أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۷۴۲۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
تفاوت محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی با پنج کاندیدای دیگر این است که این دو پیش از برگزاری انتخابات اصلی، درگیر رقابتی سخت و نفسگیر در انتخابات دیگری هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از توسعه ایرانی: تفاوت محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی با پنج کاندیدای دیگر این است که این دو پیش از برگزاری انتخابات اصلی، درگیر رقابتی سخت و نفسگیر در انتخابات دیگری هستند.

در اردوگاه اصولگرایان تکلیف روشن است؛ کاندیدای اصلی آنها ابراهیم رئیسی است. اصلاح‌طلبان اما می‌گویند که تمام 11 گزینه آنها برای کاندیداتوری از سوی شورای نگهبان رد شده‌اند و از این رو کاندیدایی برای معرفی به مردم ندارند. هرچه می‌گذرد اما شواهدی بروز می‌کند حاکی از اینکه ممکن است این موضع اصلاح‌طلبان در دقیقه نود با چرخشی کامل به سوی حمایت از یک کاندیدای خاص تغییر کند.

حال همتی و مهرعلیزاده هر یک می‌کوشند که آن کاندیدای خاص باشند. هر دوی آنها ملتمسانه دست تمنای خود را به سوی اعضای اصلاحات دراز کرده‌اند. همتی خواستار حمایت اصلاح‌طلبان از وی شده و مهرعلیزاده هم دو روز پیش در نامه‌ای به بهزاد نبوی، رئیس جبهه اصلاحات خود را کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی کرده و از نبوی «استدعای فرصتی برای حضور و ارائه برنامه در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات» را کرده است.

حمایت ستاد جهانگیری از همتی؟

از سوی دیگر صبح دیروز اخباری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه ستادهای انتخاباتی اسحاق جهانگیری در اختیار همتی قرار گرفته‌اند. هرچند که شهیندخت مولاوردی از اعضای شورای سیاستگذاری انتخاباتی جهانگیری در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود که بعید می‌داند چنین اتفاقی رخ دهد.

به نظر می‌رسد تغییر بازی اصلاح‌طلبان در دقیقه نود دور از ذهن نباشد و این تعلل صرفا برای سنجش شرایط و انتخاب نهایی میان همتی و مهرعلیزاده است؛ آنچنانکه محمود صادقی، دیروز گفت که در میان اعضای جبهه اصلاحات برای دریافت برنامه مهرعلیزاده و همتی اختلاف وجود دارد

بدین ترتیب نه حمایت ستاد جهانگیری از همتی تایید شده و نه تاکنون پاسخی برای نامه و تقاضای مهرعلیزاده منتشر شده است اما بسیاری معتقدند که این وضعیت پایدار نیست.

توئیت جدید دبیرکل اعتماد ملی

از نشانه‌های پایدار نبودن آن تغییر موضع نسبی حزب اعتماد ملی است. الیاس حضرتی، دبیرکل این حزب روزهای گذشته وقتی شایعه حمایت این حزب از مهرعلیزاده مطرح شد، آن را تکذیب کرد و در توئیتر نوشت: «حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ‌کس نرفته و نامزدی ندارد.»

دیروز اما حضرتی در توئیت دیگری با تشویق آحاد ملت برای مشارکت در انتخابات نوشت که با دقت مواضع کاندیداها را رصد می‌کنیم. برخی این گفته را به معنی تغییر نظر این حزب و احتمال اعلام کاندیدای آن ظرف روزهای آینده تفسیر کردند.

همتی یا مهرعلیزاده؟ مسأله این است

عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین، این بی‌طرفی اصلاحات و عدم حمایت آن از کاندیدایی خاص را بازی پنهان اصلاح‌طبان عنوان کرده و افزوده مهرعلیزاده طیف اصلاح‌طلبان را نمایندگی می‌کند و آنها قطعا شانس پیروزی دارند.

خود اصلاح‌طلبان نیز حالا دیگر احتمال حمایت جبهه اصلاحات از مهرعلیزاده یا همتی را بیش از پیش مطرح می‌کنند. یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و نماینده حزب در جبهه اصلاحات ایران دیروز در گفت‌وگویی این احتمال را مطرح کرده و گفته است: «ممکن است جبهه به این جمع‌بندی برسد که از یکی از کاندیداها حمایت کند و به نظر من هنوز نمی‌توان این کتاب را بسته فرض کرد.»

او همچنین ادامه داده: «اگر بنا بر دعوت از کاندیداها باشد، هر دو کاندیدای اصلاح‌طلب به جبهه اصلاحات دعوت خواهند شد و ارزیابی من این است که به این سمت خواهیم رفت.»

بنابراین به نظر می‌رسد تغییر بازی اصلاح‌طلبان در دقیقه نود دور از ذهن نباشد و این تعلل صرفا برای سنجش شرایط و انتخاب نهایی میان همتی و مهرعلیزاده است؛ آنچنانکه محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیروز درباره امکان بررسی برنامه مهرعلیزاده در جبهه اصلاحات اظهار کرد که در میان اعضای این جبهه برای دریافت برنامه مهرعلیزاده و همتی اختلاف وجود دارد.

همتی از سال 68 تا 73 معاون سیاسی صدا و سیما بود. او با رسانه و بازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آشناست. حضور دو روز پیش همسرش در تلویزیون و اظهارات او در راستای همین فضاسازی‌های تبلیغاتی نگاه‌ها را به سوی او جلب کرد

بخت بالای همتی

اما از میان این دو کدام یک شانس بیشتر برای جلب حمایت اصلاحات را خواهند داشت؟ عبدالناصر همتی تا اینجای کار پر سر و صداتر و خبرسازتر بوده است. او اساسا حضور خود در سیاست را با مدیرکلی خبر در سازمان صدا و سیما آغاز کرد و از سال 1359 تا 1368 در این سِمت بود. از سال 68 تا 73 نیز معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود. از این رو با رسانه و بازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آشناست. حضور دو روز پیش همسرش در تلویزیون و اظهارات او در راستای همین فضاسازی‌های تبلیغاتی نگاه‌ها را به سوی او جلب کرد.

او همچنین عضو حزب کارگزاران سازندگی و کارگزارانی‌ها همزمان که بر حمایت صد در صد از وی تصریح می‌کنند، سخت در تلاش برای جلب حمایت سایر اصلاح‌طلبان نیز هستند. روزنامه کارگزاران دیروز برای دومین روز پیاپی با عکسی بزرگ از عبدالناصر همتی صفحه نخست خود را به طور کامل به برنامه انتخاباتی او اختصاص داد. علاوه بر این، اقبال چهره‌های اصلاح‌طلب دست کم تا اینجای کار به سوی او بیشتر بوده است. در همین ارتباط عطاءالله مهاجرانی دیروز در توئیتی نوشت که در انتخابات شرکت می‌کند و به همتی رأی می‌دهد.

در حالیکه مهرعلیزاده چند روز پیش با درخواست حمایت از اصلاح‌طلبان از رقم زدن دوم خردادی دیگر سخن گفته بود، مهاجرانی اما با خبر رأی دادنش به همتی نوشت که «امیدوارم شاهد ۲ خرداد دیگری باشیم و صدای ما که در سخنان و مواضع همتی ظهور دارد، شنیده شود.»

با وجود این نشانه‌ها اما باز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که اصلاح‌طلبان در آخرین لحظه چه تصمیمی خواهند گرفت. اصلاحات در آستانه انتخابات کماکان بلاتکلیف است و بسیاری معتقدند که به زودی از این بلاتکلیفی درخواهد آمد؛ به ویژه اینکه اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نکرده‌اند و به باور بسیاری همین نشانه‌ای است بر اینکه آنها احتمالا پشت سر یک کاندیدای خاص در انتخابات خواهند ایستاد.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها