کد خبر: ۴۹۱۱۶۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
سریال نمایش خانگی «خاتون» بدون شک هیچ رقیبی از نظر کیفیت بالای عوامل در بین آثار پخش شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ ندارد. همین خاص بودن عوامل، خاتون را به یکی از پرخطرترین سریال‌های در آستانه پخش تبدیل کرده بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شهرآرا، تجربه نشان داده که پیش از اکران یک فیلم یا شروع پخش یک سریال نمی‌توان کیفیت احتمالی آن را حدس زد. آثار نمایشی زیادی بوده اند که بازیگران نام آور و سرشناس، تیم نویسندگان خوش سابقه و کارگردانی کاربلد داشته اند، اما به دلایل مختلف خوب از کار در نیامده اند. سریال نمایش خانگی «خاتون» بدون شک هیچ رقیبی از نظر کیفیت بالای عوامل در بین آثار پخش شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ ندارد. همین خاص بودن عوامل، خاتون را به یکی از پرخطرترین سریال‌های در آستانه پخش تبدیل کرده بود. پرخطر از همان جهت که پیش‌تر گفتیم؛ یعنی رابطه مستقیمی که بین تعدد و کیفیت عوامل و ضعف فنی خروجی اثر در بعضی آثار پیشین برقرار شده بود. اما حالا که سه قسمت از این سریال پخش شده است می‌توان با جرئت خاتون را سریالی در شأن نام‌های سازنده اش خواند. هرچند همان طور که گفتیم هنوز بیشتر از سه قسمت خاتون را ندیده ایم حالا دیگر می‌توان آن را به عنوان گزینه‌ای مطمئن معرفی کرد.

 

اولین نقطه قوت سریال پرداختن فیلم نامه به دو درونمایه مهم یعنی عشق و تاریخ است. روند سریال سازی ما نشان داده که ترکیب داستانی عاشقانه و تاریخی همیشه جواب داده و مخاطب را سفت و سخت پای سریال نشانده است؛ از «مدار صفر درجه» و «شب دهم» و در چشم باد در تلویزیون، تا شهرزاد در شبکه نمایش خانگی. داستان خاتون به اتفاقات روز‌های ابتدایی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم می‌پردازد و خرده پیرنگ‌های عاشقانه هم در آن پررنگ است. اما ترکیب این طرح داستانی قوی کیفیت بالای بصری آن را تماشایی کرده است. فیلم برداری خوب هومن بهمنش که پیش ازاین هنرنمایی اش را بر پرده سینما دیده بودیم چند پله هویت بصری سریال را ارتقا داده است و پس از تجربه خوب قورباغه، این روز‌ها سریال خوش منظر دیگری را شاهدیم؛ نور‌های چشم نواز، پالت رنگی درخشان و جذاب و قاب‌های خوش ترکیب.

 

اما اولین تجربه حضور استاد کیهان کلهر، نوازنده و آهنگ ساز بزرگ کشورمان، در شبکه نمایش خانگی و موتیف درخشان موسیقی‌ای که برای لحظات مختلف سریال ساخته، به شدت در کلیت کار نشسته و خاتون را شنیدنی کرده است. البته که سریال تینا پاکروان مشکلاتی هم دارد؛ از جمله تداوم بی دلیل و زیاده گویی بعضی سکانس‌ها برای شیرفهم کردن تماشاچی که متأسفانه عادت بعضی سریال سازان ایرانی است. ضعف در معرفی سریع و کامل شخصیت‌ها در مدتی کوتاه و چنددیالوگ شعارزده چیز‌هایی هستند که می‌توانند در صورت تداوم و به وجود آمدن ضعف‌های دیگر، سریال را به اثری متوسط و پایین‌تر از آن تبدیل کنند. اما فعلا ما با سریالی فکرشده و محترم طرفیم که قصد دارد به تماشاچی هم احترام بگذارد.

محمد ناصر حق خواه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها