به بهزاد نبوی و درخواست ملتمسانه برای حمایت اصلاحات از خودش نشان ارز متمایل شدن اصلاح‌طلبان به سمت همتی دارد.

 ثالثاً: برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی به‌منظور جدا کردن همتی از وابستگی به دولت و نشان دادن یک منتقد از عملکرد اقتصادی دولت برای تصحیح افکار عمومی

 دومینویی است که تصور کاندیداتوری همتی و نمایندگی اصلاحات از سوی وی را بیشتر تقویت می‌کند که می‌تواند نتیجه‌ای همانند انتخابات سال 1392 را برای فتح پاستور رقم بزند.

* رضا احمد زاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها