يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۸۱۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۱۸ آبان ۱۴۰۰
مطالعات نشان می دهد در زنان، قرار گرفتن بیشتر در معرض استروژن در زندگی ممکن است از نواحی مغزی که در برابر آلزایمر آسیب پذیر هستند محافظت کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ساینس دیلی، کاهش سطح استروژن که با یائسگی اتفاق می‌افتد، باعث کاهش حجم «ماده خاکستری»، ماده سلولی مغز، در نواحی کلیدی مغز می‌شود که در بیماری آلزایمر نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اما نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض تجمع بیشتر استروژن در طول عمر، به عنوان مثال تعداد زایمان‌های بیشتر یا دریافت هورمون درمانی یائسگی، ممکن است با این اثر کوچک شدن مغز مقابله کند.

این یافته‌ها حاصل اسکن MRI و تست‌های شناختی بر روی ۹۹ زن در اواخر دهه ۴۰ تا اواخر ۵۰ سالگی به دست آمده است. محققان یافته‌های قبلی را تأیید کردند که یائسگی را با حجم ماده خاکستری کمتر در نواحی مغز که در برابر آلزایمر نیز آسیب پذیر هستند، مرتبط می‌کند. اما آن‌ها همچنین شاخص‌های قرار گرفتن در معرض کلی استروژن، مانند بازه طولانی‌تر سال‌های باروری، تعداد بیشتر فرزندان و استفاده از هورمون درمانی یائسگی و داروهای ضد بارداری هورمونی را با حجم ماده خاکستری بالاتر در برخی از این نواحی مغز مرتبط کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که استروژن ممکن است اثر محافظتی روی مغز زنان داشته باشد، از بین رفتن ماده خاکستری را که معمولاً با یائسگی اتفاق می‌افتد محدود کند و در نتیجه به طور بالقوه خطر آلزایمر را کاهش دهد.

دکتر «لیزا موسکونی»، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که در حالی که ورود به دوره یائسگی ممکن است برای مغز زنان آسیب‌پذیر باشد، اما سابقه سایر رویدادهای باروری که نشان‌دهنده قرار گرفتن بیشتر در معرض استروژن است، انعطاف‌پذیری را به همراه دارد.»

شیوع بیشتر آلزایمر در زنان ممکن است تا حدی به دلیل طول عمر بیشتر زنان در بین سایر دلایل باشد. یک فرضیه اصلی این است که این آسیب پذیری به استروژن مربوط می‌شود.

گیرنده‌های مولکول‌های استروژن در سلول‌های سرتاسر مغز زنان یافت می‌شوند، و این هورمون جنسی نه تنها به هدایت رشد و رفتار مغز کمک می‌کند، بلکه به طور کلی نقش تغذیه‌ای و محافظتی در سیستم عصبی مرکزی دارد. اگرچه این محافظت برای همیشه دوام نمی‌آورد. سطوح استروژن به شدت در طول دوران ورود به یائسگی کاهش می‌یابد، و زنان در طول این مدت از دست دادن حجم قابل توجهی از ماده خاکستری را تجربه می‌کنند.

کاهش حجم به‌ویژه در نواحی مغزی اتفاق می‌افتد که بیشترین آسیب را در آلزایمر دارند، و تقریباً در همان زمان، روند طولانی و آهسته آلزایمر شروع می‌شود. بنابراین، از دست دادن استروژن در اواسط عمر زنان ممکن است عاملی کلیدی در ابتلاء به آلزایمر باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها