کد خبر: ۴۹۰۶۸۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
آیت الله میرباقری در مراسم شب سوم ماه محرم ۱۴۲۳:
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: امام حسین علیه السلام در صبح روز عاشورا، خطاب به لشکر دشمن به ایراد دو خطبه مهم پرداختند و بعد از معرفی خود در انتهای این دو خطبه، به نکات مهمی درباب علت قیام خود و عدم بیعت با یزید اشاره کردند. استاد میرباقری در ادامه افزود: سیدالشهدا علیه السلام در این دو خطبه با لشکر دشمن اتمام حجت کرد؛ ولی لشکریان یزید، که خودشان به امام علیه السلام نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند، به جای آنکه از خواب غفلت بیدار شوند، امام حسین علیه السلام را به بیعت با یزید دعوت کردند.

به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در مراسم شب سوم ماه محرم در هیئت ثارالله در ادامه مباحث شب‌های گذشته به موضوع درگیری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با جریان بنی امیه اشاره کرد و افزود: آن حقیقتی که موجب قیام امام حسین علیه‌السلام بر ضد دستگاه فاسد یزید شد، انحراف جامعه از مسیر اسلام و طرح عظیم انبیاء برای هدایت انسان به سمت پرستش خداوند متعال بود.

استاد میرباقری در ادامه با تبیین مسیر انحراف امت نبی اکرم صلوات الله علیه افزود: باطن انحرافی که امت اسلامی را اسیر خود کرده بود، انحراف از مسیر ولایت اولیای الهی و پذیرش ولایت اولیای طاغوت بوده  و نتیجه نهایی پذیرش ولایت اولیای طاغوت، گرفتاری امت اسلامی در طرح پیچیده ابلیس است. وی همچنین افزود: ابلیس طرح پیچیده خود را برای استکبار انسان در برابر خداوند متعال و پذیرش عبودیت خود از جانب انسان آماده سازی کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: امام حسین علیه السلام در صبح روز عاشورا، خطاب به لشکر دشمن به ایراد  دو خطبه مهم پرداختند و بعد از معرفی خود در انتهای این دو خطبه، به نکات مهمی درباب علت قیام خود و عدم بیعت با یزید اشاره کردند. استاد میرباقری در ادامه افزود: سیدالشهدا علیه السلام در این دو خطبه با لشکر دشمن اتمام حجت کرد؛ ولی لشکریان یزید، که خودشان به امام علیه السلام نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند، به جای آنکه از خواب غفلت بیدار شوند، امام حسین علیه السلام را به بیعت با یزید دعوت کردند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه تبیین فرازهای این دو خطبه گفت: امام حسین خطاب به سپاه دشمن فرمودند: نه از روی ذلت با یزید بیعت می­کنم و نه مانند بردگان از شما فرار می­کنم. بلکه برای انجام مأموریت الهی خود با شما به جنگ می­پردازم. وی در ادامه با اشاره به دو آیه مهمی که سیدالشهدا در این خطبه بیان فرمودند، به تشریح تقابل حضرت موسی و فرعون بر اساس آیات سوره دخان و غافر پرداخته و شباهت­های این درگیری را با درگیری سیدالشهدا و بنی­امیه بیان کردند.

آیت الله میرباقری در توضیح درگیری حضرت موسی با دستگاه فرعون بر اساس آیات قرآن به نکات مهمی از ویژگی­های برخورد دستگاه استکبار در مقابل دعوت انبیاء سلام الله علیهم اشاره کرد و گفت: اولین قدم دستگاه استکبار در مقابل جریان هدایت انبیاء سلام الله علیهم، پراکنده ساختن حواریون رسولان الهی و در گام دوم از میان برداشتن رسولانی است که برای هدایت امت از جانب خداوند متعال فرستاده شده بودند. استاد میرباقری افزود: جریان شرک و نفاق در مقابل نبی گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله نیزعیناً  همین طرح را دنبال می­کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیان خصوصیات مهم فراعنه عالم پرداخت و افزود: طرح فراعنه عالم برای به استخفاف کشیدن امت‌ها طرحی در مقیاس دنیاست و دینی که مردم را به آن دعوت می­کنند، دینی متناسب با دنیا یا همان دین دنیاپرستی است. وی افزود: در حال حاضر نیز هیچ کدام از دستگاه­های استکباری عالم، ادعای دینی در افق قیامت ندارند. استاد میرباقری سپس به مواردی دیگر از خصوصیات دستگاه فراعنه عالم اشاره کرد و افزود، تکبر و بی اعتقادی به روز حساب و حقیر دانستن دیگران از بارزترین ویژگی‌های دستگاه استکبار است.

استاد حوزه در ادامه به بیان سخنان حضرت موسی سلام الله علیه در مقابل تهدیدهای فرعون پرداخت و افزود: این پیامبر الهی بعد از آنکه از جانب فرعونیان تهدید به مرگ خود و حواریونشان شد، خطاب به فرعون بیان داشت: از تو و از رجم تو به خدای خودم و خدای شما پناه می­برم. استاد میرباقری در ادامه به تبیین معنای رجم پرداخت و افزود: رجم به معنای بدنام کردن دین الهی است.

آیت الله میرباقری در فرازی از سخنان خویش به مناسبات بازگشت پیکر مقدس اولین شهید روحانی مدافع حرم، شهید بزرگوار مالامیری، به تجلیل از مقام این شهید گرامی پرداخت و افزود: این شهید بزرگوار از اساتید سطوح عالی قم بوده و به شهادت اطرافیان یکی از روحانیون بااخلاق و متعهد به ارزش‌های اسلامی بود که در عرصه‌های مختلف به حفظ و پاسداری از اسلام مشغول بود. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها