کد خبر: ۴۹۱۱۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
رئیس‌جمهور بر اساس اختیاراتی که دارد می‌تواند معاونانی برای خود انتخاب کند. وی تاکنون معاون اول، معاون پارلمانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را منصوب کرده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، بر اساس قانون، پس از اعلام قطعی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و تایید آن از سوی شورای نگهبان، رئیس‌جمهور منتخب پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف به انتخاب اعضای کابینه می‌پردازد.

بر این اساس رئیس‌جمهور منتخب، اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه را برای کسب رای اعتماد و حضورضشان در کابینه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

اما کابینه فقط با حضور رئیس‌جمهور و وزرا تشکیل نمی‌شود، بلکه معاونان رئیس‌جمهور و همچنین رئیس کل بانک مرکزی و در صورت نیاز، شهردار تهران نیز در جلسات هیئت دولت حاضر می‌شوند.

ابراهیم رئیسی نیز پس از برگزاری مراسم تحلیف در اولین اقدام اسامی وزرای پیشنهادی را در ۲۰ مرداد به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، او همچنین در اولین انتصاباتش، محمد مخبر را به عنوان معاون اول، غلامحسین اسماعیلی را به عنوان رئیس دفتر خود و همچنین مسعود میرکاظمی را به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب و منصوب کرد.

رئیسی در روزهای اخیر، سید محمد حسینی را به عنوان معاونت پارلمانی خود نیز منصوب کرده اما تاکنون تکلیف سایر معاونان خود را مشخص نکرده است.

البته یکی از معاونان رئیس‌جمهور در دوره‌های پیشین منهای دولت دوازدهم، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور بود که حسن روحانی در دولت دوم خود این معاونت را منحل کرد و اختیارات آن را به رئیس دفترش، محمود واعظی سپرد.

در جدول زیر به لیست معاونان رئیس‌جمهور اشاره می‌شود که فعلا بخش زیادی از آنان انتخاب نشده و باید منتظر ماند و دید رئیس‌جمهور چه کسانی را به عنوان معاونان خود درمنصب‌های مختلف انتخاب خواهد کرد:

معاونت معاون پیشین معاون فعلی
معاون اول رئیس‌جمهور اسحاق جهانگیری محمد مخبر
معاون اقتصادی رییس‌جمهور محمد نهاوندیان ؟
معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور محمدباقر نوبخت مسعود میرکاظمی
معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور جمشید انصاری ؟
معاون حقوقی رییس‌جمهور لعیا جنیدی ؟
معاون رییس‌ جمهور در امور مجلس حسینعلی امیری سیدمحمد حسینی
معاون علمی و فناوری رییس جمهور سورنا ستاری ؟
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده معصومه ابتکار ؟
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی علی اکبر صالحی ؟
معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران سعید اوحدی ؟
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری ؟

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از اعضای هیئت دولت، دبیر هیئت دولت است که مسئولیت هماهنگی جلسات و حضور نفرات را بر عهده دارد و تا این لحظه حسین سیمایی صراف از کابینه قبل، مسئولیت این کار را بر عهده دارد و احتمالا طی روزهای آینده رئیسی باید دبیر جدید هیئت دولت را نیز انتخاب کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها