أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۸۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۱۷ تير ۱۴۰۰
نگرانی‌ها از شیوع ویروس دلتا در همه نقاط کشور قوت گرفته است. تعداد تست‌های پی‌سی‌آر به طور بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر زیاد شده و آمار مبتلایان نسبت به اوایل هفته بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه ایران با رؤسای بیمارستان‌ها و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت مبتلایان و آمار فوتی‌ها در پیک پنجم کرونا به گفت وگو پرداخت و نوشت: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید شناسایی شد، ۱۶۶ جان هم راهی قبرستان‌ها شد و عدد بستری و ترخیص نیز در توازن منفی است. از طرفی کماکان آمار واکسیناسیون روزانه کرونا نیز ۴۴ هزار و ۲۶۵ دوز در شبانه‌روز برآورد می‌شود. طبق اعلام وزارت بهداشت مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دوز رسیده است. فرمانده عملیات ستاد کرونای تهران بر لزوم تسریع واکسیناسیون گروه‌های سنی ۵۰ تا ۶۰ سال تأکید می‌کند.

همچنین روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد؛ براساس پیش‌بینی‌ها تا فردا صبح (پنجشنبه ۱۷ تیر) یک‌ونیم میلیون دوز واکسن جدید وارد کشور می‌شود و هفته آخر تیر نیز یک و نیم میلیون دوز واکسن دیگر به کشور می‌رسد، علاوه بر این اکنون ۳۸۰ هزار دوز واکسن کووبرکت در اختیار داریم و ۴۰ هزار دوز دیگر در حال برچسب‌گذاری است. طبق آنچه علیرضا رئیسی گفته است؛ در اولویت واکسیناسیون بعدی گروه‌های سنی استان‌های جنوبی و شرقی کشور سریع‌تر از دیگر افراد همسالشان در سایر استان‌ها واکسن کرونا دریافت می‌کنند. به گونه‌ای که واکسیناسیون در این استان‌ها از ۶۵ سال به بالا اعلام خواهد شد، اما در دیگر استان‌ها از ۶۸ سال به بالا (هر دو سال در یک گروه) اعلام می‌شود تا از ازدحام نیز پیشگیری شود.

شیوع کرونا در ۱۲۰ شهر قرمز

در شرایطی که نقشه کرونایی کشور دستخوش یک واریانت جدید شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عدد ۶۸ درصد و در برخی استان‌ها به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است، بیمارستان‌ها در پایتخت و ۱۲۰ شهر قرمز کرونایی نیز با وخامت اوضاع فعلی به حال آماده‌باش کامل درآمده‌اند. در تهران موارد بستری نسبت به دو هفته پیش ۵ برابر افزایش یافته و البته گزارش‌های رسیده از مراکز درمانی نشان می‌دهد؛ نوجوانان و جوانان بالاترین درصد ابتلا و درگیری را با ویروس دلتا دارند.

در این میان سطح گردش ویروس در تهران در حالی فعال‌تر شده که در گروهای‌های سنی ۷۰ تا ۸۰ سال موارد بستری کاهش پیدا کرده است. مسئولان مدیریت کرونا در تهران بخشی از این موضوع را به دلیل تزریق واکسن و بخش دیگر هم حضور نیافتن برخی افراد پرخطر در محیط‌های اجتماعی می‌دانند. در حال حاضر طبق رصدهای ستاد کرونا در تهران، الگوی مراجعه بیماران تغییر کرده است. در طول هفته اخیر بالاترین میزان گروه سنی که بستری شدند در ابتدا گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال و بعد گروه ۴۰ تا ۵۰ سال و در مرحله بعدی ۳۰ تا ۴۰ سال بوده است.

ابتلای بالای گروه‌های سنی زیر ۴۰ سال البته گلایه‌های مسئولان را نیز در پی داشته است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره به «ایران» می‌گوید: با وجود آنکه تهران در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد اما ما آرایش دفاعی متناسب با شهر قرمز را از سوی اصناف نمی‌بینیم. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت زنگ خطر چرخش بالای ویروس دلتا را به صدا درآورده است. دیروز نیز فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونای استان تهران اعلام کرد که گونه دلتا یا همان ویروس جهش‌یافته هندی بتدریج الگوی غالب ایران خواهد شد.

علیرضا زالی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید:« تقریباً هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت‌های جهش‌یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می‌تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند.» به گفته وی، علائمی که در گذشته در مراجعان سرپایی داشتیم، شامل سرگیجه، سردرد و علائم توأمان گوارشی بود که در مراجعان سرپایی فعلی آبریزش بینی و مواردی از این قبیل بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین علائم چشمی جزو علائم نسبتاً شایع در بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی است.

ضعف، بی‌حالی و سرگیجه همچنان بالاترین علامت‌های مراجعان بخش‌های سرپایی را تشکیل می‌دهد. همچنین مطابق اعلام زالی؛ ابتلای بیشتر گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال در روزهای اخیر در تهران، بالا رفتن مرگ‌ومیر در گروه پایین‌تر، کوتاهتر شدن شروع علائم بالینی تا بستری شدن در بیمارستان‌ها و زمان کوتاه بستری شدن از بخش عادی به مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها، نشان‌دهنده این است که با واریانت جهش‌یافته در تهران که همان گونه دلتا است، مواجه هستیم. به گفته زالی؛ موضوعی که در آزمایش‌های مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان‌ها در روزهای اخیر جلب توجه می‌کند، بالا بودن بار ویروسی در آزمایش‌های به عمل آمده است که نشان می‌دهد دستخوش یک واریانت جهش یافته جدید هستیم.

از طرفی با ورود به موج پنجم کرونا سازمان بهشت زهرای تهران در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت و کارکنان این سازمان برای پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته وارد شرایط ویژه و بحرانی شدند. سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به اینکه پیک مرگ کرونایی شهر تهران بشدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد، گفت: در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم اما در روزهای گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

آرایش دفاعی را از سوی اصناف در تهران، قرمز نمی‌بینیم

جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت پیک پنجم کرونا و آرایش بحرانی بیمارستان‌های پایتخت به دلیل شیوع ویروس دلتا به «ایران» می‌گوید: از یکی دو هفته قبل روند ثابت قبلی در تعداد موارد بستری روند افزایشی به خود گرفت و نسبت به یک ماه گذشته صعودی شد. به دلیل اینکه انتقال و سرایت این جهش ویروس کرونا نسبت به جهش‌های قبلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد به سرعت واکنش نشان داده شد و تهران به عنوان شهر قرمز شناخته شد و بلافاصله پروتکل‌های بهداشتی برای شهر قرمز تهران به اجرا درآمد هرچند که ضابطین بهداشتی در کنار سایر نیروهای ستاد ملی مقابله با کرونا بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت دارند اما متأسفانه آمادگی و شکل برخورد با وضعیت قرمز یا حالت دفاعی قرمز را در اصناف و مشاغل نمی‌بینم. هر چند که مردم استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند اما گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد بسیاری از اصناف به اجرای پروتکل‌ها پایبند نیستند.

وی در ادامه با اشاره به تعطیلی مشاغل گروه سه و چهار نیز عنوان می‌کند: برخی اماکن عمومی از جمله ورزشگاه‌ها و سالن‌هایی که زیرمجموعه نهادها و سازمان‌های خاصی هستند، تعطیل شده‌اند. هرچند که تجمعات در مجامع عمومی کنسل اعلام شده با این حال آرایش خوبی در منطقه قرمز ایجاد نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره روند واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال در استان تهران نیز می‌گوید: واکسیناسیون گروه‌های هدف که در اولویت هستند در حال انجام است سالمندانی که دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت کرده بودند دوز دومشان در حال تکمیل است و از چند روز پیش در حال تکمیل واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال هستیم و از آخر هفته با واردات محموله جدید واکسن گروه‌های سنی جدید را اعلام می‌کنیم.

تزریق واکسن در ۸۰ مرکز تجمیعی

وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون کرونا باید تسریع شود؛ می‌افزاید: در حال حاضر در تهران روزانه حدود ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا به شهروندان بالای ۷۰ سال تزریق می‌شود، ولی اگر واکسن بموقع تأمین شود می‌توان ظرفیت تزریق را با این تعداد مراکز تجمیعی به حدود ۷۰ هزار دوز رساند. مشاهدات ما نشان می‌دهد سالمندان بالای ۷۰ سال که واکسن دریافت کرده‌اند نسبت به کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند مرگ‌ومیر کمتری دارند که نشان می‌دهد واکسن باید با جدیت برای گروه‌های سنی حساس به سرعت تزریق شود.

وی با بیان اینکه در تهران هم‌اکنون ۸۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون داریم، می‌افزاید: ما منتظریم هرچه سریع‌تر واکسن‌های ایرانی کرونا به سبد واکسیناسیون افزوده شود تا طرح گسترده واکسیناسیون عمومی در کشور افزایش چشمگیری پیدا کند.

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه موارد بستری نسبت به هفته‌های پیش در تهران در برخی مراکز درمانی دو برابر شده است؛ می‌گوید: خوشبختانه مهارت و تجربه پزشکان شاغل در بخش‌های کرونا افزایش یافته و از طرفی بخش‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها به ونتیلاتور مجهز شده و منابع کافی اکسیژن نیز در بیمارستان‌ها فراهم است همه اینها از مرگ‌ومیر بیماران کم می‌کند به شرطی که بیماران نسبت به علائم‌شان هوشیار باشند و پیش از آنکه بیماری وارد فاز التهابی شود به مراکز سرپایی مراجعه کنند. در پیک چهارم کلینیک‌های تخصصی سرپایی برای بیمارانی که نیاز به داروهای تزریقی دارند راه‌اندازی شده و این موضوع علاوه بر اینکه به کاهش اشغال تخت‌های بیمارستانی کمک کرده همچنین بیماران می‌توانند بدون دغدغه تخت بیمارستانی و با نظارت پزشک تحت درمان داروهای ضد ویروسی قرار بگیرند.

افزایش دیگری با ویروس دلتا در نوجوانان و جوانان

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا درباره وضعیت بیماران مراجعه‌کننده به این بیمارستان ریفرال به «ایران» می‌گوید: دو هفته قبل تعداد بیماران کرونایی به ۳۰ نفر رسیده بود الان دوباره نزدیک به ۱۵۰ بیمار کرونایی بستری داریم. مجدداً سه بخش دیگر را برای کرونایی‌ها فعال کردیم. نیمی از اورژانس را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم. دیروز ظهر اورژانس بیمارستان غلغله بود. هم بخش کرونا هم بخش غیر کرونا.

طالب‌پور با بیان اینکه افزایش مراجعه بیماران غیرکرونایی محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است؛ عنوان می‌کند: مردم در حوزه بیماری‌های غیر کرونایی بیش از این نمی‌توانند تحمل کنند و مراجعه نداشته باشند. این روزها بیش از پیک‌های قبلی ناراحتی‌های گوارشی و دیابت و قلبی همه به اورژانس مراجعه می‌کنند و انتظار دارند خدمات بگیرند. این در حالی است که نیروهای اورژانس به دلیل ماه‌ها فعالیت شبانه روزی خسته و پرستارها عمیقاً درگیر گرفتارهای روحی شده‌اند. بنابراین ما از مردم خواهش می‌کنیم از دورهمی‌ها و تجمعات پرهیز کنند چرا که به دلیل شدت شیوع بالای ویروس دلتا گمان می‌رود اعضای خانواده‌ها همگی یک جا درگیر شوند.

وی درباره وضعیت جراحی‌های الکتیو نیز می‌گوید: ما متناسب با دو کفه ترازو عمل می‌کنیم. دانشگاه علوم پزشکی تعداد تخت‌های بستری برای بیماران کرونایی را در هر بیمارستانی تعریف می‌کند. در حال حاضر ۳۰ درصد تخت‌های ما در خدمت بیماران کرونایی است و ۱۵۰ تخت از کرونایی‌ها اشغال شده است. متناسب با این کفه بیماران غیر کرونایی کمتر می‌شود و به محض کاهش پیک عمل‌های الکتیو فعال می‌شوند. در برخی روزها ضریب اشغال تخت ۱۱۰ درصد بود یعنی برای ۱۰ درصد تخت‌ها در یک روز دو مریض خوابیده‌اند به‌واسطه اینکه در پیک‌ها تخت‌ها اورلود می‌شوند. با این حال بخش‌های کرونا با اصول ایزولاسیون فعال هستند و برای بیماران کرونایی تغذیه مضاعف به منظور بهبودی سریع‌تر تعریف شده است.

به گفته طالب‌پور؛ هر چه از شیوع بحران کووید۱۹ می‌گذرد قدرت تشخیص، شناسایی و درمان سرپایی در مطب‌ها و مراکز سرپایی بالاتر می‌رود بخصوص آنکه جوانان بهتر به درمان سرپایی جواب می‌دهند. مریض‌هایی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند افراد میانسال ۵۰ تا ۶۰ سال هستند که علتش هم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای است.

رئیس بیمارستان سینا از افزایش ابتلا به ویروس کرونا در جوانان خبر می‌دهد و می‌گوید: در پیک اخیر ابتلا در جوانان و نوجوانان به وفور دیده می‌شود. در این گروه افراد اگرچه کمتر به فازهای خطرناک بیماری می‌رسند ولی عامل اصلی انتقال بیماری محسوب می‌شوند. افراد جوان به دلیل عادی‌انگاری درگیر ویروس می‌شوند و آن را به دیگران منتقل می‌کنند. افراد نوجوان و جوان ناقلان خوبی برای بیماری هستند و در عوض افراد مستعد و ضعیف مبتلایان بدی برای بستری در بیمارستان هستند.

وی با بیان اینکه سالمندان بالای ۷۰ سال به علت واکسیناسیون کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؛ عنوان می‌کند: اغلب بیماران ما افراد میانسالی هستند که واکسن نزده‌اند. (البته مواردی هم داریم که واکسن زده‌اند و گرفتار شده‌اند اما درصد مرگ‌ومیرشان بسیار اندک است).

تمهیدات جدید استانداری تهران برای دستگاه‌ها در موج پنجم کرونا

استاندار تهران با تأکید بر لزوم خودداری ادارات و دستگاه‌ها از برگزاری جلسات غیرضروری می‌گوید: در صورت ضرورت جلسات حداکثر با ۱۵ نفر برگزار شود. انوشیروان محسنی بندپی اظهار می‌دارد با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، متناسب با شرایط قرمز کرونایی ضرورت دارد کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی حتی‌المقدور از برگزاری جلسات خودداری کنند. وی می‌افزاید: چنانچه دستگاه‌های اجرایی اهتمام لازم درخصوص دستورالعمل‌های مذکور را نداشته باشند، برابر با ضوابط اقدامات انضباطی نسبت به آنها اعمال خواهد شد.

افزایش آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان

اخبار و تصاویر غم انگیزی از سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. نگاه‌ها همه به‌سمت سیستان و بلوچستان است. روز گذشته، ۲۷ نفر از اهالی این استان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تعداد فوت شدگان کرونا در استان به هزار و ۷۳۹ نفر رسیده است. بر اساس آمار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در شبانه روز گذشته با ابتلای هزار و ۵۳۳ مورد جدید، تعداد کل مبتلایان به ۶۵ هزار و ۵۶ نفر افزایش یافت و در حال حاضر در بیمارستان‌های استان و بخش‌های تنفسی، ۷۳۴ نفر با علائم مثبت کرونا بستری هستند.

همین آمارهاست که موجب وحشت و نگرانی اهالی استان شده است. آنها در گفت‌وگو با «ایران» گفتند، تخت‌های بیمارستانی پر است و بیماران سردرگم شده‌اند. حالا مردم نگاهشان به اقدامات دولت است. مشاهدات خبرنگار استانی «ایران» از منطقه نشان می‌دهد که همزمان با پیک پنجم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان، بیمارستان‌ها جای خالی ندارند. بیشتر مردم استان درگیر بیماری هستند و خیلی‌ها هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خانه نشین هستند. بیشتر مردم وحشت‌زده در خانه هایشان شب و روز می‌گذرانند. تمام ادارات تعطیل است و رفت و آمد مردم در بازار و کوچه و خیابان کمتر شده است. البته میادین اصلی شهر همچنان در اختیار کارگران روزمزد است آنهایی که مجبورند برای نان شب کار کنند در میادین اصلی شهر دیده می‌شوند آن هم بدون ماسک.

از سوی دیگر نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس در مصاحبه‌های مختلفی اعلام کردند، شرایط و وضعیت مردم در استان خوب نیست. خیلی‌ها عزیز از دست داده‌اند، بسیاری از افرادی هم که فاقد ‌شناسنامه‌اند، مبتلا می‌شوند اما آمارشان ثبت و ضبط نمی‌شود.

بیمارستان‌ها ونتیلاتور، داروی رمدسیویر و اکسیژن ساز نیاز دارند

نماینده مردم چابهار گفته است کیت تشخیص کرونا در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی استان وجود ندارد و چون در روستاها تعداد زیادی از افراد فوت می‌کنند، بدون آنکه مشخص شود کرونا داشته‌اند یا خیر؛ این افراد جزو آمار کرونایی‌ها به حساب نمی‌آیند، بنابراین مسئولان باید همه این مسائل را مد نظر بگیرند.

موضوعی که محمد هادی عباسی، مدیر روابط عمومی دانشگاه زاهدان به آن پاسخ می‌دهد: «تعداد موارد بستری و تعداد موارد مراجعه به بیمارستان افزایش پیدا کرده است. با وجود این حجم از بیماران طبیعتاً بیمارستان‌ها هم پر می‌شود.اما ما تا آنجا که می‌توانستیم تخت اضافه کردیم و حالا صرفاً در زاهدان بین ٨٠ تا ١٢٠ تخت خالی داریم. بیمار که وارد بیمارستان می‌شود ابتدا پذیرش می‌شود بعد از پذیرش است که فرد بستری می‌شود و افرادی که باید بستری شوند را حتماً در بیمارستانی بستری خواهیم کرد ممکن است بیمارستانی تخت خالی نداشته باشد ما موظفیم برای بیمار در بیمارستان دیگر تخت پیدا کنیم. مردم نگران تخت بیمارستانی نباشند ما همه تلاشمان را برای احداث تخت‌های جدید انجام خواهیم داد.»

ساخت یک بیمارستان توسط دولت

او در پاسخ به اینکه آیا بیمارستان‌های صحرایی راه‌اندازی شده است، می‌گوید: «سه بیمارستان سیار با حضور ارتش در استان راه‌اندازی و تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های فنی و درمانی، کیت‌های تشخیص، مراکز واکسیناسیون و تجهیزات لجستیکی مانند آمبولانس تأمین شده است.البته ارتش ٥٠ نفر از کادر بهداشتی خود را به استان فرستاده است. همچنین دولت یک بیمارستان در زاهدان ساخته است که هنوز افتتاح نشده امروز ١٠٠ تخت در این بیمارستان قرار داده و آن را در این چند روز تجهیز کرده‌ایم.»

عباسی می‌افزاید: «به‌خاطر کمیود نیروی کادر درمان ارتش نیروی انسانی در اختیارمان قرار داده است.کادر درمان در بیمارستان‌های زاهدان مشغول فعالیت هستند بیش از ٩١ درصد کادر درمان ما واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین از تمام امکانات دستگاه‌ها برای کاهش روند بیماری استفاده می‌شود.»

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در سفر به سیستان و بلوچستان اعلام می‌کند: بیمارستان سِل زابل که کار عمرانی آن تمام شده نیاز به تجهیزات دارد که قرار است تا هفته آینده مجهز شود.

جان بابایی تأکید می‌کند: تمام امکانات برای کاهش بیماری کرونا و همچنین کمک به روند بهبود شرایط کنونی در سیستان و بلوچستان، بسیج شده‌اند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها