امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۸۸۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۱۷ تير ۱۴۰۰
گوشه‌ای از خسارت‌های برجام؛
یکی از موانعِ خودساخته‌ی دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه تامین برق، قراردادی به نام برجام بود که امکان حرکت به سوی تولید برق هسته‌ای را لااقل تا 15 سال به تعویق انداخت.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، گاهی اوقات پیچیدگی‌ مسائل سیاسی و اجتماعی آنقدر زیاد می‌شود که ارتباط برخی موضوعات را به راحتی نمی‌توان درک کرد؛ اگر بگوییم "قرارداد برجام موجب افزایش فوت بیماران کرونایی شده است" شاید به عده‌ای بربخورد اما واقعیت را نمی‌توان و نباید انکار کرد.

کمبود برق طی چندسال گذشته و قطعی های مکرر بخصوص در فصل گرما به جزء شومی از زندگی مردم تبدیل شده است؛ قطعی‌های اجباری برق با اعتراضاتی نیز همراه بوده، کاسبانی که به کارشان لطمه خورده، کارخانه‌هایی که تولیدشان متوقف شده، کشاورز، جوشکار، نجار، خیاط .... همه و همه به نوعی از شرایط موجود گله‌مند و تفکیکی هم بین دستگاه‌های مختلف حکومتی قائل نمی‌شوند حال آنکه با قاطعیت می‌توان ادعا کرد قطعی برق صرفا ماحصل عملکرد "دولت" است.

میزان مصرف سالانه برق را برمبنای نمودارهای انرژی می‌توان به آسانی پیش‌بینی کرد، اما تامین نیازهای پیش‌بینی‌شده کار آسانی نیست؛ بعبارتی دولت می‌بایست هرسال ظرفیت تولید برق کشور را افزایش دهد تا در سال بعد دچار کمبود برق نباشد اما در دولت روحانی شیب توسعه نیروگاه‌های تولید برق به شکل باورنکردنی کاهش یافت.

از اختلال در فعالیت کارخانه‌ها تا فوت بیماران کرونایی بدلیل قطعی برق

یکی از موانعِ خودساخته‌ی دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه تامین برق، قراردادی به نام برجام بود که فعالیت‌های هسته‌ای را به شدت محدود کرد و امکان حرکت به سوی تولید برق هسته‌ای را لااقل تا 15 سال به تعویق انداخت.

از اختلال در فعالیت کارخانه‌ها تا فوت بیماران کرونایی بدلیل قطعی برق

مقام معظم رهبری از ابتدای مذاکرات هسته‌ای بر این نکته تاکید داشتند که کشور باید بر توانمندی داخلی تکیه کند و وام‌دار بیگانگان نباشد، ایشان همچنین عنوان کردند که به مذاکره با طرف غربی خوشبین نیستند اما دولت فعلی که از ابتدا راه‌حل تمام مشکلات کشور را در اروپا و آمریکا جستجو می‌کرد بدون توجه به پتانسیل‌های داخلی، تمرکز دستگاه اجرایی کشور را معطوف به کشورهای غربی کرد؛ دولتمردان ایران آنچنان نسبت به توانمندی‌های داخل کشور نگاه تحقیرآمیزی داشتند که حتی "آب خوردن مردم" را نیز وابسته به بیگانگان می‌دانستند.

مذاکرات برجام در نهایت شرایطی را بوجود آورد که صنعت هسته‌ای در معرض خواست بیگانگان متحمل خسارت‌هایی شد و ظرفیتی که می‌شد با تکیه بر آن برق موردنیاز کشور را تامین کرد به حاشیه رانده شد.

همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره دارند، تولید برق هسته‌ای یکی از نیازهای قطعی کشور است که اگر جدی گرفته نشود کشور را در آینده با چالش روبرو خواهد کرد، قطعی‌های اخیر فقط گوشه‌ای از مشکلات ناشی از کمبود برق است، تصور کنید در دهه‌های آینده سوخت فسیلی به اتمام برسد، در چنین شرایطی کشور برق با چه وضعیتی روبرو خواهد شد (این نکته را نیز باید در نظر داشت که تولید برق از طریق انرژی خورشیدی و صفحات نوری بسیار پرهزینه است به همین دلیل کشورهایی مثل فرانسه، بلژیک، مجارستان، سوئیس و... به سمت تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای روی آورده‌اند).

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد در آی‌سی‌یو یکی از بیمارستان‌ها در پی قطعی برق بیماران یکی‌یکی در حال اکسپایر شدن هستند؛ در همین خصوص دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری نیز ضمن تایید اینگونه اتفاقات اظهار داشت: ما با چنین صحنه‌هایی بارها مواجه شده‌ایم. اکسیژن که قطع می‌شود بعضی از ونتیلاتورها از دچار اختلال عملکرد می‌شوند. بعضی از ونتیلاتورها که توربینی هستند کاملا از کار می‌افتند. رفت و آمد اکسیژن بسیار اثر بدی بر بیمار دارد. وقتی که چنین اتفاقی می‌افتد، تا کادر درمان بتوانند اکسیژن را تکمیل کنند گاها مشاهده شده که بیماران مبتلا به کرونا جان می‌سپارند. بارها گفته‌ام که متاسفانه وزارت بهداشت جزئیات مرگ بیماران کووید ۱۹ را منتشر نمی‌کند.

دکتر هاشمیان همچنین بیان داشت: مساله‌ای که در مورد قطعی برق و مواجه شدن این شرایط برای دستگاه‌های ونتیلاتوری که وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده وجود دارد این است که وزارت بهداشت بدون هماهنگی و بررسی انجمن این دستگاه‌های ونتیلاتور را خریداری کرده است. آنها با قطعی برق دچار اختلال شدید در عملکرد می‌شوند. دستگاه ونتیلاتور تلویزیون نیست که با متصل شدن به برق اضطراری عملکردش بدون اختلال ادامه داشته باشد. کوالیتی دستگاه ونتیلاتور کاملا دچار افت می‌شود. برق اضطراری کیفیت عملکرد را کاهش می‌دهد و فشار اکسیژن کم می‌شود و بیمار از دست می‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها