کد خبر: ۴۹۳۶۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۱۷ مهر ۱۴۰۰
معمای دی‌آندریا؛
نیویورک‌تایمز: میز ایران در CIA تعطیل و رئیس آن بازنشسته شده است.
به گزارش پایگاه 598، یک رسانه آمریکایی گزارش داد میز مستقل ایران در سازمان سیا که در دولت ترامپ راه‌اندازی شده بود، به کار خود پایان داده و رئیس آن «مایکل دی آندریا» بازنشسته شده است. این خبر ضمن تایید شکست راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، ابهامات درباره وضعیت دی آندریا را افزایش داد. 
 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی خبر داد سازمان سیا قصد دارد در زمینه ماموریت‌هایی که در ارتباط با کشورهایی از جمله چین، ایران و کره‌شمالی انجام می‌دهد، تغییراتی در تشکیلاتش ایجاد کند. این روزنامه در گزارش خود نوشت: ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا روز پنجشنبه اعلام کرد این سازمان شروع به ایجاد تغییرات و سامان‌دهی‌های جدیدی در تشکیلات خود خواهد کرد که هدف آن تمرکز بیشتر بر چین است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: در این راستا، در تشکیلات سیا یک مرکز ماموریت جدید و مستقل برای چین با هدف فراهم آوردن منابع اطلاعاتی بیشتر به منظور بررسی و تحقیق درباره این کشور و چینش بهتر افسران سیا در سراسر جهان برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل فعالیت‌های چین ایجاد می‌شود. رئیس سیا در بیانیه‌ای در این باره گفت:‌ این مرکز جدید «موجب تقویت بیشتر فعالیت جمعی ما در زمینه مهم‌ترین تهدید ژئوپلیتیکی‌مان در قرن ۲۱ خواهد شد؛ یعنی دولت چین که خصومت آن رو به افزایش است». این روزنامه همچنین در بخش دیگری از گزارشش آورده است: مرکز دیگری نیز با هدف تمرکز بر فناوری‌های جدید و مشکلات جهانی مانند بیماری‌های همه‌گیر و تغییرات آب‌وهوایی ایجاد می‌شود و بخشی از ماموریت آن شناسایی فناوری‌های جدیدی خواهد بود که می‌تواند در راستای کمک به جمع‌آوری اطلاعات توسط سیا و جمع‌آوری اطلاعات توسط دیگران علیه عناصر سیا مورد استفاده قرار بگیرد. نیویورک‌تایمز علاوه بر این به ایجاد تغییراتی درباره ماموریت‌های این سازمان در زمینه ایران و کره‌شمالی اشاره کرده و می‌نویسد: مایک پمپئو که نخستین رئیس سیا در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود، ۲ مرکز ماموریت مستقل برای ایران و کره‌شمالی ایجاد کرده بود. این گروه‌ها حالا با وجود تغییرات جدید، قرار است در مراکز منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای شرقی گنجانده شوند. 
 
در ادامه این گزارش آمده است: یک مقام ارشد سیا در این باره گفت پایان دادن به کار مراکز مستقل ایران و کره‌‌شمالی، بازتاب‌دهنده هیچ‌گونه کاهش در میزان اهمیتی نیست که سیا برای این ۲ کشور قائل است و از تهدید ناشی از آنها نمی‌کاهد اما نتیجه یک بررسی انجام شده درباره ماموریت‌های سازمان این شد که ایران و کره‌شمالی را در چارچوب مناطق گسترده‌ترشان بهتر می‌توان تحلیل کرد. به گزارش این رسانه آمریکایی، با پایان کار مرکز ایران در سیا، مایکل دی آندریا، رئیس این مرکز نیز بازنشسته شده است. 
 
* شکست فشار حداکثری
راهبرد فشار حداکثری و همه‌‌جانبه‌‌ در دوره‌‌‌‌‌ ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ابعاد مختلف روی ایران اعمال شد. در همین راستا علاوه بر فشارهای اقتصادی که علیه کشورمان اعمال شد، در حوزه‌‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز تمرکز بیشتری روی ایران شد. به همین منظور میز مستقل ایران در سازمان CIA به ریاست مامور کهنه‌‌کار آمریکایی مایکل دی آندریا تشکیل شد. دی آندریا، ملقب به «آیت‌الله مایک» و «شاهزاده تاریکی» از اعضای باسابقه سازمان جاسوسی آمریکا به شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۷ مسؤولیت هماهنگی و هدایت ماموریت‌های سیا علیه ایران را بر عهده داشت. با این حال، او در طول ۴۰ سال فعالیت مخفی خود در سیا در مقابل لنز هیچ دوربینی قرار نگرفته و به همین دلیل رسانه‌های آمریکایی از او به عنوان «نامرئی‌ترین» افسر اطلاعاتی سیا یاد می‌کنند. انتصاب دی آندریا یکی از مجموعه اقداماتی بود که در سیا تحت رهبری مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا و عضو سابق کنگره، به انجام رسید و نشان از رویکردی خشن‌تر در عملیات مخفیانه سیا داشت. رسانه‌‌ها در آن زمان نوشتند: «از نظر رئیس سیا، مایکل دی آندریا فردی است معتاد به کار که می‌تواند بخوبی نقش تجسس درباره ایران را در سیا بر عهده بگیرد». نیویورک‌تایمز می‌گوید با بازنشسته شدن دی آندریا، انتظار می‌رود زندگی شخصی و حرفه‌ای او اکنون پس از ده‌ها سال فعالیت پنهان به مرور از حالت مخفیانه خارج شود. با این حال فرضیات دیگری نیز درباره‌‌‌‌‌ وی مطرح است.  بهمن‌‌ 1398 بود که سقوط یک فروند هواپیمای شرکت گلف‌‌استریم در ولایت غزنی در جنوب افغانستان تایید شد. تصاویر منتشر شده نشان می‌داد هواپیمای ساقط شده از مدل ‌A‌11‌bombardier E است که توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌‌گرفت. ساعاتی پس از اعلام خبر سقوط این هواپیما، طالبان رسما اعلام کرد این هواپیما توسط نیروهای آنها ساقط شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس تایید کرد هواپیمای آمریکایی ساقط‌ شده در افغانستان حامل شماری از افسران ارشد سازمان سیا بوده است. پس از این اتفاق، گمانه‌‌زنی‌‌های مختلفی وجود داشت که مایکل دی آندریا، رئیس میز اختصاصی ایران نیز در این هواپیما حضور داشته و کشته شده است؛ خبری که از جانب مقامات آمریکایی با واکنشی روبه‌رو نشد و مسکوت ماند. در 2 سال اخیر هیچ خبری از فعالیت این مامور باسابقه‌‌‌‌‌ آمریکایی منتشر نشده بود تا اینکه نیویورک‌تایمز از انحلال میز ایران در سیا و بازنشسته شدن دی آندریا خبر داد؛ موضوعی که برخی آن را تاییدی بر گمانه‌‌زنی‌‌های 2 سال پیش پنداشتند. با این ‌‌حال چه این خبر واقعیت داشته باشد و چه برساخته‌‌‌‌‌ محافل خبری باشد، موضوع اصلی شکست پروژه‌‌‌‌‌ فشار حداکثری روی ایران است. ایالات متحده می‌‌خواست با تنگ کردن فضا، ایران را تسلیم کند؛ مساله‌‌ای که هیچ‌‌گاه محقق نشد و این آمریکا بود که از سیاست‌‌های گذشته‌‌‌‌‌ خود عقب‌‌نشینی کرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها