کد خبر: ۴۸۹۲۵۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۲۲ تير ۱۴۰۰
مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس در گفت‌وگو با ۵۹۸:
این گروه با هدف محرومیت زدایی و کمک به مدیریت بحران در حوزه‌های تخصصی و زیر ساختی راه اندازی شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری 598؛ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، باتوجه به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر رفع فقر خدمت به مستضعفان، بسیجیان و فعالان اجتماعی بر آن شدند تا با تشکیل گروه های جهادی، زمینه برای حل مشکلات و رفع نیازهای اولیه در مناطق محروم را فراهم کنند. این رویکرد جهادی تا به امروز ادامه داشته است به طوری که تا به حال بیش از 40هزار گروه جهادی در کشور مشغول به فعالیت هستند. یکی از این گروه‌های جهادگر، «گروه جهادی شهید مالکوم ایکس» نام دارد که از سال 1386 فعالیت‌های جهادی خود را آغاز کرده است.

این گروه با هدف محرومیت زدایی و کمک به مدیریت بحران در حوزه‌های تخصصی و زیر ساختی راه اندازی شد و در عین حال توجه خود را به شناسایی علل اصلی خسارات در بحران‌های طبیعی و عوامل اصلی ایجاد محرومیت نیز معطوف کرده است. فعالیت‌های این گروه جهادی پس از ایفای نقش در بحران‌های نقاط مختلف کشور از جمله زلزله کرمانشاه، سیل شیراز و سایر نقاط کشور، بر استان محروم سیستان و بلوچستان متمرکز شده است.

سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که در کشور، سالیان زیادی با مشکلات و محرومیت‌های زیادی روبه‌رو بوده است. کمبود جدی آب یکی از مشکلاتی است که امروزه به یک بحران شدید در این منطقه تبدیل شده و به این سبب گروه جهادی مالکوم ایکس که با به کارگیری متخصصین حوزه آبرسانی، «پویش آب رسانی سقای آب و عشق: را با مشارکت استانهای فارس، تهران، کرمان، همدان و سیستان و بلوچستان راه اندازی نمود و به این طریق مقدمات یک حرکت تشکیلاتی بسیار ارزشمند در آب رسانی به روستاهای محرومِ سیستان و بلوچستان را فراهم کرده است.

در همین خصوص حجت رحیمی مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس در گفت‌وگو با خبرنگار 598، با اشاره به علت راه اندازی پویش مردمی سقای آب و عشق بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و محرومیت زدایی از این استان، تنها دارای ۱۰۶۲ روستای فاقد شبکه آب شرب است!

وی ادامه داد: این در حالی است که سیستان و بلوچستان توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شده و در شأن مردمان نجیب این نقطه از میهن عزیزمان نیست که کودکان‌اش برای برداشتن آب به برکه‌های عمیق به جا مانده از سیلاب‌های فصلی مراجعه کنند و در این بین بر اثر غرق‌ شدن جان خود را ازدست دهند و یا طعمه تمساح‌های پوزه کوتاه منطقه _معروف به گاندو_ شوند.

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس افزود: با همه این اوصاف کودکان سیستان و بلوچستان اگر از این خطرات جان سالم به در بردند، مصرف آب آلوده، انواع بیماری‌های معده، کلیه، چشم و پوست را برای آنها به ارمغان می آورد!

حجت رحیمی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد این گروه در زمبنه آبرسانی گفت: در حال حاضر آب رسانی از طریق ایجاد شبکه دائمی آب روستاها توسط این پویش در گروه جهادی شهید مالکوم ایکس با چند ویژگی خاص انجام می گردد.

1. تأمین مالی پروژه های آب رسانی کاملا مردمی صورت می پذیرد.

2. اجرای شبکه آب به صورت جهادی، توسط نیروهای داوطلب آموزش دیده، به صورت رایگان انجام می شود، اما از نظر فنی، کلیه استانداردهای آبفا رعایت شده و گروه جهادی پس از پایان هر پروژه، تأییدیه کتبی و فنی از ناظرِ فنی دریافت می‌نماید، که این امر را می‌توان جهشی در مشارکت مردمی برای کمک به تقویت زیرساخت‌های حیاتی و آبادانی کشور دانست.

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس با بیان این که این گروه جهادی به صورت جدی در حال احداث شبکه آب روستایی به صورت کاملا تخصصی و استاندارد است؛ تصریح کرد: شبکه‌های احداث شده توسط این گروه در نقاط مختلف نیکشهر، دلگان، چابهار و کنارک، به بهره برداری رسیده و در حال حاضر در روستاهای هدف، مردم از نعمت آب برخوردار گردیده‌اند. اقدام پر هزینه‌ای که صرفا با کمک‌های مردمی پیش رفته و می‌رود تا دیگر شاهد این نباشیم که کودکان معصوم برای جرعه‌ای آب، جان بدهند! و حرکت کم نظیری که با استقبال خیرین، مدیران و مردم نوع دوست کشور عزیزمان، همچنان ادامه داشته و می توان با تقویت تجهیزات مورد نیاز، به آن سرعت بخشید.

حجت رحیمی در آخر افزود: از عموم مردم که تشکیل دهنده ی اصلی گروه های جهادی و حامیانِ آن هستند، تقدیر خالصانه نموده و این نوید را بدهیم که با شروع به کار مدیرانِ معتقد به حرکت جهادی، سخت ترین و تخصصی ترین امور کشور نیز به دستِ نیروهای مردمیِ داوطلب و خالص اداره خواهد شد، ان شاء الله.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها