أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۷۶۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
با اتمام ذخایر شکر وارداتی با ارز 4200 تومانی، اکنون شکر با نرخ ارز نیمایی در حال عرضه به بازار است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آنا، این بار قطار گرانی‌ها در ایستگاه یکی از مهمترین کالاهای اساسی کشور یعنی شکر توقف کرده است و به تدریج قیمت و عرضه تمام محصولات با پایه شکر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما آنچه در کنار گرانی و بعضا کمیابی شکر موجب پیدایش نگرانی هایی در بین فعالان این بخش شده نادیده گرفتن ظرفیت تولید ملی و اهتمام سیاست گذار به واردات نیاز مصرفی جامعه با نرخ ارز نیمایی است.

توان خودکفایی در تولید شکر را داریم

پیمان صفردوست رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران می‌گوید زیرساخت موجود در کشور برای تولید شکر 2 میلیون و 300 هزار تن است و امسال حدود 2 میلیون تن تولید شکر داشته ایم که این میزان تولید می‌تواند کشور را از واردات آن بی نیاز کند.

وی ادامه داد: انتخاب تامین شکر از مجرای داخلی یا خارجی بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است.

رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران بیان کرد: در واردات شکر به دلیل محدودیت ارزی و افزایش قیمت جهانی آن با ارزبری قابل توجهی روبرو هستیم علاوه بر اینکه سود ناشی از واردات تنها در جیب عده ای خاص و محدود (واردکننده و واسطه ها) می رود.

صفردوست افزود: اگر نیاز جامعه مصرفی از راه توان و ظرفیت های تولید ملی تامین شود کشور در حوزه تولید آن محصول به خودکفایی رسیده و وابستگی به خارج قطع می شود، همچنین هزینه های جاری تولید همانند مالیات، بیمه و افزایش اشتغال به مردم برمی گردد.

وی تصریح کرد: حتی اگر به دلیل افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام شده تولید یک محصول در داخل کشور با هزینه واردات آن یکسان باشد باز به دلیل سود اقتصادی ناشی تولید ملی، باید در جهت قطع واردات و رونق تولید داخلی قدم برداشت.

رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفت: اگر تمام کارخانه ها حداقل با 80 درصد ظرفیت خود کار کنند قطعا هزینه های تولید آن کالا در کشور کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

صفردوست تاکید کرد: در عرصه تولید در صورت کاهش حمایت دولت و اهتمام او به واردات ظرفیت تولید کاهش یافته و هزینه تمام شده تولید ملی افزایش می‌یابد.

قیمت شکر چند؟

از اواسط اردیبهشت امسال شکر مصرفی خانوار در فروشگاه‌ها، سوپرمارکت ها، خواروبار فروشی هاو میادین میوه و تره بار در بسته بندی یک کیلوگرمی و با قیمت 8 هزار و 700 تومان کمیاب یا نایاب شده بود و به هنگام مراجعه به بنکداران جهت خرید یا با جمله شکر موجود نداریم مواجه می شدیم و یا اینکه قیمت هر کیلوگرم شکر را جهت فروش 13 تا 15 هزار تومان اعلام می کردند.

حتی قنادان تهران به علت تاخیر در تحویل شکر حواله‌ای درب کارخانه به قیمت 11 هزار و 500 تومان مجبور به خرید شکر مورد نیاز خود از بازار آزاد و به قیمت 13 هزار و 500 تومان شده بودند.

کمبود عرضه و تغییرات قیمتی شکر در حالی در بازار اتفاق افتاده بود که انجمن صنایع قند و شکر از افزایش قیمت شکر ابراز بی اطلاعی می کرد تا اینکه شرکت بازرگانی دولتی در ابلاغیه ای به ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها، قیمت عرضه هر کیلوگرم شکر را از یکم خرداد 1400 برای کلیه مصارف 11 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

به رغم قیمت مصوب اعلام شده جدید در نرخ شکر، اما در حال حاضر آنچه مصرف کننده به لحاظ قیمتی برای خرید این کالای اساسی پرداخت می کند چیزی بیشتر از قیمت مصوب و حداقل با نرخ 15 هزار تومان در هر کیلوگرم است.

چرا شکر گران شد؟

از اواخر سال 98 با خروج شکر از لیست کالای مشمول ارز 4200 تومان و ورود آن به فهرست کالاهای وارداتی با ارز نیمایی، تاکنون هر آنچه در بازار عرضه می شد شکر های وارداتی انبار شده با نرخ دولتی بود به همین دلیل شکر با قیمتی پایین‌تر از 7 هزار تومان تحویل درب انبار می‌شد و پس از اعمال هزینه‌های مترتب و بسته بندی یک کیلوگرمی با نرخ 8 هزار و 700 تومان به فروش می‌رفت که از اواسط اردیبهشت امسال با اتمام ذخایر شکرهای وارد شده با ارز 4200 تومانی، شکرهای وارداتی با ارز نیمایی به چرخه توزیع و مصرف تزریق شده به همین دلیل قیمت شکر افزایش یافته است.

اکنون شکر با نرخ 11 هزار و 500 تومان تحویل درب انبار می‌شود و پس از اعمال هزینه‌های مترتب، شکر در بسته‌های یک کیلوگرمی با نرخ 15 هزار تومان به فروش می رسد.

در تعیین و اعلام قیمت نهایی شکر برای مصرف کننده مجموعه ای از قیمت جهانی شکر، نرخ ارز نیمایی، هزینه های مرتب همانند نرخ حمل و نقل، بسته بندی و ... لحاظ می شود.

در سالی که به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده باید تقویت و رشد تولید داخلی به ویژه در زمینه تامین کالای اساسی مردم در اولویت قرار بگیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها