يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۰۰۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۰۵ آبان ۱۴۰۰
دبیرجشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) مطرح کرد:
مراسم اختتامیه مسابقه طراحی آستان مطهر ائمه بقیع علیهم السلام عصر 3 ابان 1400 در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه ۵۹۸، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) در آغاز گفت: برخی مکان‌ها فضیلت دارند و معدودی به استناد فِیبُیُوتٍأَذِنَاللّهُأَنْتُرْفَعَوَیُذْکَرَفِیهَااسْمُهُ» در مکان‌هایی که خداوند اِذن داده شأن و منزلت آن‌هارفعت یابد، و نامش در آن‌ها یاد شود دارایفضیلت بیشتری هستند. بعداز مکان مدفون دو معصومی در شهر سامرا و شهرکاظمین، بقیع تنها مکانی هست که حرم چهار اماممعصوم (ع)، یعنی امام حسن مجتبی (ع)، امام زین العابدین (ع)، اماممحمدباقر (ع)، امامجعفرصادق (ع) قرارداشته و جد و جده معصومشان نیز در فاصله اندکی از این چهار امام قرار دارند؛ و قبور نزدیکان پیامبر (ص) و برخی از انصار و شهدای حره و احد نیز در این مکان مقدس مدفونند، کهاینمکانزیارتگاههمه فرق اسلامی است. لکن آنچه را که ما امروز از بقیع می‌بینیم در ظاهر خرابه‌ای بیش نیست، که حتی به عنوان بخش مهمی از شهر و تاریخ از شاخصه‌های ابتدایی زیست‌محیطی و آرایش شهری نظیر یک بوستان ساده هم برخوردار نیست.

ایشان در ادامه افزود: بقیع در میان همه حرم‌های مطهر از همه مظلوم‌تر است. دومین بار ۹۹ سال پیش (هشتم شوال سال ۱۳۴۴ق مشهور به یوم الهدم) بقعه مطهرشان توسط ملعونین وهابی سعودی تخریب شد؛ که ایکاش به اینجا ختم میشد. محدودیت همین قبور بی بارگاه وچراغ روز به روز بیشتر شده است، بنحویی که دیگر حتی اجازه توقف وزیارت چند ثانیه‌ای نیز به زوار فرق اسلامی نمیدهند. هابیون بدنبال کاهش اهمیت بقیع، فراموشی آن از زوار جهان اسلام وسپس بدنبال فرصت جهت محو کامل آن هستند. واگر جهان اسلام تلاش نکند جسارت بیشتریخواهند کرد.

دکتر هاشمی فشارکی سپس بیان کرد: هشدار دیگر اینکه از دوو سه کشور نیز مباحث انحرافی در بازسازی بقیع مطرح کرده اند که اگر ام القرای جهان اسلام با شعار وحدت مسلمین برای مدیریت بقیع تلاش نکند، پیامد‌های منفی غیر قابل جبرانی بوجود خواهد آمد؛ لذا همه محبین اهل بیت وظیفه دارند به حد وسع خود در تکریم بقیع تلاش کنند. واین جشنواره نقطه اغازی برای تحرک تلقی میشود؛ و طراحی این محل مهم طراحی آستان مبارک ائمه بقیع (ع)، با زیبایی روح نواز و سادگی و صلابت کاملاً ضروری می‌نماید وزمینه ساز و مقدمه‌ای برای ساخت بقیع را می‌تواند بهمراه اورد. بر این اساس و با بغض در گلو خفته چند ده ساله و دین گران سنگی که بر دوش ما سنگینی می‌کند، ما را بر آن داشت که با فراخوان از هنرمندان و معماران توانمند و محبان عترت پاک پیامبر (ص) دعوت به طراحی این مکان مقدس نماییم. تا عشق سوزان و علاقه قلبی همه مسلمین را به این شجره طیبه و نمونه‌های پاک و کامل انسانی که مورد فخر الهی هستند را به گونه‌ای لطیف و جذاب پاسخ داد.

دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) در خصوص پیشینه شکل گیری جشنواره و اهداف آن چنین گفت: در سال ۱۳۹۶ با دعوت تعدادی جوان عاشق و پرتلاش بقعه المبارکه، موضوع تکریم بقیع مطرح شد و سپس جلسات ونشست‌های تکریم بقیع با حضور برخی شخصیت‌های دینی و صاحب نظران برگزارشد. در این جلسات پیشنهاد تلاش برای ساخت بقیع مطرح و نهایتا به بحث مسابقه طراحی بعنوان مقدمه‌ای برای ساخت بقیع مورد اتفاق قرارگرفت. جشنواره در ۱۲ محرم ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ اعلام اولیه شد. اعضای هیات داوران از اساتید مبرز دانشگاه و برخی فعال در طرح‌های حرم‌های مطهر و عتبات عالیات و صاحب نظر درحوزه معماری اسلامی انتخاب شد؛ و مشکل نبود نقشه اتود، توسط یک مهندسمشهدی محب اهل بیتتهیه شد. مدتی بعد فراخوان مسابقه اعلام رسمی شد؛ و سایت اطلاع رسانی جشنواره به نشانی https://baqifestival.ir/about/ دایر شد.

دکتر هاشمی فشارکی در ادامه گفت: اهدافی که این رویداد تخصصی دینی و سیاسی دنبال کرده است؛ زمینه سازی برای زیارت ائمه معصومین بقیع (ع) وسایر مرحومین بقیع، تلاش درجه حفاظت، مرمت واحیا آثار تاریخی صدراسلام و آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن اسلامی، زمینه سازی وایجاد آمادگی برای امت اسلام برای احیای آستان مطهر ائمه بقیع، ایجاد وفاق میان فرق اسلامی در پیگیری سیاست امت واحده جهانی، حول محورمدینه النبی، ایجاد شور ونشاط فرهنگی وخلاقیت در جامعه معماران وشهرسازان بوده است.

مراسم اختتامیه نخست قرار بود در ۴ ماه پیش یعنی ۳ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود، ولی بعلت درخواست علاقمندان برای فرصت بیشتر، به مدت چهار ماه تمدید گردید. مهلت ارسال اثار تا ۲۸ صفر ۱۳ مهر ۱۴۰۰ بود، که تا زمان مذکور ۴۱۰ ثبت نام شرکت در مسابقه را داشتیم که اطلاعات مسابقه را نیز دریافت کرده بودند، ولی بعلت شرایط کرونا و مشکلات کارگاه‌های معماری گروهی و عدم کلاس‌های حضوری تعدیل نیرو‌های شرکت‌های مهندسین مشاور بعلت رکود وتورم دولت روحانی، در شرایط کرونا امکان ارایه اثار برای ۳۳۷ نفر میسر نشد.

عضو هیات داوران مسابقه درخصوص فرایند داوری چنین گفت:تا پایان مهلت تعیین شده ۷۳ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. ۳۱ اثر بدلیل کسر اطلاعات ومدارک اعلامی توسط دبیر کنار نهاده شد. ۴۲ اثر تفکیک شدند شامل ۲۰ اثر گروهی (۲ نفره تا ۷ نفره) و ۲۲ اثر انفرادی بوده اند. اثار کد گزاری شده و در اختیار هیات داوران قرار گرفت؛ و در جلسه داوری در ۲۲ مهر ۱۴۰۰، هیات داوران ابتدا راجع به معیار‌های داوری و نحوه امتیاز دهی بحث نمودند.

دبیر جشنواره طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) در خصوص معیار‌های ارزیابی اثار چنین گفت:معیار‌های ارزیابی که از پیش اعلام شده بود شرکت کنندگان می‌بایست این موارد را در طرح خود رعایت می‌کردند:

توجه به اصول فرهنگ و هویت اسلامی درمعماری زیارتگاه‌ها
تاکید وتمرکز طرح پیشنهادی براساس قبور مطهر چهار امام بقیع (ع) و توجه به سایر قبورموجود
توجه به خلاقیت، زیبایی وحکمت هنراسلامی
توجه به شرایط محیطی و پرهیز ازتجمل گرایی وظواهرپرهزینه واشرافیگری
دسترسی مناسب و هم پیوندی طرح پیشنهادی با محور‌ها و نقاط ارزشمند پیرامونی بخصوص با حرم نبوی
داشتن منطق اجرایی و توجه به خلاقیت در طراحی

سپس اثار از لحاظ ایده و طرح مورد بررسی کلی و درجه بندی شد، برخی از اثاری که کیفیت خیلی ضعیفی داشتند، حذف شدند. بعد تک تک اثاربصورت کیفیو کمی ارایه شده، بررسی شد و هر داور یک نمره تا سقف ۲۰ به هر اثر داد. سپس معدل گیری از نمرات مکتسبه صورت پذیرفت. بدین نحو نفرات به ترتیب بیشترین تا کمترین مشخص شد. سپس همه اثار در هر گروه با یکدیگر مقایسه شده و اندکی اصلاح وتعدیلشد. برگزیدگان به ترتیب امتیاز مکتسبه در دو دسته گروهی و انفرادی مشخص گردیدند و بیانیه هیات داوران تدوین گردید.

علیرغم اینکه در فرخوان در گروهی مقرربود تا سه نفر تقدیر شوند، ولی مقرر شد بجهت تشویق بیشتر تا نفرات دهم نیز تقدیر شوند. جایزه نقدی اثار گروهی، به ترتیب ۱۰۰ ملیون تومان، ۷۰ ملیون تومان؛ ۵۰ ملیون تومان و از چهارم تا پنجم هرگروه ۱۰ ملیون تومان ودر بخش انفرادی به ترتیب ۳۰ ملیون تومان، ۲۰ ملیون تومان و ۱۵ ملیون تومان و از چهارم تا پنجم هرنفر ۱۰ ملیون تومان می‌باشد؛ که البته اجر معنوی کار بیش از مادی آن است. ولی همین رقم مادی نیز بسیار برکت چند برابری دارد. وصدالبته عشق و ارادت فراوان طراحان عزیز به آستان مقدس ائمه مظلوم بقیع و بازسازی آن والاتر است. به همین جهت کلیه شرکت کنندگان را واجد مقامی ممتاز می‌دانیم و طراحی ایشان را مصداق عمار بیوت اطهار سلام الله علیه میدانیم. گرچه طراحان می‌توانسته اند تلاش بیشتری را در جهت انطباق بهتر طرح‌های خود با معیار‌های طراحی استان حرم مطهر مبذول نمایند. وجود برخی از اشکالات در آثار رسیده مبین آن بود که کمتر اثری بصورت مستقل قابلیت‌های کافی برای انتخاب نهایی به عنوان مقام‌های اول و دوم داشت. لیکن به پاس تقدیر و تشویق شرکت کنندگانی که دارای انگیزه‌های معنوی فراوان، تلاش قابل ستایش، ایده‌های خلاقانه قابل توجه و نحوه پرداختن معمارانه به موضوع مسابقه بوده اند و بصورت نسبی کار‌های مناسب تری را ارائه نموده اند، مورد قبول واقع شد.

این استاد معماری در ادامه بیان داشت: این مسابقه همچنینمشکل ضعف در پرداختن به مسایل هویتی و معماری اسلامی در نظام آموزشی و نظام مهندسی کشور را مجددا عیان ساخت؛ و ضروت توجه به امر هویت اسلامی بخصوص در طرح‌های ساخت ۴ ملیون مسکن دولت انقلابی را گوشزد میکند؛ که انشالله با کیفیت مناسب با الگوی زندگی اسلامی ایرانی ساخته شود.

دبیر جشنواره با تشکر از متولیان این رویداد مهم چنین گفت: مشارکت کنندگان وحامیانشاملقطب معماری اسلامی ایران، بنیاد معماری انقلاب اسلامی؛ مرکزمعماری اسلامی حوزه هنری، مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاددانشگاهی قزوین، پژوهشگاه بعثه رهبری در حج، دانشگاه سوره، دانشگاه رضوی، دانشکده‌های معماری دانشگاه‌های سراسر کشور، سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری کشور، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، مجموعه بقعه المبارکه، مرکزمعماری اسلامی، آستان قدس رضوی و حضرت معصومه (س)، موسسه مسکن وعمران اجتماعی بسیج، ایثار پرس، مجموعه شفیق فکه و .. بوده است. همچنین هیات داوران نیز مهندس مهدی چمران، استاد عبدالحمید نقره کار؛ دکتر امیر محمدخانی، دکتر محمد علی خان محمدی؛ دکتر بهمن ادیب زاده؛ دکتر محسن وفامهرواینجانب بعنوان دبیر بوده ایم.

ضمن تشکر فراوان از همه شرکت کنندگان، برگزارکنندگان و حامیان و داوران و با افتخار نفرات برگزیده در مراسم اختتامیه بدین شرح معرفی گردید.

برگزیدگان گروهی شامل

اقای صدوقی نکو و شش نفر همکار (مشترکا سوم)
اقای اکبر زده و سه نفر همکار (مشترکا سوم)
اقای امامی و دو نفر همکار (مشترکا سوم)
اقای رضایی و سه نفر همکار
اقای میرزا کوچک خوشنوس و چهار نفر همکار
اقای عبدشاه و سه نفر همکار
اقای حسینی و یک نفر همکار
خانم سلیمانی پاک و یک نفر همکار
خانم فائز و یک نفر همکار
آقای اسماعیلی


برگزیدگان انفرادی شامل

خانم حاجی خداوردی خان
خانم عرفانی شریفیان
خانم فتاحی ظفرقندی
اقای خبری زاده
آقای پاسبان زاده
آقای سلیمی شوراب
آقای مجیدی نظامی
خانم راد ملک شاهی
آقای ظهیر الحسین (خارج از کشور)

دکترسید جواد هاشمی فشارکیدر پایان اعلام داشت: مبنای این جشنواره و مسابقه معماری، صفا، خلوص، پاکی، عشق و محبت بوده است؛ و بایستی ذوق، هنر، عرفان و درک و شناخت هنر معماری را افزود، تا بتوان به خواست الهی و الطاف ائمه اطهار (ع) طرحی در خور شان، شایسته، ساده و زیبا و جذاب دست یابیم و ان شالله بزودی فرصتی مناسب پیش آید و این ایده‌های زیبا و بنای زیباتر، وارسته و شایسته و شامخ برای ائمه بقیع (ع) تبدیل شود.

وی به نمایندگی از حضارتخریب آثار تاریخاسلامی توسط رژیم ظالم آل سعود رامحکوم کرده و جامعه بزرگ معماران مسلمان جهان آمادگی طراحی وساخت انرا اعلام میدارد و انشالله به زودی امکان ساخت حرم شریف ائمه بقیع به دست مدافعان حرم نبوی میسر شود؛ و انشالله زمینه سازی فرج قائم مهدوی درگام دوم انقلاب بزودی رقم بخورد.

در انتها ابلاغ تشکر و دعای خیر ۳۴ مین فرزند امام حسن مجتبی (ع) اول مظلوم بقیع از همه متصدیان و حامیان و نیز شرکت کنندگان توسط مرحوم ابوی که از مشوقان این جشنواره بودند و چند روز پیش به رحمت خدا رفتند، را عرضه میدارم.

بر روی چهار قبر خاکی ایمه - گلدسته و گنبد مصفی می‌سازیم

بزودی به خدا بقیع را می‌سازیم - به ز حرم امام رضا می‌سازیم

دوباره ما میسازیم با اشک و سوز سینه یک حــــرم قشنگی تو بـقـیـع مـدیـنـه

آقا می‌یاد و می‌گیرد تقاص زهرا - بقیع تو آباد می‌شود به جان مولا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها