يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۵۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۱۵ آبان ۱۴۰۰
بدترین در ۳۲ سال اخیر!
طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران از «شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور»، سهم مسکن از هزینه خانوار شهری در چهار سال اخیر جهش 30 درصدی پیدا کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، داده‌های رسمی، نشان می دهد که در چهار سال پایانی دولت قبل، سهم مسکن از هزینه خانوارهای شهری حدود 10 واحد درصد (معادل 30 درصد) افزایش یافته و در سال 99 این خانوارها مجبور بوده اند به طور متوسط 42.81 از هزینه های خود را به مسکن اختصاص دهند.

این در حالی است که داده‌های بازار اجاره بها نیز پیشتر از رسیدن سهم اجاره بها از هزینه های خانوار شهری در سال 99 به 49 تا 64 درصد حکایت داشت. این اتفاقات در شرایطی رخ داده که نرخ ارز به عنوان راهنمای بازار مسکن با جهش بی سابقه ای روبه رو شده و در عین حال، دولت دوازدهم کارنامه بسیار ضعیفی در حوزه مسکن بر جای گذاشته است.

آخرین داده‌های رسمی منتشر شده از هزینه و درآمد خانوار حاکی از میزان تاثیری است که معیشت مردم از منظر هزینه های سرپناه پذیرفته اند.

طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران از «شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور»، سهم مسکن از هزینه خانوار شهری در چهار سال اخیر جهش 30 درصدی پیدا کرده است. بر این اساس، نسبت «هزینه خالص مسکن به کل هزینه های خانوار» در مناطق شهری که در سال 96 در خانوارهای شهری 32.97 درصد بوده، 10 واحد درصد تا سال 1399 افزایش یافته و در این سال به 42.81 درصد رسیده است.

عملکرد ضعیف دولت قبل در مسکن چگونه رقم خورد؟/ چرا خانه دار شدن به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شد؟/ روحانی: دولت موظف نیست که مسکن بسازد

از سوی دیگر وضعیت در روستاها نیز تقریباً به همین منوال بوده به طوری که سهم هزینه خالص مسکن به کل هزینه های خانوار در روستاها در سال 96، 17.29 درصد بوده، با این حال، این رقم با رشدی به 23.14 درصد رسیده است.

داده‌های مذکور نشان می دهد که عمده تغییرات رخ داده در مناطق شهری، بین سال های 97 تا 98 و عمده تغییرات در مناطق روستایی بین سال های 98 تا 99 بوده است.

چرا خانه دار شدن به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شد؟

حجت‌الاسلام رئیسی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی تصویری زنده که از بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی درباره مسئله‌ی مسکن و برنامه خود در این‌باره اظهار داشت: امروزه دغدغه‌ی مسکن بسیاری گسترده‌ای که مردم را نگران کرده است، به‌نحوی که خانه‌دار شدن برای مردم تبدیل به رویا شده و الان مستأجر شدن هم در شهرهای بزرگ مشکل جدی است. وی افزود: این مسئله قابل حل است و حل خواهد شد؛ 50 درصد هزینه در سبد خانواده‌ها به مسکن اختصاص می‌یابد و این موجب نگرانی مردم شده است. با آغاز مسکن‌سازیِ گسترده، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و ما امکان این را داریم.

با شروع دولت سیزدهم و انتخاب رستم قاسمی به سکان داری وزارت راه، رسما نهضت مسکن سازی توسط دولت سیزدهم شروع شد و با شروع ثبت نام از متقاضیان جنبه رسمی پیدا کرد که که مهلت ثبت نام در این سامانه کماکان ادامه دارد.

اما در دولت قبل در دوران وزارت عباس آخوندی، مسکن سازی به کمترین حد در تاریخ انقلاب اسلامی رسید و حتی وزیر وقت با حمله به طرح مسکنی دولت احمدی نژاد، مسکن مهر را «مزخرف» و «قوطی کبریت» نامید البته امکان دارد اشخاصی که مسکن مهر را قوطی کبریت و مزخرف خواندند، مسکن مهر را با خانه‌های ویلایی چند صد متری گرانقیمت خود مقایسه کرده‌باشند!

عملکرد ضعیف دولت قبل در مسکن چگونه رقم خورد؟/ چرا خانه دار شدن به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شد؟/ روحانی: دولت موظف نیست که مسکن بسازد

تصویری از منزل عباس آخوندی وزیر مسکن دولت روحانی در لواسان

با دستمزدها و هزینه های بالای این روزها خانه‌دار شدن چقدر زمان می‌برد؟

77 سال انتظار برای یک خانه معمولی در تهران!

با افزایش چند برابری  قیمت خانه و زمین طی چند سال گذشته، خانه دار آرزویی دست نیافتنی تبدیل شد. چندی پیش همشهری در گزارشی اعلام کرده بود ۷۷ سال زمان می‌برد که مردم طبقه متوسط بتوانند در تهران خانه بخرند. دنیای اقتصاد اما گفته بود متوسط زمان خانه‌دار شدن مردم ۸۸ سال است.

خراسان هم در گزارشی نوشت: از مناطق مختلف 22 گانه تهران، هر مترمربع واحد های مسکونی تعدادی از مناطق بالای قیمت 30 میلیون به فروش می رسد اما بعضی مناطق هم زیر 20 میلیون تومان هستند. اگر میانگین را 20 میلیون در نظر بگیریم خانه 70 متری در مناطق متوسط تهران حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت دارد که با دستمزد قانون کار یک خانواده چهار نفره باید حدود 29 سال منتظر بمانند تا با تورم صفر درصدی در مسکن شاید بتوانند یک واحد معمولی بخرند. اگر هم بخواهند بخشی از درآمدشان را برای هزینه های جاری زندگی خرج و یک سوم را برای مسکن پس انداز کنند باید حدود 77 سال انتظار بکشند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها