يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۷۹۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
در دوره بیش از ۲/۵ ساله ریاست همتی بر بانک مرکزی دلار با رشد ۲۴۸ درصد از ۹هزار و ۱۵۵ در ۳ مرداد ۹۷ به ۳۱ هزار و ۸۵۶ تومان در مهرماه ۹۹ رسید. همتی در بین ۱۰ رئیس بانک مرکزی در پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدترین عملکرد را داشته است؛ چرا که در دوره وی دلار سالانه ۸۰ درصد رشد داشته درحالی‌که میانگین رشد قیمت دلار در دوره روسای بانک مرکزی ۲۷ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه 598، ۱۰ ضربه مهلک عبدالناصر همتی به پیکره اقتصاد ایران تنها در ۳۴ ماه
 
1️⃣- جهش ۲۴۸ درصدی ارز
در دوره بیش از ۲/۵ ساله ریاست همتی بر بانک مرکزی دلار با رشد ۲۴۸ درصد از ۹هزار و ۱۵۵ در ۳ مرداد ۹۷ به ۳۱ هزار و ۸۵۶ تومان در مهرماه ۹۹ رسید. همتی در بین ۱۰ رئیس بانک مرکزی در پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدترین عملکرد را داشته است؛ چرا که در دوره وی دلار سالانه ۸۰ درصد رشد داشته درحالی‌که میانگین رشد قیمت دلار در دوره روسای بانک مرکزی ۲۷ درصد بوده است.

2️⃣- رشد ۴۰ درصدی نقدینگی در یکسال
در پایان سال ۱۳۹۹ رقم نقدینگی کشور به ۳ هزار و ۴۷۵ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسیده  که نسبت به پایان سال ۹۸ شاهد رشد ۴۰/۶ درصدی بوده است. این مقدار رشد بالاترین نرخ در ۴۰ سال اخیر بوده است.

3️⃣-  عدم توفیق در هدف‌گذاری تورم و ایجاد بی‌اعتمادی به بانک مرکزی
همتی و تیم بانک مرکزی برای سال ۱۳۹۹ نرخ ۲۲ درصدی (۲ درصد بالاتر یا پایین‌تر) را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده بودند اما در پایان سال ۱۳۹۹ نرخ تورم به ۳۶/۴ درصد رسید.

4️⃣- رکوردار تورم در ۶۰ سال اخیر
در دوره ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی نرخ تورم سالانه در دو سال پیاپی به بالای ۴۰درصد رسید که این اتفاق (بدون در نظر گرفتن سال ۱۳۷۴) در ۶۰سال اخیر بی‌سابقه بوده و رکورددار است.

5️⃣- سانسور آمارهای اقتصادی و ایجاد بی‌اعتمادی به بانک مرکزی
در دوره همتی اغلب آمارهای اقتصادی یا کاملا سانسور شدند یا اینکه مسئولیت تولید آن از بانک مرکزی به مرکز آمار ایران انتقال یافت. توقف انتشار صورت مالی بانک‌های دولتی از دیگر اتفاقات دوره همتی بوده است. همتی هم در بیمه مرکزی و هم در بانک‌هایی مثل بانک ملی، رکوردار سانسور آمارهای عملکرد است.

6️⃣-  ضعف مدیریتی در عدم بازگشت ۱۵ میلیارد دلار ارز صادراتی
در دوره همتی ۱۵ میلیارد دلار از ارزهای صادراتی سال ۹۷ و ۹۸ به کشور بازنگشته است. گفته می‌شود بخشی از این ارزها در بازار ملک ترکیه سرمایه‌گذاری شده و بخش قابل‌توجهی نیز از طریق قاچاق کالا وارد کشور شده است.

7️⃣- مشارکت در شوک آبان ۹۸
در ابتدای دولت روحانی قیمت بنزین سهمیه‌ای ۴۰۰ تومان بود که این قیمت تا سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰۰ تومان رسید. اما نکته جالب‌توجه اینکه براساس نامه‌ای که اخیرا متن آن افشا شده، همتی نه‌تنها نسبت به وقوع شوک در آبان ۹۸ هشدار نداده، بلکه خواستار افزایش قیمت بنزین به ۵هزار تومان نیز بوده است. این پیشنهاد درحالی است که همتی ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۹ حوادث آبان را مقصر التهابات ارزی و حوادث سیاسی-امنیتی پس از آن معرفی کرده است.

8️⃣- عدم مدیریت خروج ۲۳ میلیارد دلار سرمایه از کشور
براساس نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، در ۹ماهه سال ۹۹ خالص حساب سرمایه به منفی ۵/۱ میلیارد دلار رسیده است. این شاخص که بیانگر خروج سرمایه از کشور است، حجم آن در دوره همتی یعنی از مرداد ۱۳۹۷ تا  ۹ماهه سال ۹۹ در مجموع به منفی ۲۳ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار رسیده است.

9️⃣- عدم مدیریت رشد ۹۵ درصدی تسهیلات‌دهی به غیرمولدها در یک سال
در سال ۱۳۹۹ بانک‌های کشور ۱۸۹۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند که نسبت به سال ۹۸ رشد ۹۴/۸ درصدی داشته است. بااین‌حال مشخص نیست این تسهیلات سر از کدام بازارهای مالی درآورده‌اند.

  10- عدم مدیریت رشد ۲۱۵ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی
در آخرین روزهای مدیریت ولي‎‌اله سيف، بدهی دولت به بانک مرکزی حدود ۳۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در آخرین گزارش بانک مرکزی به ۱۱۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی در دوره همتی بدهی دولت به بانک مرکزی رشد ۲۱۵ درصدی داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها