يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۲۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۲۲ تير ۱۴۰۰
درحالی تعداد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس از ابتدای همه‌گیری تا روز گذشته مرز ۸۶۰۰۰ نفر را رد کرد که همچنان دلتا مشغول تاخت و تاز در سراسر کشور است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، بررسی روند آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد تقریباً تمامی نقاط ایران اکنون در تسخیر ویروس جهش یافته دلتا قرار گرفته و به قول معروف این ویروس چموش درحال تاخت و تاز و قربانی گرفتن از هموطنان است.

در این زمینه نگاهی گذرا به آمارهای منتشر شده از تعداد موارد فوتی ناشی از همه‌گیری کرونا و آغاز پیک پنجم نشان می‌دهد در اولین ماه تابستان ۱۴۰۰ تعداد موارد فوتی ناشی از کووید ۱۹ مرز ۸۶۰۰۰ نفر را رد کرد و تنها در بیست و یکمین روز از تیرماه ۱۸۲ هموطن را به کام مرگ کشاند تا به این ترتیب  براساس آمارهای ثبت شده رسمی از ابتدای تابستان تا روز گذشته هر ساعت حدود ۶ نفر از هموطنان خود را از دست داده باشیم.

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به نفوذ ویروس دلتا به قلب کشور و فعالیت قابل توجه این نوع از ویروس کرونا که نه تنها قدرت سرایتی بسیار بالاتر نسبت به گذشته دارد بلکه شدت بیماری آن نیز بالاتر رفته می‌گویند: ثبت رکوردهای تازه از همه‌گیری کرونا در تابستان ۱۴۰۰ دور از انتظار نیست، چون نه تنها ایمن سازی جامعه متناسب با شرایط موجود شکل نگرفته بلکه هموطنان نیز با توجه به طولانی شدن دوره پاندمی توجه کمتری نسبت به پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهند.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

این گروه معتقدند احتمال ثبت رکوردهای تازه کرونایی در این دوره با درنظر گرفتن تغییر معنادار آمارها در نیمه جنوبی و البته شرق کشور قوت بیشتری به خود گرفته و نباید تنها به اعداد و ارقام منتشر شده برای تصمیم‌گیری‌های متناسب بسنده کنیم چون برخی از آمارها دقیق نیست و نمی‌توانیم براساس آنها تصمیم‌گیری‌های کلان در مقابله با ویروس منحوس داشته باشیم.

کارشناسان تاکید دارند عدم ثبت دقیق علت مرگ با درنظر گرفتن احتمال عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی بخصوص در شهرستان‌های کوچک و دورافتاده، فوت بیماران کرونایی بعد از ترخیص از بیمارستان به دلیل عوارض جانبی و ده‌ها مورد دیگر تصمیم‌گیری براساس آمارها در شرایط موجود احتمالا اشتباهی نگران کننده است چون واقعیت فعالیت ویروس دلتا در زادگاهش کاملا مشخص است.

به گفته این افراد بهترین راهکار در پیک پنجم و فعالیت گسترده ویروس دلتا در اغلب نقاط کشور بخصوص کلانشهرها سرعت بخشیدن به روند فعلی واکسیناسیون و البته غربالگری هوشمند است تا بتوانیم براساس آن ویروس دلتا را در کلونی‌های شکل‌گرفته مبحوس کرده و اجازه گسترش چرخه فعالیتش‌را ندهیم اما  تا روز گذشته هنوز خبری از چنین سیاست‌هایی نیست، چون نه قرنطینه‌ها اجرایی شده و نه وعده‌های وزیر بهداشت مبنی بر واکسینه شدن روزانه ۴۰۰ هزار نفر از هموطنان در مقابل ویروس منحوس.

روز گذشته ۲۰۰ هزار واکسن تزریق شد

بررسی دقیق آمارهای رسمی منتشر شده درباره تعداد واکسن‌های تزریق شده در سراسر کشور نشان می‌دهد علی‌رغم وعده‌هایی که سعید نمکی وزیر بهداشت درباره آغاز واکسیناسیون گسترده از ابتدای هفته بعد یک دوره کاهش موارد تزریق به دلیل مشکلات موجود روز گذشته تنها کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار مورد واکسن یعنی مجموعاً رقم دقیق ۲۱۹۴۳۵ مورد تزریق شده است.

البته به گفته کارشناسان مقایسه آماری این عدد با روند هفته گذشته اگرچه می‌تواند حکایت از بهبود شرایط در روزهای آتی داشته باشد اما واقعیت امر این است که هر ساعت تاخیر در ایمن‌سازی حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور می‌تواند به قیمت از دست رفتن تعداد بیشتری از هموطنان باشد دقیقاً نکته‌ای که وزیر بهداشت قبلاً به آن اشاره کرده بود یعنی  برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های پیک پنجم.

از سوی دیگر کارشناسان ضمن انتقاد از سیاست قرنطینه بیماران در منزل که دوباره به‌کار گرفته شده می‌گویند: اعمال چنین سیاستی در واقع تصمیم‌گیری میان بد و بدتر است اما نباید فراموش کنیم که تجربه اجرای چنین سیاستی به گفته خود مسئولان در پیک چهارم منطقی نبود و مشکلات معیشتی به‌خصوص در اقشار فرودست جامعه باعث شد بخش عمده‌ای از مبتلایانی که قرار بود در خانه قرنطینه باشند در محل کارشان حاضر شده باشند.

این گروه معتقند اجرای این سیاست که قبلاً نتایج آن تجربه شده است در پیک پنجم به معنی رها کردن ده‌ها هزار بمب ساعتی بیولوژیکی در میان جمعیت کشور است چون سرایت پذیری ویروس دلتا به گفته نهادهای بین‌المللی ۱۴۰ برابر سویه انگلیسی یعنی ویروس غالب در پیک چهارم است و آزمودن دوباره این سیاست در پیک پنجم احتمالاً تاییدی بر همان موضوع ثبت رکوردهای جدید کرونایی در تابستان ۱۴۰۰ است و شاهد مثال آن را می‌توان در تکمیل ظرفیت برخی از مراکز درمانی دانست.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

 

استان کرمان

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان، هفت شهرستان منوجان، بم، جیرفت، کهنوج، رودبارجنوب، سیرجان، رفسنجان در وضعیت بسیار پرخطر و به رنگ قرمز پررنگ قرار گرفته‌اند و ۹ شهرستان کرمان، شهربابک، رابر، ارزوئیه، فاریاب، عنبرآباد، فهرج، نرماشیر و قلعه‌گنج در وضعیت قرمز، شش شهرستان بافت، بردسیر، انار، زرند، راور و ریگان در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان کوهبنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و به نظر می‌رسد باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش‌یافته "دلتا" است، ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است و در این میان نکته مهمی که وجود دارد شرایط خاص استان کرمان است؛ استان کرمان در شرایطی درگیر موج پنجم کرونا شد که هنوز به طور کامل از موج چهارم آن خارج نشده بودیم و این مسئله نگرانی‌ها بابت کمبود تخت‌های بیمارستانی و امکانات و تجهیزات درمانی در استان را تشدید می‌کند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۷۱۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۵۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۷۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۷۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۴۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۱ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۷۴ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۵ هزار و ۲۵۷ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۰ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۲۳۱ نفر رسیده است.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از آغاز ثبت نام واکسیناسیون ۶۵ تا ۷۰ ساله‌ها در کرمان خبر داد و اظهار داشت: در فراخوان جدید افراد سالمند ۶۵ تا ۷۰ سال می‌توانند با ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کنند و همه افراد ۶۵ سال تا ۷۰ سال ظرف یک هفته آینده تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مراجعه برای تزریق واکسن مستلزم ثبت نام در سامانه فوق است و به هیچ وجه افراد متقاضی نباید مراجعه حضوری داشته باشند گفت: تا کنون ۷۳ درصد افراد بالای ۷۰ سال در استان واکسینه شدند.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون، ۲۹هزار و ۲۸۹مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی.سی.آر در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی افزود: در ۲۴ساعت (از بیستم تا بیست‌ویکم تیرماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بدین ترتیب، مجموع بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ۶هزار و ۸۶۲نفر رسید و ۲۲هزار و ۳۱۹بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

دانایی خاطرنشان کرد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید-۱۹از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به پنج هزار و ۹۲۲نفر رسیده است.

 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها