يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۶۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۴۸     ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
افزایش ۱۰۷ درصدی تورم تولیدکننده؛
شاخص تورم تولیدکنندهِ مرغداری‌های صنعتی در بهار 1400 نسبت به فصل مشابه سال گذشته با افزایش 107.4 درصدی همراه بوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که اخیرا منتشر شده است، شاخص تورم تولیدکنندهِ مرغداری‌های صنعتی در بهار 1400 نسبت به فصل مشابه سال گذشته با افزایش 107.4 درصدی همراه بوده است، به عبارتی شاخص تولیدکننده در بخش مورداشاره طی یک سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

شاخص تولیدکننده بر مبنای تغییرات قیمت سبد خرید واحدهای تولیدی اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان بر اساس آن تغییرات قیمتی در بازارهای مصرف (تورم مصرف‌کننده) را تا حدودی پیش‌بینی کرد.

تورم تولیدکننده در بخش مرغداری ها از سال 1396 رو به افزایش گذاشته، این شاخص در بهار 1396، 17.46 و به ترتیب در بهار سال‌های بعد به 14.16، 47.57، 14.28 گزارش شده است، همانگونه که از روند تغییرات شاخص تورم پیداست، بیشترین میزان افزایش قیمت در سال‌های اخیر مربوط به بهار 1398 با افزایش 47.57 درصدی بوده اما گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم تولیدکننده در بهار 1400 رکورد نوسانات سال 98 را شکسته است.

مرغ و تخم‌مرغ باز هم گران خواهد شد

افزایش 2 برابری شاخص تورم تولیدکننده در یک سال نشان می‌دهد قیمت‌های نجومی در بازار مرغ چندان عجیب نیست، حتی می‌توان گفت خرده‌فروشی های مرغ در سطح کشور طی یک سال گذشته عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند چراکه معمولا در زنجیره توزیع سایر کالاها شاهد شکاف معنادار قیمت‌ بین بازار و کارخانه هستیم با اینحال در خصوص مرغ و تخم‌مرغ روند افزایش قیمت‌ها بعد از عرضه توسط مرغداری‌ها منطقی بوده است.

مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مرغ که سهم بیشتری در تورم تولیدکننده طی یک سال گذشته داشته است قیمت جوجه یک‌روزه بوده چراکه طبق گزارش مرکز آمار در بهار 1400 قیمت جوجه یک‌روزه نسبت به سال قبل با جهش 155.92 درصدی همراه بوده است، طبق این گزارش همچنین قیمت نیمچه تخمگذار در یک سال گذشته به میزان 123.82 درصد افزایش یافته است.

مرغ و تخم‌مرغ باز هم گران خواهد شد

در بهار 1400 قیمت تخم‌مرغ نطفه‌دار با افزایش 106.98 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است که این مسئله به صورت زنجیره‌وار منتهی به افزایش قیمت مرغ گوشتی و تخم‌مرغ خواهد شد، بر این اساس اگرچه بالا بودن قیمت مرغ و تخم‌مرغ در حال حاضر موجب گله‌مندی مصرف‌کنندگان است اما باید خودمان را برای قیمت‌هایی بالاتر از این میزان مهیا کنیم چراکه هزینه‌های تولید در واحدهای صنعتی به طرز چشمگیری افزایش یافته و این افزایش قیمت در حلقه‌های بعدی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

گوشت مرغ و تخم‌مرغ یکی از اقلام مهم در سبد غذایی خانوار است و افزایش قیمت در این بخش موجب کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده خواهد شد، با اینحال نمی‌توان در این خصوص به واحدهای تولیدی خرده گرفت چراکه تولیدکنندگان نیز اقلام مصرفی خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند، تنها راهکاری که برای کنترل و کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد تولید اقلام موردنیاز در مرغداری‌هاست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها