کد خبر: ۴۹۳۱۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۰۷ مهر ۱۴۰۰
کشتار غیرنظامیان و ارتکاب جنایات جنگی از سوی آمریکا و کشورهای غربی در افغانستان همچنان مورد توجه محافل رسانه‎ای جهان قرار دارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، «عملیات اشتباه»؛ ارتش آمریکا در ماه سپتامبر و در میانه فشارهای گسترده بین المللی و شواهد محکم رسانه‌ای ارائه شده در پی ۲ تحقیق رسانه‎ای، مسیر را تغییر داده و حمله ماه آگوست در کابل، پایتخت افغانستان را که پیشتر از آن به عنوان «حمله‌ای دقیق» دفاع می‌کرد، «اشتباهی غم انگیز» توصیف کرد.

به گزارش «گلوبال تایمز»، این حمله پهپادی به جای آنکه مواضع تروریست‌ها را هدف قرار دهد، خوانواده‌های غیرنظامیان را هدف قرار داد.

«کنت مک کنزی»، از مقام‎های ارشد ارتش آمریکا به دلیل این حمله هوایی عذرخواهی کرد، اما بعد از این عذرخواهی چه؟ خواسته بازماندگان قربانیان این حملات هوایی برای تحقیق درباره «جنایت آشکار» و محاکمه عاملا آن به سادگی نادیده گرفته شده و تاکنون هیچ مقام آمریکایی مسئول این حملات را مورد تحقیق و مجازات قرار نداده است.

در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان، ارتش آمریکا جنایات جنگی هولناکی را در این کشور مرتکب شده، اما واشنگتن و پنتاگون به طور معمول از اذعان به این جنایات خودداری و برای مخفی کردن این حقایق تلاش کرده‎اند.

آمریکا علاوه بر این از عاملان این جنایت‌های جنگی محافظت و با آن‌ها با ملایمت برخورد می‌کند؛ این رفتار حتی زمانی که شواهد آشکار و محکمی بر تخلف آن‌ها وجود داشته باشد نیز ادامه دارد.

همچنین آمریکا پیش از این دیوان بین المللی کیفری که تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی آغاز کرده بود، تحریم کرد.

در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ یک تحقیق درباره جنایات جنگی به این تتیجه رسید که «اطلاعاتی موثق» اثبات می‌کنند نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان به طور غیر قانونی ۳۹ غیرنظامی و زندانی را کشته‎اند؛ این افراد با ۲ غیرنظامی برخورد و رفتارهای نامناسبی داشته‎اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سپس از سایر کشورها، به ویژه آمریکا و انگلیس خواست تا تحقیقات خود را درباره قتل‌های غیرقانونی احتمالی توسط نیروهای خود در افغانستان آغاز کنند اما نه آمریکا و نه انگلیس در این راستا اقدامی نکرده‎اند.

«پروژه هزینه‌های جنگ» توسط دانشگاه براون تخمین می‌زند که بیش از ۴۶ هزار غیرنظامی افغانستانی در طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا جان خود را از دست دادند.

حمله پهپادی اخیر آمریکا در کابل اولین باری نیست که غیرنظامیان افغانستانی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین تحت پرچم گسترده جنگ علیه تروریسم کشته می‌شوند.

اطلاعات جمع آوری شده از سوی یک موسسه خیریه مستقر در لندن نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ حدود ۳ هزار و ۹۷۷ نفر قربانی حملات هوایی ائتلاف آمریکا در افغانستان شده‎اند که از این تعداد هزار و ۵۹۸ نفر کودک بوده اند.

بسیاری از مردم عادی افغانستان به این نکته اشاره کرده‎اند که هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفته و یا شاهد اینگونه حملات به غیرنظامیان بوده‎اند، اما آن را گزارش نکرده‎اند.

در سال ۲۰۱۰ همچنین گزارش شد که ۱۲ سرباز آمریکایی مستقر در ولایت قندهار در جنوب افغانستان یک «تیم کشتار» مخفی تشکیل دادند که غیرنظامیان افغانستانی را هدف انفجار قرار داده و کشته‎اند و به آن‌ها شلیک کرده و انگشتان آن‌ها را به عنوان غنیمت جمع آوری کرده‎اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها