أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۰۴۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
به بهانه حمله طالبان به کنسولگری ایران در شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷؛
بیست و سه سال از شهادت خبرنگار سرفراز، شهید محمود صارمی به دست نیرو‌های طالبان در مرازشریف افغانستان می‌گذرد و روز ۱۷ مرداد به پاسداشت جایگاه مهم و ارزشمند این رسولان رسانه‌های نوین به عنوان «روز خبرنگار» در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، در 17 مرداد سال 1377 (8 آگوست 1998) نيروهای طالبان توانستند مقاومت مردمی شهر مزارشریف را پس بزنند و وارد این شهر شدند. بلافاصله بعد از این‌که طالبان کنترل شهر را گرفتند، والی جدید طالبان به نام «ملا عبدالمنان» خطبه هایی را در مساجد شهر ایراد کرده و تهدید به خشونت علیه هزاره‌ها به انتقام کشتار زندانیان طالب در سال ۱۹۹۷ نمود و به آنها اخطار داده که باید به مذهب سنی حنفی روی آورده و یا شهر را ترک کرده و یا با پیامدهای آن مواجه شوند و هر کسی که از هزاره‌ها حمایت کند را تهدید به مجازات کرد.

بر همین اساس چند هزار تن از شیعیان در این مناطق به خصوص در مزار شریف به طور مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند که این وقایع در تاریخ افغانستان به آگوست خونین مزارشریف معروف است.

همچنین در این روز مقر کنسولگری ایران در این شهر هدف حمله قرار گرفت و هشت دیپلمات‌ ایرانی به همراه یک خبرنگار به شهادت رسیدند. هرچند ایران طالبان را مسئول کشتار این دیپلمات‌ها اعلام کرد ولی طالبان در آن زمان مدعی شد که این کشتار توسط «نیروهای خودسر» انجام شده ‌است. با این حال تنها بازمانده این جنایت می‌گوید که پس از شهادت افراد حاضر در این سفارت، شخص «عبدالمنان نیازی» با نیروهایش داخل کنسولگری ساختمان شد تا جنازه‌ها را به داخل چاه بیاندازد.

از آن واقعه بیست و سه سال گذشته است و گروه طالبان پس از فراز و نشیب‌های فراوان، بار دیگر شمشیر داموکلس خود را بر سر کشور افغانستان و شهر مزارشریف گرفته است. اما این بار متاسفانه یک قرائت موجود در ایران سعی بر آن دارد که با تطهیر طالبان و پاک کردن سوابق این گروه تروریستی، جنایت مزارشریف را به عده‌ای وابسته به پاکستان معرفی کند. این قرائت حتی جدایی عبدالمنان نیازی از بدنه طالبان را دستاویزی برای پاستوریزاسیون طالبان فعلی قرار می‌دهد و از طریق رسانه‌های کلان اصرار دارد تا نشان بدهد طالبان تغییر کرده و تعدیل شده است.

این درحالی است که نیازی تا سال 2015 یعنی تا اعلام مرگ رسمی ملاعمر (رهبر طالبان)، یکی از فرماندهان ارشد طالبان باقی ماند و در طول 17 سال پس از وقایع مزارشریف هرگز خبری مبنی بر محاکمه و بازخواست وی توسط مرکزیت طالبان منتشر نشد. افزون بر این حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف تنها گوشه‌ای کوچکی از حوادث خونین این شهر است و در این روز و روزهای بعد صدها نفر از مردم این شهر به خاک و خون کشیده شدند.

علی ای الحاس بیست و سه سال از شهادت خبرنگار سرفراز، شهید محمود صارمی به دست نیرو‌های طالبان در مرازشریف افغانستان می‌گذرد و روز ۱۷ مرداد به پاسداشت جایگاه مهم و ارزشمند این رسولان رسانه‌های نوین به عنوان «روز خبرنگار» در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها