يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۷۶۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
معاون رئیس جمهور اسبق ایران در ویژه‌برنامه انتخاباتی شبکه المیادین پیشاپیش ضمن ادعای کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یک علت آن را «ناکامی دولت روحانی» دانست اما تأکید کرد که اصلاح‌طلبان «با انتخابات قهر نمی‌کنند».
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، شبکه خبری المیادین لبنان، امروز پنجشنبه در ادامه ویژه‌برنامه پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران، میزبان «سید محمد علی ابطحی» از معاون رئیس جمهور اسبق ایران بود. 

ابطحی در این برنامه، اصولگرایان را پیروز انتخابات معرفی و پیشاپیش ادعا کرد که مشارکت مردم در انتخابات کنونی کم خواهد بود. او با بیان این ادعا که هر وقت مشارکت در انتخابات پایین باشد، نتیجه به سود اصولگرایان است، گفت، اصولگرایان رأی مشخص و معینی دارند که زیاد نمی‌شود و هر وقت آنها همه شرکت کنند و طرف مقابل شرکت نکند، پیروز می‌شوند و فکر می‌کنم در این مرحله نیز اصولگرایان پیروز انتخابات هستند. 

مجری المیادین گفت، پس شما پیش‌بینی می‌کنید که یک نامزد اصولگرا در این انتخابات پیروز می‌شود؛ ابطحی [با خنده] پاسخ داد، بله مردم می‌گویند [رئیس جمهور] انتخاب شده.

ابطحی: روحانی یکی از علل مشارکت پایین است
 
مجری المیادین: شما چه می‌گویید؟ - ابطحی: ما میخواهیم عملا در انتخابات فعال باشیم. مجری: شما لحظاتی قبل گفتید که ایرانی‌ها در این فضای کنونی ناامید هستند - ابطحی: نظرسنجی‌ها اینطور می‌گوید [که اصولگرایان پیروز انتخابات هستند].

مجری: آیا علت آن ناکامی‌های دولت روحانی نیست؟ - ابطحی: بله این مسئله هست... همچنین...

مجری: نبودن نامزد اصلاح‌طلب هم؟ - ابطحی [مقصود مجری را متوجه نشد و گفت] آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست. از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار شد و البته در دولت دوم از اصلاح‌طلبان استفاده نکرد و اصلا خودش هم نگفت که اصلاح‌طلب است.  خب، مسئله [ناکامی و عملکرد] روحانی یک علت است. علت دیگر فشار شدید مخالفان روحانی... انگار که آنها ترامپ را دوست داشتند که بر ایران فشار می‌آورد و همچنین در گفت‌وگوهای امروز [مقصود وی، مناظرات است] کسی نگفت که ایران تحت فشار شدید ترامپ بوده است و همه مشکلات را به روحانی و به داخل کشور برمی‌گردانند. ما در  ایام [ریاست جمهوری] ترامپ، در جنگی واقعی بودیم که فشار حداکثری بر ایران بود. 

مجری المیادین پرسید، نمی‌ترسید اگر در این انتخابات شرکت نکنید، بر  آینده اصلاح‌طلبان تاثیر منفی بگذارد؟. ابطحی پاسخ داد: ما غائب نیستیم. ما در انتخابات حاضریم، اما برای ما نامزد اصلاح‌طلب رسمی باقی نماند. 

مجری المیادین گفت: خب نامزد رسمی اصلاح‌طلب ندارید اما چندی پیش روزنامه‌ای اصولگرا -که نامش خاطرم نیست- نوشت که شورای نگهبان یک هدیه به شما [اصلاح‌طلبان] داده است چون اصلا رأی ندارید که بخواهید در انتخابات شرکت کنید. ابطحی پاسخ داد: خب این حرف ایام رقابت انتخاباتی است. در این روزها این حرف‌ها گفته می‌شود. ما نُه نامزد معرفی کردیم و آنان رد کردند. 

مجری المیادین گفت:‌ آقای ابطحی شما گفتید که انتخابات تمام شد و رئیس جمهور انتخاب شده است؛ ابطحی حرف مجری را قطع کرد و پاسخ داد: خیر. چیزی که من گفتم... شوخی بود. مجری المیادین گفت، شما شوخی گفتید یا حرف جدی شما بود؟. ابطحی گفت، خیر. گفتم که مردم اینطور می‌گویند. مجری گفت: مردم چه می‌گویند؟ - ابطحی گفت: در فضای عمومی جامعه اینطور گفته می‌شود که همه اصلاح‌طلبان رد [صلاحیت] شدند و راه برای نامزد اصولگرا باز است. 

مجری المیادین پرسید: مشخصاً کدام نامزد؟ - ابطحی: من فکر نمی‌کنم همه نامزدان اصولگرا تا آخر بمانند.  مجری: شما مشخصا از آقای رئیسی صحبت می‌کنید؟ - ابطحی: بله. مجری: پس شما می‌گویید که آقای رئیسی، رئیس جمهور آینده خواهد بود. - ابطحی: اگر در این هفته مردم به صندوق‌های رأی اقبال نکنند [بله، آقای رئیسی رئیس جمهور می‌شود] چرا که در دور قبل در هفته آخر آقای خاتمی از مردم خواست که رأیشان به دولت روحانی را تکرار کنند و فضا در هفته آخر کاملا تغییر کرد. 
 
ابطحی در ادامه، در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امروز جبهه اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی ساختار خود دارد، گفت، فکر می‌کنم اگر مسائل ایران را از سال‌های گذشته دنبال کنید، می‌بینید که ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ تحت فشار شدید هستیم. همه روزنامه‌ها و رسانه‌ها علیه سران ما تبلیغ می‌کنند و دو عضو بارز هم در اقامت اجباری هستند. طبیعتا در این فضا و مشکل روحانی... که اعلام کرد اصلاح‌طلب است ... مجری: با اصلاح‌طلبان بدرفتاری کرد؟ - ابطحی:‌ بله در ابتدا اعلام کرد... ما نُه نامزد معرفی کردیم و همه رد شدند. ما امیدواریم که مشارکت مردم بالا باشد. اما واقعیت این است که مردم تا الان نمی‌خواهند مشارکت کنند.  شما اگر الان در خیابان بروید و سوال کنید متوجه می‌شوید. اما به هر حال،‌ ما با انتخابات قهر نمی‌کنیم. این انقلاب انقلاب ماست... اما نامزدان ما این بار همه رد شدند.

تجمع برای رئیسی تجمعی بزرگ بود
در ادامه برنامه مجری برنامه با اشاره به تصاویر تجمع انتخاباتی برای سید ابراهیم رئیسی در استان خوزستان، آن را «تجمعی بزرگ» توصیف کرد و با بیان اینکه این حضور ثابت می‌کند که انگیزه‌های زیادی برای مشارکت [مردم] در انتخابات هست، پرسید، اگر رئیسی در این انتخابات پیروز شود و بگوید می‌خواهد دولتی ائتلافی تشکیل بدهد و دست دراز کند برای این کار شما چه می‌گویید، ابطحی پاسخ داد: اول بگویم که من احترام زیادی برای آقای رئیسی قائل هستم... اما در ایران شعارهای رنگارنگی سر می‌دهند. نامزدها در تلویزیون شعارهایی می‌دهند اما فکر نمی‌کنم این شعارها در میدان عمل اجرا شود... من از این حرف آقای رئیسی که گفت باید به قومیت‌های مختلف ایران توجه کنیم، استقبال می‌کنم و در خصوص تشکیل دولت ائتلافی من تصورم این نیست که منظور ایشان از تشکیل دولت ائتلافی،‌ ائتلاف با اصلاح‌طلبان باشد و فکر می‌کنم ائتلاف با جریان‌های داخل اصولگرایی باشد. 

المیادین در پایان پرسید، جدای از اختلاف نظر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، مشارکت مردم در انتخابات چقدر مهم است. ابطحی پاسخ داد: من شخصا خیلی معتقدم که مهم است که مردم شرکت کنند. چرا که تعیین سرنوشت کشور است و نمی‌توانیم به تعیین سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشیم. من همینجا از طریق شبکه شما از همه مردم و برادران و خواهران می‌خواهم که پرشور در انتخابات شرکت کنند چرا که مشارکت بالا در گفت‌وگو با غرب و مسائل دیگر... پشتوانه کشور است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها