أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۲۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
برگ دیگری از اصلاح مفاسد دولت روحانی؛
سند 2030 درحالی توسط دولت روحانی امضا شده بود که دو نهاد نظارتی مهم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس از پذیرفتن آن بی اطلاع بودند.

به گزارش پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی/ یکی از وظایف اساسی مدیریت آموزشی و تربیتی کشور ، ارتقای کمی وکیفی آموزش و تربیت می باشد . مدیران عالی برای دستیابی بدان ، ناگزیر به استفاده از روشها و شیوه هایی هستند که برای آن سیاستگذاری های مختلفی صورت می دهند . «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده‌است ؛ یکی از اساسی ترین اسناد بعد از انقلاب اسلامی می باشد . ودر شرایطی که این سند مهم هنوز اجرایی نشده است ؛ در یک اقدام مشکوک سوغات غرب فاسد وارد کشور میشود .

  • سند تحمیلی بیگانگان

سند موسوم به 2030 سازمان یونسکو، یکی از پروژه‌های سازمان ملل متحد به منظور جهانی‌سازی ملت‌ها و یکسان‌سازی فرهنگ‌ها تحت عنوان «توسعه پایدار» است. این سند پس از شکست سند هزاره سازمان ملل به پیشنهاد امریکا به یونسکو ارائه شد و با حضور وزرای 130 کشور از جمله ایران در کره جنوبی تصویب شد. ( فارس ، 8 خرداد 1396 )

سند 2030 به عنوان آخرین سند بین المللی توسعه و آخرین تلاش سازمان های بین المللی برای پیگیری الگوهای توسعه در کشورهای در حال توسعه دارای اهداف، محورها و حتی محتوا و مضمونی است که به ظاهر با هدف کمک به این کشورها و دستگیری و حمایت از آنها تهیه شده است. ولی جنبه های پنهان سند نشان می دهد که نتیجه اجرایی شدن این سند وابستگی هرچه بیشتر کشورهای در حال توسعه، از دست رفتن استقلال اقتصادی، سیاسی و علمی و فرهنگی بدون تحقق عینی و ملموس اهداف وعده داده شده است. ( مرکز پژوهشهای مجلس ، 1399/09/11 )

  • سند نفوذ فرهنگی

سند 2030 مدخل ورودی سازمان‌های اصطلاحاً بین‌المللی برای سلطه فرهنگی بر کشورهاست که با تغییر نظام آموزشی آنها صورت می‌پذیرد. فراموش نکنیم که اغلب نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بازوهای اجرایی و اطلاعاتی امریکا و کشورهای غربی هستند. ( فارس ، 8 خرداد 1396 ) که براساس آن بایستی اطلاعات داخلی را به انها بدهیم و برنامه های انها را اجرا کنیم

با پذیرش این سند ننگین ، ایران ملزم شده بود تا تغییرات درخواستی سازمان یونسکو را در نظام آموزشی و فرهنگی کشور حتی در زمینه کنترل جمعیت و محیط زیست و... را اعمال کند ، که به مرور نسل ایرانی با هویت ملی و مذهبی خود کاملا بیگانه شده وتابع سبک زندگی غربی گردیده و پیامدهای منفی عقیدتی، سیاسی، اخلاقی و حتی قوانین مدنی کشور را بهمراه می اورد .

این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو .... -که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیا است- به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای  این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّت‌های گوناگون، با تمدّن‌های مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. ( رهبر انقلاب ، ۱۳۹۶/۰۲/۱۷)

  • اشکالات سند 2030

این سند 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد که با نگاه سکولار و لیبرال به حقوق کودک، آموزش و پرورش، زن و خانواده پرداخته است. این عبارات اغلب به صورت "کلی"، با الفاظ "مثبت و انسانی" و لکن با توجه به تعریف مدنظر این سازمان‌ها و نه تعریف مدنظر ما بیان شده‌اند و همین موضوع، باعث شده، مدافعان سند، به انکار تعارض مفاد آن با اصول اسلامی و هویتی ما بپردازند. به عنوان مثال، در پاراگراف 5 متن سند، "اصل منع تبعیض" در مورد "افرادی دایر سایر عقاید" و یا "افراد آسیب پذیر" آمده که طبق تفسیر نهادهای حقوق بشری سکولار، شامل گروه‌های همجنسباز و.. می‌شود.یا در پاراگراف 10، موضوع "برابری جنسیتی با حق آموزش برای همه" مطرح شده که علی الظاهر به معنای حق آموزش برابر دختران و پسران است، اما در واقع، معنای آن، آموزش دختران و پسران بدون توجه به تفاوت ویژگی‌های طبیعی آنها و نقش‌های متفاوت آنها در آینده در خانواده (پدر - مادر)، اختلاط در مراکز آموزشی و.. است. یا آموزش بر مبنای تناسب نیازها و نقش‌های پسران و دختران، طبق پاراگراف 20، "کلیشه های جنسیتی" خوانده می‌شود که باید حذف شود. ( فارس ، 8 خرداد 1396 ) و برنامه هایی نیز بصورت موزیانه و بی صدا در اصلاح کتب درسی و آموزش مدارس و .... در حال اجرا بود .

  • بیانات رهبری

نخستین اعتراض رسمی به اجرای سند 2030 ازسوی رهبر فرزانه وهوشیار انقلاب در تاریخ 17 اردیبهشت ماه 1396 انجام شده است .رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت روحانی اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: " این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد. ( میزان ، ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ )

  • تخلف دولت روحانی

در جلسه‌ی هیئت دولت حسن روحانی در تاریخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ ، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی مرموز، الزامی می‌شود.

این سند درحالی توسط دولت روحانی امضا شده بود که دو نهاد نظارتی مهم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس از پذیرفتن آن بی اطلاع بودند. حال آنکه پذیرش تعهدات بین‌المللی بدون تصویب مجلس بی اعتبار و مخالف نص صریح قانون اساسی است. ( فارس ، 8 خرداد 1396 )

  • لجاجت حسن روحانی

علیرغم خلاف قانون و شرع بودن این سند و بیان صریح رهبرانقلاب ، اولا حسن روحانی رییس جمهور سابق مصوبه  لغو سند 2030 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در 23 خرداد 1396 را ابلاغ نمی نماید . ثانیا وی در تاریخ  4 خرداد 1396 گفت : "من از هر چه بگذرم از ٢٠٣٠ نخواهم گذشت و تا آخر دولت دوازدهم آن را دنبال می‌کنم. ! " و ثالثا بدون تصویب مجلس ، انرا بی سر وصدا اجرا میکند و حتی در لایحه بودجه 1400 نیز برای اجرای سند ارقامی را پیش بینی میکند ، گرچه مجلس انرا حذف میکند ! !

  • لغو سند 2030

لغو سند 2030 که چهار سال در انتظار ابلاغ حسن روحانی بود، ایت الله رییسی رئیس‌جمهور جدید ، لغو اجرای سند 2030 را ابلاغ کرد . ابلاغ «لغو سند یا بیانیه آموزش 2030» یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با همین نگرش مراحل مصوبه‌ای آن طی شده است. در سند لغو آموزش 2030 آمده است؛ هر نوع سند بین‌المللی و بالادستی که سیاست‌های تعلیم و‌تربیت در جمهوری اسلامی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نخواهد بود.( کیهان 23 شهریور 1400 )

  • سخن پایانی

گرچه با لغو سند ننگین فرهنگی 2030 ، میتوان آنرا پایان یافته تلقی کرد ، ولی قطعا تبعات منفی آن وجود خواهد داشت و نیاز به کار فرهنگی برای رفع آلودگی های آن می باشد . و احتمالا در حوزه های دیگری نیز از این منافذ نفوذ نظام سلطه مانند برجام و غیره وجود دارد ، که بایستی مورد واکاوی قرارگرفته و برمدار منافع ملی و مصالح اسلامی قرارگیرد . همچنین بایستی دولت روحانی در برابر این تخلفات قانونی وخسارات فرهنگی وارده تحت پیگرد قانونی قرار گرفته تا درس عبرتی برای کارگزاران در آینده قرارگیرد .

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها