أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۰۰۰
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۱۹ تير ۱۴۰۰
از شب یکشنبه واریز مرحله دوم سود سهام عدالت آغازشده و اغلب دریافت‌کنندگان این سود نسبت به مبلغ و زمان واریز آن ناراضی هستند.

به گزارش پایگاه 598، تعادل به سوءمدیریت دولت روحانی در موضوع سهام عدالت پرداخته است: از شب یکشنبه واریز مرحله دوم سود سهام عدالت آغازشده و اغلب دریافت‌کنندگان این سود نسبت به مبلغ و زمان واریز آن ناراضی هستند. بر اساس اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمام سود سهام عدالت در این مرحله هم واریز نشد و به دلیل کوتاهی دو شرکت مخابرات ایران و گروه مپنا همچنان ۱۰ درصد از سود سهامداران عدالت در دست این دو شرکت باقی‌مانده است. مبلغ ۷۰ و خرده‌ای هزارتومان سود سهام عدالت، اغلب سهامداران را به‌پای اعتراض کشانده و بسیاری از این افراد می‌گویند که این مبلغ سود نیست، حتی پول یک وعده غذایی هم نیست، شاید مسوولان مربوطه میزان تورم و گرانی‌ها در کشور را ندیده‌اند و این سود را داده‌اند.

 این صحبت‌ها و واکنش سهامداران نشان می‌دهد که مسوولان اقتصادی دولت دوازدهم نتوانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند و با محاسبه این نوع سودها وضعیت‌ها رضایتمندی را نسبت به گذشته کمتر کرده‌اند و مردم لحظه‌شماری می‌کنند تا دولت سیزدهم برای تغییر رویکردها روی کار آید. بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت باارزش اولیه یک‌میلیون تومانی نیز در روز ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت. درحالی‌که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت (اردیبهشت و خرداد سال گذشته) بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. نرخ سهام عدالت روزانه و در معاملات جابه‌جا می‌شود و نمی‌توان انتظار قیمت و یا سود ثابتی از آن داشت اما دارندگان سهام عدالت با توجه به قیمت خرید و متغیرهای اقتصادی انتظار سودی بیش از این را داشتند.

 علت عدم واریز سود  توسط دو شرکت چیست؟

روابط عمومی گروه مپنا مبنی بر توضیح علت اصلی این تأخیر چندماهه، گفته است که علت واریز نشدن این سود به دلیل عدم وصول مطالبات مپنا است. به‌محض وصول مطالبات و تأمین نقدینگی این سود پرداخت خواهد شد. محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات در رابطه با تأخیر در پرداخت سود سهام عدالت می‌گوید: در سال‌های اخیر به‌طور کل شاهد رشد حداکثری تورم همچنین افزایش هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی فنی و غیر فنی و افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد این ارگان در جامعه بوده‌ایم.

با اعلام رشد مرکز آمار مبنی بر این موضوع که کمترین رشد تورم مربوط به حوزه‌های ارتباطات و مخابرات در چند سال اخیر بوده است عدم ترمیم تعرفه‌های بخش ثابت مخابرات ایران در طول ۱۲ سال گذشته و همچنین متأسفانه وجود مطالبات حدود دو هزار میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران از نهادهای دولتی، خصوصی و مشتریان، عمل بخش سوددهی ثابت را از مدار خارج کرده است. ضمن عذرخواهی از سهامداران محترم عدالت ان‌شاء‌الله با تلاش حداکثری و با تعامل بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شاهدترمیم تعرفه‌های بخش ثابت پس از گذشت ۱۲ سال باشیم، همچنین با تلاش بیشتر بتوانیم مطالبات دو هزارمیلیاردی را وصول نمایم تا در این صورت بتوانیم این سود را به سهامداران سهام عدالت پرداخت کنیم.

 گلایه سهامداران  از دریافت سود سهام عدالت

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های پرداخت و تسویه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه گفت: سود سهامداران عدالت مربوط به ۴۰ درصد سود عملکرد سال ۹۸ شرکت‌ها در تاریخ ۱۴ تیرماه به‌حساب ۴۳ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۱۳ نفر واریز شد. مردم برای اطلاع از سودهای دریافت شده سهام عدالت خود می‌توانند به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۱۵۶۹ تماس بگیرند و از واریز سود خود مطلع شوند.

 مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سمات گفت: در این بار مبلغ ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سودهای دریافتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت از ۳۶ شرکت دریافت شده و در ۴۰ درصد باقی‌مانده سود عملکرد سال ۹۸ به‌حساب دارندگان سهام عدالت چه درروش مستقیم یا غیرمستقیم واریز شد. یک شرکت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت افزایش سرمایه داشته که در قالب سهام جایزه و یا حق تقدم به سهامداران خودپرداخت خواهد کرد. قشمی گفت: از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، افراد فوت‌شده طی ۱۵ سال گذشته خارج‌شده و برای کسانی که شماره شبای معتبر حساب بانکی داشته‌اند، سود سهام عدالت واریز شد.

البته فوتی‌ها قرار است به روش واریز قهری در یک سامانه مخصوص سامانه قهری فوت‌شدگان سهام عدالت که در آینده با همکاری قوه قضاییه تشکیل می‌شود سود و سهام آنها بین ورثه توزیع شود، اما هنوز آن سامانه قهری راه‌اندازی نشده است. وی در مورد اینکه چرا سود سهام عدالت به‌حساب برخی افراد واریز نشده است، گفت: برخی از این افراد شماره شبای اشتباهی داده یا حساب بلندمدت و یا حساب مشترک با فرد دیگر معرفی کرده بودند. برخی حساب ارزی معرفی کرده بودند که ما طبق قوانینی نمی‌توانیم به حساب‌های یادشده پولی واریز کنیم و کسانی که شماره شبای آنها درست بوده و حساب آنها ازنظر توقیف بودن به دستور مقام قضایی و سایر مشکلات دیگر در جریان بوده، سود واریز کرده‌ایم. قشمی در مورد اینکه چه تعداد از سودهای واریزی برگشته است، گفت: ‌از ۲۲ بانک که از طریق آنها سود توزیع‌شده است، تاکنون پنج بانک گزارش برگشتی‌ها را داده‌اند و بقیه هنوز دریافت نشده است.

 این مقام مسوول ادامه داد: برخی از افراد هم چندین شماره‌حساب داشتند که فکر می‌کنند در شماره‌حساب آنها واریز نشده، درحالی‌که در شماره‌حساب دیگری از آنها این سود واریزشده است. برای سهامداران عدالت که سود عملکرد سال ۹۸ سهام عدالت را شب عید نگرفته بودند، این‌ بار سود تجمیع شده و به‌شرط اینکه حساب آنها مشکل نداشته باشد، سود به‌صورت تجمیع واریزشده است. به گفته قشمی، ۱۰ درصد باقی‌مانده سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ در قالب سهام جایزه و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به‌صورت حق‌تقدم به دارندگان سهام عدالت اختصاص می‌یابد. قشمی درنهایت گفت: اکثر کسانی که اعتراض می‌کنند سود نگرفته‌اند، در بررسی سایر حساب‌های خود متوجه شده‌اند که سود آنها به‌حساب دیگری که قبلاً اعلام کرده، واریزشده است. اگر حساب اعلام‌شده مشکل قضایی و توقیفی نداشته باشد، حتماً سود سهام عدالت واریزشده است.

 سهام عدالت در صفحات مجازی

اغلب دارندگان سهام عدالت نسبت به واریز سود در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده‌اند؛ یکی از فعالین توییتری نوشت: واریز سود سهام عدالت آنقدر تحقیرآمیز بوده که مردم نوشتن تا حالا چند برابر این پولو خرج سجام و کافی‌نت کردم واقعاً شرم آوره چقدر به مردم توهین میشه متأسفم کاربر دیگری نوشت: سود سهام عدالت! نمک‌پاشی دولت بر زخم‌های معیشت مردم، وقتی‌که همه خدمات عمومی ارایه‌شده دولتی رشد فزاینده دارد ولی سود این سهام پس از بازی‌ها در بورس و بلند شدن بوی تعفن آن همچنان با ۷۱۱ هزار و ۶ رال مردم را سورپرایز می‌کند. واقعاً خجالت را باید در این شرایط کشید. فرد دیگری نوشت: امروز صاحبخونه زنگ زد و بیشتر از دوبرابر اضافه کرد اجاره رو. داشتم فک می‌کردم که حالا چی کارکنم که ناگهان ندا آمد: سود سهام عدالت... ت.

یکی از فعالین توییتری نوشت: سود سهام عدالت به‌حساب حقیر واریز شد و مرز معنایی دو واژه سود و عدالت را فرسنگ‌ها جابه‌جا کرد! کاربری نوشت: مبلغ واریزی سود سهام عدالت را که آدم میبینه با آن همه جر و بحث که میدیم و نمیدیم، یاد دعوای بچگی هامون سر تیله بازی می‌افتیم. فرد دیگری نیز نوشت: اول صبح که گوشیمو روشن کردم پیامک واریز ۷۱ هزارتومن سود سهام عدالت اومد. بی صبرانه منتظرم مغازه‌ها باز بشه، باهاش یه بسته دستمالی ۹ تایی برای سرویس بهداشتی بخرم. حرفی نمیمونه دیگه! کاربر دیگری نوشت: سود سهام ما که ۵۳۲ تومنی هستیم مرحله اول اسفند ماه ۹۹ تومان بود که نمی‌دونم چرا ۸۵ واریز شد. نصفش موند اینور سال که ۷۹ تومن قراربود بریزن به‌حساب که اونم ۶۵ واریزشد نمی‌دونم مشکل کجاست که کامل واریز نشده نه برای من نه اعضای خانواده.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها